Kledingstijl leerlingen
Re: Kledingstijl leerlingen
@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
En qua kerkkleding; wij hebben niet echte zondagse kleding. In het dagelijkse leven loop ik vaak in een rok of jurk en draag weinig broeken. Niet uit principe, maar meer omdat ik jurken en rokken fijner vind en vaak mooier vind staan. Manlief draagt de kleding die hij ook naar zijn werk aantrekt, beetje smart casual. De kinderen hebben ook geen echte zondagse kleding. Onze dochter heeft zoveel jurken die het merendeel ook voor de kerk kunnen, dus die trekken wij aan en de jongens hebben gewoon een spijkerbroek ( zonder gaten, haha), maar met warm weer ook rustig een korte broek aan met een polo.
En qua kerkkleding; wij hebben niet echte zondagse kleding. In het dagelijkse leven loop ik vaak in een rok of jurk en draag weinig broeken. Niet uit principe, maar meer omdat ik jurken en rokken fijner vind en vaak mooier vind staan. Manlief draagt de kleding die hij ook naar zijn werk aantrekt, beetje smart casual. De kinderen hebben ook geen echte zondagse kleding. Onze dochter heeft zoveel jurken die het merendeel ook voor de kerk kunnen, dus die trekken wij aan en de jongens hebben gewoon een spijkerbroek ( zonder gaten, haha), maar met warm weer ook rustig een korte broek aan met een polo.
- Johann Gottfried Walther
Mensen hoeven niet perse zondagse kleding te hebben vind ik, maar vrouwen in broek, en jongens in korte broek, of halve vakantiekleding hoort volgens mij toch niet in de kerk. Dat stoort andere mensen ook, alleen al daarom zou je dat niet moeten doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Als het de gewoonte niet is, of compleet uit de toon zou vallen, inderdaad beter niet doen.Johann Gottfried Walther schreef:Mensen hoeven niet perse zondagse kleding te hebben vind ik, maar vrouwen in broek, en jongens in korte broek, of halve vakantiekleding hoort volgens mij toch niet in de kerk. Dat stoort andere mensen ook, alleen al daarom zou je dat niet moeten doen.
In een gemeente waar het wel de gewoonte is wordt doorgaans ook totaal anders gepreekt.ejvl schreef:Als het de gewoonte niet is, of compleet uit de toon zou vallen, inderdaad beter niet doen.Johann Gottfried Walther schreef:Mensen hoeven niet perse zondagse kleding te hebben vind ik, maar vrouwen in broek, en jongens in korte broek, of halve vakantiekleding hoort volgens mij toch niet in de kerk. Dat stoort andere mensen ook, alleen al daarom zou je dat niet moeten doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Op de veluwe (waar ik zelf ook woon) vaak wel ja.huisman schreef:In een gemeente waar het wel de gewoonte is wordt doorgaans ook totaal anders gepreekt.
Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Mijn dochter is altijd een jurken en rokkenmeisje geweest en nu ze stage loopt ben ik eigenlijk blij dat haar kast met jurkjes en rokken volhangt.
Want het wordt opgemerkt en gewaardeerd.
Misschien wel eens eerder verteld, maar toen onze oudste op catechisatie zat, werden meisjes nog naar huis gestuurd omdat ze een broek aan hadden.
Daar is nu geen beginnen meer aan, omdat dominee de ouders vaak tegen krijgt.
Eén van mijn nichtjes zei laatst, ik liet vroeger dingen na uit respect voor mijn ouders, of geen hinderpaal voor iemand anders te zijn, ook al was ik het er van binnen niet mee eens. Maar tegenwoordig gaan ze juist dwars tegen je in en moet veel maar gewoon kunnen.
Is het niet zo dat het eigen IK steeds meer naar boven komt bij veel mensen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Als ik in een kerk kom waar ze geen hoed dragen, ga ik ook niet provocerend met een hoed op zitten, wel een hoofddoekje omdat ik dit wel op zijn plek vind.Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Mijn dochter is altijd een jurken en rokkenmeisje geweest en nu ze stage loopt ben ik eigenlijk blij dat haar kast met jurkjes en rokken volhangt.
Misschien wel eens eerder verteld, maar toen onze oudste op catechisatie zat, werden meisjes nog naar huis gestuurd omdat ze een broek aan hadden.
Eén van mijn nichtjes zei laatst, ik liet vroeger dingen na uit respect voor mijn ouders, of geen hinderpaal voor iemand anders te zijn, ook al was ik het er van binnen niet mee eens. Maar tegenwoordig gaan ze juist dwars tegen je in en moet veel maar gewoon kunnen.
