Wat zouden redenen kunnen zijn om een kandidaat niet op twee-/drietal te plaatsen?Luther schreef:Dat ben ik wel met je eens, zij het dat de verstandige delen doorgaans reacties waren op de onverstandige. (Zoals bijna altijd...refo schreef:Het is meer een kettingzaag.
Er stonden toch genoeg reacties die wel prima waren? Nu lijkt het alsof sinds 1 juni niets gezegd is wat hier past.
Ben je niet in de war met het beroepingstopic? Daar mag alleen 'feitelijke info'. Whatever that may be.)
Maar er was wel een goede discussie over de vraag of het wel wenselijk is dat beroepbaar gestelde kandidaten zomaar overal gekandideerd moeten worden. Ook onder ambtsdragers hoor ik nog weleens het argument dat het niet-kandideren kan opgevat worden als een motie van wantrouwen. Ik vind dat behoorlijk vreemd.
Beroepingswerk discussie
-
Re: Beroepingswerk discussie
Ik zou me kunnen voorstellen dat een kandidaat die maar weinig beroepen (of zelfs maar één beroep) krijgt daar juist dankbaar voor is. De Heere wijst dan juist heel duidelijk de weg. Het is moeilijker om de bedoeling van de Heere te vinden vanuit veertig beroepen dan vanuit eentje.
@Johannes 3:16:
Een paar ideeën:
- Een gemeente heeft een grote studentenpopulatie en een kandidaat heeft er eerder blijk van gegeven niet altijd de vragen uit de academische wereld te begrijpen.
- Laten we niet om het liggingsverschil heendraaien. Dat kan zowel linksom als rechtsom zijn.
- Er zijn kerkenraden die als beleid hebben nooit meer dan twee personen te kandideren en hiervoor altijd dezelfde procedure volgen. Zijn er meer dan twee kandidaten, dan valt er automatisch één af.
Een paar ideeën:
- Een gemeente heeft een grote studentenpopulatie en een kandidaat heeft er eerder blijk van gegeven niet altijd de vragen uit de academische wereld te begrijpen.
- Laten we niet om het liggingsverschil heendraaien. Dat kan zowel linksom als rechtsom zijn.
- Er zijn kerkenraden die als beleid hebben nooit meer dan twee personen te kandideren en hiervoor altijd dezelfde procedure volgen. Zijn er meer dan twee kandidaten, dan valt er automatisch één af.
- Niet meer zo actief -
Nu reageer je op een post die er niet meer staat. Voor gewone mensen tenminste niet zichtbaar.Zita schreef:Ik zou me kunnen voorstellen dat een kandidaat die maar weinig beroepen (of zelfs maar één beroep) krijgt daar juist dankbaar voor is. De Heere wijst dan juist heel duidelijk de weg. Het is moeilijker om de bedoeling van de Heere te vinden vanuit veertig beroepen dan vanuit eentje.
Daar kunnen we uiteraard alleen maar over speculeren, tenzij er hier een kerkenraadslid e.e.a. vertelt. Maar toch denk ik dat we niet ver van de waarheid af zitten, als één of meerdere van de onderstaande redenen daarin een rol spelen:Johannes 3:16 schreef:Wat zouden redenen kunnen zijn om een kandidaat niet op twee-/drietal te plaatsen?
- Het kan zijn dat de gemeente in een situatie verkeert, waarin predikantservaring eigenlijk een 'must' is. Het is dan zeker niet verkeerd om af te zien van het kandideren van een kandidaat. Ook al is een kandidaat al wat ouder en heeft deze ruime maatschappelijke ervaring, toch is het werken als predikant in een gemeente ook iets dat je echt vanaf onderop moet leren. Soms zit een gemeente in een fase, waarin die leeromgeving niet aanwezig is.
- Elke gemeente heeft een bepaald profiel, net zoals elke streek bepaalde kenmerkende sociologische structuren kent en bijbehorende opvattingen en wijze van denken. Het kan zijn dat een kerkenraad voorziet dat dit behoorlijk kan botsen met één of meerdere van de kandidaten. (Bijvoorbeeld stadskandidaat in een dorpscultuur, of andersom.)
- In elk kerkverband zijn stromingen, of liggingen zo u wilt. Dat is op zichzelf helemaal niet erg, dat heeft de christelijke kerk altijd gekenmerkt. Een kerkenraad dient zich daarvan bewust te zijn en hoort daarin ook geestelijke leiding te geven. Niets is zo funest voor een predikant en een gemeente als de predikant bij voorbaat niet van harte de steun heeft van de kerkenraad als het gaat over de prediking. Dat kan uiteraard vanwege legitieme redenen, maar als men dat van tevoren weet, is het verstandig om een dergelijke kandidaat niet te kandideren.
- Het kan ook een meer praktische reden hebben, namelijk dat een kerkenraad als intern beleid heeft om nooit meer dan twee personen te kandideren, net zoals bij 'gewone' tweetallen. In andere kerkverbanden dan de GG is het zelfs in diverse gemeenten gebruikelijk om nooit meer dan 1 kandidaat of predikant te kandideren. Dat is allemaal geen principiële zaak. Principieel is, of de kerkenraad in afhankelijkheid van de Heere biddend een integere beslissing neemt in het pogen om de predikantsvacature te vervullen. Uiteraard mogen zakelijke aspecten daarin een rol spelen, maar die mogen nooit de doorslag geven.
- Het kan ook zijn dat de leeftijd van één of meerdere kandidaten aanleiding geeft om hem niet te kandideren. Ik kan me voorstellen dat een jonge kandidaat (30 min) niet in elke gemeente van meer dan 1000 zielen gekandideerd wordt. Het is niets voor niets dat in hervormde gemeenten niet elke gemeente een zogenoemde 'kandidaatsgemeente' is.
Je merkt dat bovengenoemde redenen ook binnen de GG steeds meer een rol gaan spelen. En wat mij betreft getuigt dat vooral van wijsheid en voorzichtigheid. Het beroepingswerk en het kandideren van kandidaten is niet bedoeld om loyaliteit naar curatorium en Theologische School te uiten, of om zonder al teveel discussie de beslissing maar aan de stemgerechtigde leden over te laten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik vind veel van deze argumenten prima overwegingen.
Maar als een kandidaat niet van harte de steun heeft van de kerkenraad maar wel uit drie kandidaten gekozen wordt, voldoet de kerkenraad niet aan de voorwaarde uit het bevestigingsformulier, dat zij de gehele gemeente vertoont. En dat is dan ook een heel droevige zaak, omdat alle twist en heerszucht uit de gemeente van Christus moeten worden geweerd. En dat houdt niet in dat de kerkenraad zich aanvult met goede bekenden, maar wel dat daarin niemand partijschappen nastreeft.
De vraag of een kandidaat wel of niet in de gemeente past, kan mijns inziens dus prima aan de gemeente overgelaten worden. Geestelijk leiding geven is niet hetzelfde als een klein kind opvoeden. Het is een veel hogere zaak dan je eigen mening tot norm stellen.
Maar als een kandidaat niet van harte de steun heeft van de kerkenraad maar wel uit drie kandidaten gekozen wordt, voldoet de kerkenraad niet aan de voorwaarde uit het bevestigingsformulier, dat zij de gehele gemeente vertoont. En dat is dan ook een heel droevige zaak, omdat alle twist en heerszucht uit de gemeente van Christus moeten worden geweerd. En dat houdt niet in dat de kerkenraad zich aanvult met goede bekenden, maar wel dat daarin niemand partijschappen nastreeft.
De vraag of een kandidaat wel of niet in de gemeente past, kan mijns inziens dus prima aan de gemeente overgelaten worden. Geestelijk leiding geven is niet hetzelfde als een klein kind opvoeden. Het is een veel hogere zaak dan je eigen mening tot norm stellen.
Je voegt helaas nu allerlei menselijks in de discussie, waar ik dat juist heb proberen te vermijden. Als bovenstaande duidelijk blijkt, dien je je bij je kerkenraad te vervoegen en nergens anders. Bovendien lijkt het net alsof je hier verdedigt dat een kerkenraad een getrouwe afspiegeling van de gemeente moet zijn en dat democratie het leidende beginsel dient te zijn. Beide zaken lijken me onjuist. En ik vermoed ook dat je er zelf niet achter staat. Als in een bepaalde gemeente zo'n 20% een evangelische inslag heeft, met naar remonstrantisme-neigende opvattingen, dan lijkt het me zeer verstandig om de kerkenraad geen afspiegeling van de gemeente te laten zijn, omdat ambtsdragers volgens de brieven aan Timotheüs en Titus de 'gezonde leer' dienen aan te hangen.DDD schreef:Ik vind veel van deze argumenten prima overwegingen.
Natuurlijk moet een kerkenraad verstandig handelen in het belang van het geestelijk welzijn van de hele gemeente, maar dat betekent niet dat zij aan de gemeente verantwoording schuldig is, zoals een minister in de Tweede Kamer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik meld inderdaad iets anders in de discussie. Dat is precies het idee van een forum. Maar hoe kom je op het gekke idee dat wat ik schrijf iets met mijn kerkenraad te maken zou hebben? Geen sprake van. Maar ik noem wel iets wat kennelijk voorkomt.
