Uitlegbijbel in SV

mulder

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door mulder »

Is wel gezegd.
Waarom zou ik dat verzinnen? Ik heb mn kerkverband behoorlijk lief.
Het is meer een gevoelskwestie naar mijn mening. Zwart wordt in deze kringen geassocieerd met heiligheid, eerbied en kerk. Dus afwijking van die kleur = onheilig, oneerbiedig.
Bruine trouwbijbel klopt. Maar die neem je niet mee naar de kerk.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

mulder schreef:Ik vind het een mooie Bijbel, al heeft de HSV jongerenbijbel toch ook wel weer pluspunten.
Bij ons in de kerk (GGIN) werd gewaarschuwd tegen de blauwe en de bruine editie van de uitlegbijbel. Alleen de zwarte was goed en heilig genoeg. Persoonlijk ben ik het daar echt niet mee eens.
Haha, het is toch verschrikkelijk.
Dodo

Bericht door Dodo »

Het is natuurlijk wel onrustig, al die verschillende kleurtjes op de kerkbank.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Geneuzel op de vierkante millimeter
peterf

Bericht door peterf »

mulder schreef:Ik vind het een mooie Bijbel, al heeft de HSV jongerenbijbel toch ook wel weer pluspunten.
Bij ons in de kerk (GGIN) werd gewaarschuwd tegen de blauwe en de bruine editie van de uitlegbijbel. Alleen de zwarte was goed en heilig genoeg. Persoonlijk ben ik het daar echt niet mee eens.
:? De zwarte mag wel mee naar de kerk, maar niet open. Alle afbeeldingen zijn namelijk óók al in kleur...
Of is er ook een zwarte met zwart-wit afbeeldingen? :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

mulder schreef:Is wel gezegd.
Het is meer een gevoelskwestie naar mijn mening. Zwart wordt in deze kringen geassocieerd met heiligheid, eerbied en kerk. Dus afwijking van die kleur = onheilig, oneerbiedig.
Maar zou je dan willen zeggen hoe het precies gezegd is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
mulder

Bericht door mulder »

PB
Panny

Bericht door Panny »

Doet me allemaal een beetje denken aan de menseninzettingen en ons goeddunken uit Kort begrip.
Denken we echt op deze manier God te behagen en te eren?
Het is gewoon bijna te bizar om te geloven.

Vraag 68
Wat zijn goede werken?

Antwoord
Alleen die uit een waar geloof, naar de wet van God, Hem ter ere, geschieden; en niet op menseninzettingen, of op ons goeddunken gegrond zijn.
mulder schreef:Is wel gezegd.
Zwart is eerder de kleur van zonde, van rouw, etc.
Wit is de Bijbelse kleur van heiligheid/reinheid.
Dus ik stel voor om voortaan Bijbels van een witte kaft te voorzien. ;)
Laatst gewijzigd door Panny op 04 jun 2015, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

mulder schreef:PB
Ik rol om!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Floppy

Bericht door Floppy »

Tja en dan kijk ik naar buiten vandaag, en dan zie ik geen zwart maar veel groen, en fel blauw, rode klaprozen... Het boek van de natuur is dus full-color; waarom dan de Bijbel in het zwart?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Tja en dan kijk ik naar buiten vandaag, en dan zie ik geen zwart maar veel groen, en fel blauw, rode klaprozen... Het boek van de natuur is dus full-color; waarom dan de Bijbel in het zwart?
Ik kan het gewoonweg nog steeds nauwelijks geloven dat een ambtsdrager serieus jongeren oproept om een zwarte Bijbel te kopen omdat het wel gaat om het heilig Woord van God. Het is gewoon onvoorstelbaar dat men een donkerblauwe kaft om een Bijbel ziet als een teken van wereldgelijkvormigheid. Nu gaat het niet om de HSV, maar om de kaft van een SV.
Werkelijk BIZAR!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Floppy schreef:Tja en dan kijk ik naar buiten vandaag, en dan zie ik geen zwart maar veel groen, en fel blauw, rode klaprozen... Het boek van de natuur is dus full-color; waarom dan de Bijbel in het zwart?
Ik kan het gewoonweg nog steeds nauwelijks geloven dat een ambtsdrager serieus jongeren oproept om een zwarte Bijbel te kopen omdat het wel gaat om het heilig Woord van God. Het is gewoon onvoorstelbaar dat men een donkerblauwe kaft om een Bijbel ziet als een teken van wereldgelijkvormigheid. Nu gaat het niet om de HSV, maar om de kaft van een SV.
Werkelijk BIZAR!
Ja alsof er geen belangrijkere zaken zijn! Dan of de kaft van je Bijbel blauw of zwart is...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Werkelijk BIZAR!
Ja alsof er geen belangrijkere zaken zijn! Dan of de kaft van je Bijbel blauw of zwart is...
Van sommige dingen snap je dat ze bestaan of gedacht worden, ook al denk je er zelf anders over. Maar kennelijk zijn er zelfs op dit gemillimeter zelfs nog opvattingen die volledig buiten in elk geval mijn voorstellingsvermogen liggen.
refo

Bericht door refo »

Tja, zo zitten de SV-mensen in elkaar. Nu zelfs de uitleg van de Schrift gecanoniseerd is gaan we de kleur ook als onderdeel deze canon beschouwen. Het lijkt me wel duidelijk dat deze mensen hun eigen bijbel niet meer verstaan: tijd voor een herziening!
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Tja, zo zitten de SV-mensen in elkaar. Nu zelfs de uitleg van de Schrift gecanoniseerd is gaan we de kleur ook als onderdeel deze canon beschouwen. Het lijkt me wel duidelijk dat deze mensen hun eigen bijbel niet meer verstaan: tijd voor een herziening!
Mooi dat generaliseren lekker duidelijk :bobo Hoe kun jij het in een SV-kerk volhouden met al je kritiek?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie