Evangelisatie, hoe, wat, waar en wanneer?

sochrio

Bericht door sochrio »

evangelisatie kan ook nuttig zijn voor jezelf. Denk maar aan die wiskundesommen die je zelf het beste leert begrijpen als je ze uitlegt aan je vriendin/vriend.

onder ikoontje ""edit"" kan je zelf je bericht corrigeren sochrio
vr. gr.
billy
[Edited on 2/22/02 by Billy]

[Edited on 2/22/02 by Billy]
parsifal

Bericht door parsifal »

Eerst wat opmerkingen. Je wacht niet op een speciale roeping als je ziet dat er een kind in het water ligt en dreigt te verdrinken. De situatie op zichzelf is al een roeping. Wat nu als er mensen voor eeuwig verloren dreigen te gaan?

Verder is evangelisatie meer dan folders uitdelen. Dat laatste kan zo onpersoonlijk als je maar wilt. Nu kan een simpele folder al gebruikt worden voor wonderen, maar denk ook eens aan campingwerk of kinderkampen met kinderen van ouders die zelf geen vakantie kunnen betalen. Zeker bij campingwerk is zoveel te doen. Echt gewoon een arm om de schouder van een tiener is genoeg. Laat mensen eens praten, neem ze serieus door naar ze te luisteren. Wees beschikbaar voor die tieners die vragen hebben, maar niet naar iedereen durven gaan met hun vragen. Verder wees maar gewoon eerlijk.

Verder moeten we niet wijzen op de kerk maar op God. De kerk heeft geen middelaarsfunctie. We mogen wel dingen over de kerk uitleggen, maar dit is niet het belangrijkste. Als we op deze manier te werk gaan hoeven we ook niet druk te zijn met het gedrag van kerkmensen te verdedigen. Laten we in plaats daarvan het foute gedrag van sommige kerkmensen maar bespreken met de mensen om wie het gaat.

Als mensen niet willen luisteren, oke dan, neem ze ook daarin serieus en pak ze op de eigen woorden. Een mooi voorbeeld maakte ik mee afgelopen zomer. Er was een team van Dabar bezig om op de foto gezet te worden. Alle leden hadden een shirtje aan met daarop de tekst: "Jezus leeft! jij ook?" Een man wilde de foto verstoren door er bij te komen staan. Hij had nooit veel interesse en het was duidelijk dat hij enkel de boel een beetje in de war wilde sturen. Toen er wat van gezegd werd. Vroeg hij waarom hij er niet op mocht. Jezus leeft toch ook voor hem?. Een jongen wist vrij snel te antwoorden met "Maar leeft u ook voor Hem." De man was direct stil, ik hoop dat hij bleef nadenken over deze opmerking.

Verder kan heel simpele evangelisatie heel veel uitwerken. Een paar jaar geleden zat ik met een groepje lekker op een terrasje in Utrecht. Een meisje had een gitaar mee, op een gegeven moment zaten we voor het terrasje gewoon wat te zingen. Het is mooi om de mensen dan te zien reageren. Over het algemeen is niemand vijandig en wie weet zet het mensen aan het denken?

Boely, wat me het meest opvalt in je stukje is dat je evangelisatie lijkt te zien als zieltjeswinnen. Breng mensen maar de kerk in. Het belangrijkste is echt geinteresseerd zijn in de ander. Ja je moet beslagen ten ijs komen. Je moet er op berekend zijn, dat mensen echt heel anders leven dan jij. Hoe praat je met een meisje dat vreselijk kapot is omdat vriendje met wie ze eergisteren nog naar bed is geweest, gisteren met een ander aan de rol is geweest? Dit gebeurt wel eens. Hoe ga je om met een groep jongeren, waarvan 90% gescheiden ouders heeft? Die mensen hebben vaak echt problemen. Wat die mensen vaak nodig hebben is iemand die ze waarderen om wie ze zijn, niet om hun grote mond, hun uiterlijk of wat ze kunnen. Luister eens naar ze. De mogelijkheden komen dan echt van zelf.

Zelf heb ik het zien gebeuren dat de meest asociale tieners in de rij stonden voor gratis bijbels die uitgedeeld werden. En ze hadden allemaal een grote mond, maar de Bijbel bleef heel. En kom je het volgende jaar terug dan wordt je verbeterd als je het hebt over de appel in het paradijs. Of je hoort de volgende dag van iemand die alleen een NT heeft gehad, dat ze al bij nummer 8 is uit het eerste hoofdstuk (zeg maar Mattheus 8) Ze vond het allemaal wel mooi, alleen het begin was erg saai :o).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief

Re: Evangelisatie, hoe, wat, waar en wanneer?

Bericht door Ditbenik »

SolaGratia schreef:Beste mensen,

Evangelisatiewerk, Moeten we hier aan mee doen ja of nee? Zo ja, waarom en wanneer en hoe? Zo niet, waarom niet?

Zullen we hier eens over na denken!!!

“Ik wenste wel dat iedere jongenman/vrouw op jeugdige leeftijd in het leger van Christus dienst zou nemen, want de beste soldaten zijn die het jong worden.â€
Ik ben wel benieuwd hoe de huidige generatie forummers hier tegen aan kijkt. Wie wil daar eens wat over roepen?
Plaats reactie