Inderdaad verdedig ik het standpunt, dat overigens ook duidelijk uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers blijkt, dat de kerkenraad een goede afspiegeling behoort te zijn van de christelijke gemeente. Er zijn genoeg bijbelteksten die het belang daarvan onderstrepen. Dat de kerkenraad geen regering tegenover een parlement is, doet daar niets aan af.
Ik geloof niet dat er een bijbeltekst is waaraan je de conclusie kunt verbinden dat ondergeschikte leerverschillen een reden kunnen zijn om iemand niet in de kerkenraad te kandideren.
Inderdaad verdedig ik het standpunt, dat overigens ook duidelijk uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers blijkt, dat de kerkenraad een goede afspiegeling behoort te zijn van de christelijke gemeente. Er zijn genoeg bijbelteksten die het belang daarvan onderstrepen. Dat de kerkenraad geen regering tegenover een parlement is, doet daar niets aan af.
Ik geloof niet dat er een bijbeltekst is waaraan je de conclusie kunt verbinden dat ondergeschikte leerverschillen een reden kunnen zijn om iemand niet in de kerkenraad te kandideren.
Het kwam wat gefrustreerd over, maar dat heb ik dan kennelijk mis.DDD schreef:Ik meld inderdaad iets anders in de discussie. Dat is precies het idee van een forum. Maar hoe kom je op het gekke idee dat wat ik schrijf iets met mijn kerkenraad te maken zou hebben? Geen sprake van. Maar ik noem wel iets wat kennelijk voorkomt.
Ik zou toch wel graag het bewijs hiervoor zien vanuit de Bijbel en het bevestigingsformulier.DDD schreef:Inderdaad verdedig ik het standpunt, dat overigens ook duidelijk uit het bevestigingsformulier voor ambtsdragers blijkt, dat de kerkenraad een goede afspiegeling behoort te zijn van de christelijke gemeente. Er zijn genoeg bijbelteksten die het belang daarvan onderstrepen. Dat de kerkenraad geen regering tegenover een parlement is, doet daar niets aan af.
Het punt dat ik noemde, is geen ondergeschikt leerverschil, en je weet ook dat ik dat zo bedoel.DDD schreef:Ik geloof niet dat er een bijbeltekst is waaraan je de conclusie kunt verbinden dat ondergeschikte leerverschillen een reden kunnen zijn om iemand niet in de kerkenraad te kandideren.
Dat eerste lijkt me niets te maken hebben met wat ik schreef.
Dat laatste begrijp ik, maar daar ben ik het niet mee eens.
En het middelste lees je in het bevestigingsformulier voor de ouderlingen:
'De dienaren des Woords en de ouderlingen, maken te zamen een college of gezelschap, zijnde als een raad der kerk, en vertonende de gehele gemeente'.
Of, iets duidelijker:
"Zo vormen de dienaren van het Woord en de ouderlingen samen een college: de kerkenraad, die de gehele gemeente vertegenwoordigt."
'De dienaren des Woords en de ouderlingen, maken te zamen een college of gezelschap, zijnde als een raad der kerk, en vertonende de gehele gemeente'.
Of, iets duidelijker:
"Zo vormen de dienaren van het Woord en de ouderlingen samen een college: de kerkenraad, die de gehele gemeente vertegenwoordigt."
Vertegenwoordigen is iets anders dan afspiegelen, dat hoef ik jou toch niet uit te leggen?DDD schreef:Dat eerste lijkt me niets te maken hebben met wat ik schreef.
Of, iets duidelijker:
En dan de Remonstrantse dwaling de kern van het Evangelie miskent, zou ik je ook niet moeten hoeven uit te leggen.
Al met al zijn kerkenraden in 2000 jaar tijd verworden tot raden van bestuur. Dat zij namens de gemeente daar zijn is steeds minder merkbaar.
Maar dat doet niets af aan de positie die zij principieel hebben.refo schreef:Al met al zijn kerkenraden in 2000 jaar tijd verworden tot raden van bestuur. Dat zij namens de gemeente daar zijn is steeds minder merkbaar.
Ik ben in het geheel geen remonstrant, maar het lijkt me in de gereformeerde gemeenten bepaald geen punt van zorg. Dat geheel terzijde.
Vertegenwoordiging in de zin van vertonen is toch duidelijk wel een afspiegeling. Het woord zegt het toch al?
Vertegenwoordiging in de zin van vertonen is toch duidelijk wel een afspiegeling. Het woord zegt het toch al?
Ik had het niet specifiek over de Gereformeerde Gemeenten.DDD schreef:Ik ben in het geheel geen remonstrant, maar het lijkt me in de gereformeerde gemeenten bepaald geen punt van zorg. Dat geheel terzijde.
Nee, dat zegt het woord niet. Het zijn mensen die inderdaad de gemeente vertonen, maar dan niet zozeer qua opvattingen, maar als deel van het lichaam van Christus.