Evangelisatie, hoe, wat, waar en wanneer?

SolaGratia
Contacteer:

Evangelisatie, hoe, wat, waar en wanneer?

Bericht door SolaGratia »

Beste mensen,

Evangelisatiewerk, Moeten we hier aan mee doen ja of nee? Zo ja, waarom en wanneer en hoe? Zo niet, waarom niet?

Zullen we hier eens over na denken!!!

“Ik wenste wel dat iedere jongenman/vrouw op jeugdige leeftijd in het leger van Christus dienst zou nemen, want de beste soldaten zijn die het jong worden.â€
SolaGratia
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Beste mensen,

Evangelisatiewerk, Moeten we hier aan mee doen ja of nee? Zo ja, waarom en wanneer en hoe? Zo niet, waarom niet?

Zullen we hier eens over na denken!!!

“Ik wenste wel dat iedere jongenman/vrouw op jeugdige leeftijd in het leger van Christus dienst zou nemen, want de beste soldaten zijn die het jong worden.â€
sochrio

Bericht door sochrio »

Tuurlijk moet je er aan mee doen. Maar dat hoeft volgens mij niet altijd door op de markt met foldertjes te gaan lopen, of bij mensen langs de deuren te gaan.
Je kunt je licht ook uitstralen door je manier van leven. Daar worden we juist op aangekeken. Hoe ga je met elkaar om? Dat is belangrijk. Je kunt dus evangeliseren door de leer over te brengen. adt is een taak van evangelisten. Onze taak is het om te evangeliseren door ons leven en misschien mag je zo af en toe iets vertellen als de situatie daar aanleiding voor geeft.

In ieder geval moeten we een lichtend licht en een zoutend zout zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

Voor jongeren is er genoeg te doen hoor. Denk aan het Dabar-werk. Je gaat dan om met kinderen die alleen in de zomer in de witte tent wat horen uit de Bijbel. De jongeren horen ook alleen dan wat uit de Bijbel. Het is mooi om met je leven uit te stralen dat je Christen bent, het is zelfs het belangrijkste. Maar er zijn mensen die moeten weten waar ze voedsel kunnen krijgen. Ga het ze dan ook vertellen. Het is niet alleen een taak voor Evangelisten denk ik. Er vervallen nu bijvoorbeeld Dabar-perioden omdat er gebrek aan mensen is. Waarom niet je vakantie aan zoiets besteden. Het is mooi werk, het is nog leuk ook, het is alleen vreselijk vermoeiend, maar goed dat is een wandelvakantie ook.

Vaya con Dios,

parsifal
BOELY

Bericht door BOELY »

Hoe kan ik anderen iets aanbieden dat ik zelf niet wil hebben?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Boely, een vraagje. Denk je dat Judas mensen gesticht heeft, jazelfs dat er mensen onder zijn prediking tot bekering gekomen zijn?
refo

Bericht door refo »

Als Boely het niet wil hebben, moet hij het zeker niet aan anderen aanprijzen. Maar waarom wil hij het niet hebben?
sochrio

Bericht door sochrio »

Ndonselaar,
Ik denk het wel. Ik geloof vast dat het mogelijk is dat er onder het gehoor van Judas mensen tot bekering zijn gekomen.
Wanner je in de Bijbel leest over het laatste oordeel, dan staat er dat er mensen zullen zijn die zullen zeggen: Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteert en in Uw Naam vele krachten gedaan?
Je kunt dus werkzaam zijn en dienen tot heil van je naaste zonder Hem persoonlijk te kennen.
Bovendien zou het wel raar zijn als God afhankelijk was van de mens die evangeliseert. Hij heeft ons niet nodig, maar gebruikt ons toch.

BOELY, wat wil je niet hebben. Lijkt misschien een beetje een onlogische vraag, maar weet je ook wat je tegenhoudt?
wpv

Bericht door wpv »

Hoe kan ik anderen iets aanbieden dat ik zelf niet wil hebben?
Boely,
Zoals al eerder gezegd werd, je dient wel een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. Op die manier kunnen vragen loskomen en is er de mogelijkheid tot evangeliseren.
refo

Bericht door refo »

De Bijbel zegt nergens dat iedereen geroepen is een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.

Wat de Heere Jezus wel zegt is dit: als je licht hebt, laat het schijnen. Als je zout bent, wees dan zout. Want als het zout niet zout, wat dan wel? Aan smakeloos zout heb je niets.

In zekere zin heeft Boely dus wel gelijk. Alleen de gereformeerde traditie trekt het weer in een ander kader: Wie onbekeerd is wil zelfs niet bekeerd worden. Dat is overigens nog maar de vraag.) En zo wordt de eis van evangelisatie weggewuifd.

Overigens vind ik wel dat de evangelisatie binnen de Gergem wat dubbels heeft. Wat bieden we de buitenkerkelijk aan? Een plaatsje in de kerk. Eigenlijk niet meer. Lloyd Jones zegt ergens (ik meen in 'Toon mij nu Uw Heerlijkheid) dat de kerken van binnenuit moeten evangeliseren. Als er binnen de kerk wonderen gebeuren, komen de buitenstaanders vanzelf. Zo is het tijdens opwekkingen steeds gegaan.

Het Woord en de Geest werken Samen. Een folder hoort daar niet bij.
sochrio

Bericht door sochrio »

Refo,

Jezus noemt ons het licht. De tekst weet ik niet uit mijn hoofd, maar er staat: Gijlieden zijt het zout der aarde. Er staat bovendien ook: Wie Mij zal belijden voor de mensen, die zal Ik belijden voor Mijn Vader, maar wie Mij zal verloochenen voor de mensen, dien zal Ik verloochenen voor Mijn hemelse Vader. Jezus verloochenen is ook dat je je mond niet opentrekt en dat je niets uitstraalt.
Dus ik denk wel dat iedereen die de Bijbel heeft ook licht heeft.