Ik mijn eigen gemeente draag ik ook geen hoed, wel een baret of hoofddoekje, dat hoedengedoe staat nergens in de Bijbel en ik vind het soms evenzo glamour en glimmer gebeuren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Als ouders een principe hebben die goed uitlegbaar en verdedigbaar is, en uitgelegd word, en met liefde wordt behandeld, zie ik nog wel dat kinderen dingen juist deden of niet deden uit respect voor dat principe.Mara schreef:Eén van mijn nichtjes zei laatst, ik liet vroeger dingen na uit respect voor mijn ouders, of geen hinderpaal voor iemand anders te zijn, ook al was ik het er van binnen niet mee eens. Maar tegenwoordig gaan ze juist dwars tegen je in en moet veel maar gewoon kunnen.
Slappe hap principes, of principes waar ouders zich zelf ook niet aan houden, of geen ander argument dan "dat zijn we nu eenmaal zo gewend" of strenge wettische principes wordt inderdaad fors dwars tegenin gegaan.
Het is lang niet altijd de schuld van kinderen...
Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Veel meiden trekken op school een broek aan voordat ze naar huis gaan? Ik heb mijn tweelingdochters deze stelling laten lezen en ze vinden het grote onzin. Alle meiden die zij in de 4 jaar dat ze op hun reformatorische school zitten meemaken doen dit iig niet.
Logisch want deze meiden lopen nooit in een lange broek.
Maar ja feiten tellen niet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Wittewrongel
- Inactief
Verscheelt misschien per regio:)huisman schreef:Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Veel meiden trekken op school een broek aan voordat ze naar huis gaan? Ik heb mijn tweelingdochters deze stelling laten lezen en ze vinden het grote onzin. Alle meiden die zij in de 4 jaar dat ze op hun reformatorische school zitten meemaken doen dit iig niet.
In de provincie Zeeland komt het best veel voor dat meiden zich omkleden voordat ze gaan fietsen.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
- Dodo
Ik denk dat de helft, als het niet meer is, van de meisjes op de Driestar een broek aantrekt als ze naar huis gaan. Het is volstrekt normaal.
-
Hoofddoekje is soberder en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier. Daarnaast kunnen de mensen achter je ook nog gewoon de predikant zien. Maar waarom zie je het hoofddoekje zo weinig in de (Nederlandse) kerken? Heeft dat gewoon met cultuur te maken?samanthi schreef:Als ik in een kerk kom waar ze geen hoed dragen, ga ik ook niet provocerend met een hoed op zitten, wel een hoofddoekje omdat ik dit wel op zijn plek vind.Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Ik mijn eigen gemeente draag ik ook geen hoed, wel een baret of hoofddoekje, dat hoedengedoe staat nergens in de Bijbel en ik vind het soms evenzo glamour en glimmer gebeuren.
Met een grote hoed naar de kerk is echt asociaal. Het is heel vervelend als je de dominee niet kan zien doordat iemand met een grote hoed voor je zit.Pimpelmees schreef:Hoofddoekje is soberder en - naar mijn bescheiden mening - ook mooier. Daarnaast kunnen de mensen achter je ook nog gewoon de predikant zien. Maar waarom zie je het hoofddoekje zo weinig in de (Nederlandse) kerken? Heeft dat gewoon met cultuur te maken?samanthi schreef:Als ik in een kerk kom waar ze geen hoed dragen, ga ik ook niet provocerend met een hoed op zitten, wel een hoofddoekje omdat ik dit wel op zijn plek vind.Mara schreef:Zit jouw dochter niet op een reformatorische school? Want dan is het eigenlijk gewoon dat ze een rok dragen (al trekken veel meiden een broek aan als ze op de fiets zitten en verkleden ze zich op school).merel schreef:@ mara ik maak inderdaad geen strijd over het dragen van een broek en ook niet het soort broeken dat jij noemt. Ik zou het veel erger vinden als hun leven niet tot eer van God zou zijn en zij geen stille tijd meer kennen en niet willen leven zoals God het van ons vraagt. Als ik bid voor mijn kinderen bid ik dat zij een kind van Hem mogen worden en op Hem mogen vertrouwen en niet of zij aub geen broek aan gaan trekken naar de kerk. Dat is voor mij echt bijzaak.
Het slaat ook heel de plank mis. Je doet geen hoed om op te vallen of mooi te zijn.
En honderden euro's uitgeven voor een symbool van nederigheid is ook niet echt logisch.
Jij leeft echt onder een reformatorische steen geloof ik.huisman schreef: Ik kan het niet laten om jouw karikaturen van de refowereld te weerspreken.

Zelfs in de particulier gehuurde schoolbus, zitten meiden met een broek aan.
Ik kan je de naam van de school geven, mijn kinderen hebben daar ook gezeten.
En het was een heel verschil tussen de oudste en de jongste!
Ik heb de brieven nog bewaard die we kregen van de direktie, waarin de kledingregels weer eens werden aangescherpt.
Bij een schaatsmiddag, georganiseerd en verzorgd door school, mochten de meiden een lange broek aan, al waren er ook bij die een rok aan trokken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Johann Gottfried Walther
Onze vorige predikant had het al over, dat slagschepen en fruitschalen nooit de bedoeling van Paulus zal zijn geweest. Zeker niet het (mode)show aspect.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"