Ik vind het ook jammer dat je nu weer praat over de Gergem. Ik zou liever hebben dat we die kerken nu eens buiten beschouwing laten. ik zou me haast een eenling gaan voelen hier.

Wat betreft dat van binnenuit veranderen: Als we niet in de wereld staan, ziet de wereld ook niets van ons. Licht is meer dan alleen leer! Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het belangrijk is om in de kerk zelf te veranderen. mijns inziens moet dat echter niet inplaats van evangeliseren komen. We moeten het beide doen. De leer doorgeven en tegelijk door je leven laten zien wat het inhoudt om christen te zijn.

Woord en Geest gebruiken allerlei middelen, daar behoort een folder ook zeker toe!!!!
refo

Bericht door refo »

1. Wie spreekt Jezus daar aan? Ambtsdragers!

2. Ik reageer op een uitspraak van Boely. Die probeert zich aan de roep om te evangeliseren te ontrekken. Misschien terecht. (Zie 1.) Misschien niet.

3. In het kader van de evangelisatie geef ik aan wat ik weet van de Gergem. Niet om die centraal te stellen, maar om een moeilijkheid te signaleren. In meer evangelische kringen komt het er min of meer op neer:
iemand in de kerk gekregen = iemand behouden voor de eeuwigheid.
Bij de Gergem is het: iemand in de kerk gekregen = de mogelijkheid om behouden te worden is voor die persoon groter geworden.
Als ik goed begrijp is het rendement van de evangelisatie van de Gergem erg laag. En bij evangelische kringen groter.

Misschien zegt iemand: het gaat niet om de aantallen. Dat dacht ik dus wel.
Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Het gaat inderdaad niet om aantallen, al is het natuurlijk wel belangrijk. Jezus heeft wel steeds het behoud van allen op het oog gehad, maar hij is met individuen (Nicodemus bijv.) het gesprek aangegaan. Evangelische evangelisatiepogingen vind ik eerlijk gezegd eerder opdringerig dan pastoraal en gunnend.
BOELY

Bericht door BOELY »

He volgens mij wordt ik niet serieus genomen!

Hoe moet ik evangeliseren? Op de markt gaan staan en zeggen tegen de voorbijgangers: He moet je eens luisteren. Jij gaat zeker nooit naar de kerk! Moet je doen jo! Is goed voor je! Zegt ie: Kerk is dat zo'n plaats waar al die zemels zondag's samenkomen? Ja! Wat moet ik daar zoeken? Nou ja... je zult er niets verloren zijn, maar het lijkt me toch verstandig als je erheen gaat! Zegt ie: Ga er zelf maar zitten! Goed nummer 1.

Nummer 2:

Goedemorgen, Goedemorgen. Gaat u wel eens naar de kerk mevrouw: Nee hoezo? Nou als ik u was had ik daar maar eens heengegaan! Zegt ze ja doeiii! Die badgasten zetten elke zondag de hele stad vast met hun dikke auto's. Dat noemen ze dan christelijk! Nee je ziet mij niet! Nou denk er nog maar eens over na!

Nummer 3:

Goedemorgen meneer! Goedemorgen! Bent u als wel eens naar de kerk geweest? Ja ik ben Proteliek, o nee kathostrants! Wat bedoelt u meneer! Ach die gasten hebben je alleen maar nodig als ze geld nodig hebben. Hou op schei uit! maar Meneer... Hou op schei uit!

Nummer 4: Hallo mevrouw hoe gaat het? Goed ik heb echt geen behoefte aan jullie praatjes hoor! Stukje verder: Het zijn net JEHOVA getuigen die lopen ook altijd zo te zeuren.

Nummer 5: He jongetje weet je wat jij eens moet doen: Op zondag naar de kerk gaan is goed voor je! Och meneer ...

Ik bedoel maar...

Wanneer je aan evangelisatie begint vind ik moet je er zelf achter staan en niet onbeslagen ten ijs komen! Zo....
Billy

Bericht door Billy »

Ik denk dat je wat chargeerd BOELY maar ik begrijp je bedoeling.

je wilt zeggen zonder zelf enige ontdekking en verlossing ervaren te hebben kan je niet evangeliseren?

De door jou geschetste voorbeelden zijn denk ik ook geen praktijkvoorbeelden of wel?

Moeilijk punt vind ik ( heb zelf in Tilburg aantal jaren geleden ook wel eens gefolderd)
dat je met een boodschap bij de mensen komt waar ze: absoluut niet op zitten te wachten!! ( wie wel trouwens?)

Punt 2. waar moet je nou over beginnen? dat ze zondaar zijn en zo verloren gaan of dat ze hun heil bij Christus moeten zoeken?

Punt 3. Vaak gaat zo'n ""straatgesprek"" over al de narigheid in de wereld ( waarom laat God dat dan toe?) en soms kan je dan in het persoonlijke leven doortrekken. En dan? ze een valse hoop geven?
Ik kreeg eens een vraag van een jongen die "" het allemaal niet meer wist"" een zoeker naar het waarom van ons bestaan""

Hij vroeg me of als hij van ''ons geloof'' werd al zijn levensvragen zouden worden opgelost. Tja daar stond je dan met een foldertje in je handen als gozer van 24 jaar: MET M'N MOND vOL TANDEN!!!
Ik had/ heb namelijk zelf noch zoveel vragen in m'n hoofd .

al met al wil ik maar zeggen dat evangelisatie niet voor iedereen is weggelegd. Niettemin legt wel Gods Eis er om het evangelie te prediken aan alle creaturen!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie