Ik weet van een PKN-gemeente in ons land waar dat ook het geval is, hoewel ik dat eigenlijk nog nooit had gehoord in ons land.helma schreef:In Engeland (Strict Baptist) is er geen opleiding (nodig) voor predikanten. Ook hebben zij een gewone baan naast hun werk als predikant.Luther schreef:
Toch is er iets wonderlijks aan de hand: gemeenten onder de 200 leden/doopleden brengen vrijwel nooit een beroep uitbrengen, terwijl in het buitenland soms wel een fulltime predikant wordt onderhouden door een gemeente van zo'n 40 zielen.
Dat maakt denk ik een groot verschil.
Paulus voorzag ook in zijn eigen kost toch?
Splitsen
Re: Splitsen
-
Met minder dan 200 man kan je nog prima een predikant onderhouden. Alleen heeft ie dan misschien geen vrijstaand huis, is het een extra keer leesdienst en heeft de predikant een paar grote consulentgemeenten.
Is wel moeilijk hoor. Dit kan alleen als er trouwe opkomst is, leden gul geven en het kerkgebouw bescheiden van opzet is.Curatorium schreef:Met minder dan 200 man kan je nog prima een predikant onderhouden. Alleen heeft ie dan misschien geen vrijstaand huis, is het een extra keer leesdienst en heeft de predikant een paar grote consulentgemeenten.
Soms gaat een gemeente bloeien als een nieuwe predikant beroepen is, maar dat is niet altijd het geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeker. En dat komt in Nederland (parttime) ook steeds meer voor.helma schreef:In Engeland (Strict Baptist) is er geen opleiding (nodig) voor predikanten. Ook hebben zij een gewone baan naast hun werk als predikant.Luther schreef:
Toch is er iets wonderlijks aan de hand: gemeenten onder de 200 leden/doopleden brengen vrijwel nooit een beroep uitbrengen, terwijl in het buitenland soms wel een fulltime predikant wordt onderhouden door een gemeente van zo'n 40 zielen.
Dat maakt denk ik een groot verschil.
Paulus voorzag ook in zijn eigen kost toch?
Als je dat wilt combineren met een wetenschappelijke opleiding, of op z'n minst de vaardigheid om de Bijbel in de grondtalen te lezen, is er wel wat tijd voor nodig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik zie net in het RD dat prof. Baars geen medestanders heeft onder collega's als ds. A. van Voorden, ds. M. Joosse en ds. A. van Heteren.
Ik vind hun argumenten echter een stuk zwakker dan die van prof. Baars.
Ds. Van Voorden zegt dat splitsen een extra vacature oplevert. (Met dat argument zou je het hele kerkverband ook in vier regiobijeenkomsten kunnen opdelen en dan wekelijks een soort townhallmeeting organiseren.
Ds. Joosse zegt dat hij sommige leden nog nooit gesproken heeft (sinds 2007); dat wringt toch wel met de betekenis van herder-zijn, lijkt me.
En ds. Van Heteren zegt dat men het op Urk geen probleem vindt. Dan kan op zich kloppen, omdat de familiebanden en -loyaliteiten groter zijn die die richting de kerkelijke gemeente. Maar dat zegt nog niets over hoe een gemeente zou moeten functioneren, namelijk als een geestelijk huisgezin.
Ds. Van Voorden zegt dat splitsen een extra vacature oplevert. (Met dat argument zou je het hele kerkverband ook in vier regiobijeenkomsten kunnen opdelen en dan wekelijks een soort townhallmeeting organiseren.
Ds. Joosse zegt dat hij sommige leden nog nooit gesproken heeft (sinds 2007); dat wringt toch wel met de betekenis van herder-zijn, lijkt me.
En ds. Van Heteren zegt dat men het op Urk geen probleem vindt. Dan kan op zich kloppen, omdat de familiebanden en -loyaliteiten groter zijn die die richting de kerkelijke gemeente. Maar dat zegt nog niets over hoe een gemeente zou moeten functioneren, namelijk als een geestelijk huisgezin.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik heb het RD hier niet, maar dit is dan toch juist een argument voor splitsen?Luther schreef:Ds. Joosse zegt dat hij sommige leden nog nooit gesproken heeft (sinds 2007); dat wringt toch wel met de betekenis van herder-zijn, lijkt me.
Ik vind Ds. Joosse zijn argument juist wel plausibel en ook van wijsheid getuigen. Ondanks dat je een grote gemeente kan hebben, betekent niet dat het als los zand aan elkaar hoeft te hangen. Er zijn voorbeelden waar ondanks de grote omvang van de gemeente er met elkaar word meegeleefd.Luther schreef:Ik zie net in het RD dat prof. Baars geen medestanders heeft onder collega's als ds. A. van Voorden, ds. M. Joosse en ds. A. van Heteren.
En een kleine gemeente wil niet zeggen dat er een warme band hoeft te zijn. Nee zo'n gemeente kan soms meer los zand zijn dan een grote. Helaas zijn daar voorbeelden van te over. Dat er "juist" in een kleine gemeente er totaal geen saamhorigheid is.
Daarnaast is het argument wat je 'tegen' Ds. Joosse hier gebruikt niet erg sterk. Dat hij sinds 2007 sommige leden nog nooit gesproken heeft. In een kleine gemeente kan dat ook van toepassing zijn. En ook daar zijn helaas voorbeelden van!
Je moet er denk ik niet teveel op hameren om kleinere gemeentes te creëren. Het is per geval anders, zoals Ds. Van Heteren terecht aangeeft. Neem de 3000 mannen uit Handelingen 2, dat was ook geen kleine gemeente! Maar wel met saamhorigheid!
Jazeker. Alleen ds. Joosse geeft aan dat het vooral erg belangrijk is dat er wordt omgezien naar elkaar. Dan maakt het niet uit of een gemeente groot of klein is. Dat laatste is uiteraard fijn, dat er een omzien naar elkaar is. Maar dat is voor mij nog geen argument dat wat prof. Baars stelt, weerlegt.Curatorium schreef:Ik heb het RD hier niet, maar dit is dan toch juist een argument voor splitsen?Luther schreef:Ds. Joosse zegt dat hij sommige leden nog nooit gesproken heeft (sinds 2007); dat wringt toch wel met de betekenis van herder-zijn, lijkt me.
Zeker. Maar dat punt weerspreek ik ook niet.Nowhere schreef:Ik vind Ds. Joosse zijn argument juist wel plausibel en ook van wijsheid getuigen. Ondanks dat je een grote gemeente kan hebben, betekent niet dat het als los zand aan elkaar hoeft te hangen. Er zijn voorbeelden waar ondanks de grote omvang van de gemeente er met elkaar word meegeleefd.
Dat kan inderdaad. Maar de kans dat een grote gemeente anonimiteit bevordert en eenzaamheid is wel groter.En een kleine gemeente wil niet zeggen dat er een warme band hoeft te zijn. Nee zo'n gemeente kan soms meer los zand zijn dan een grote. Helaas zijn daar voorbeelden van te over.
Ook dat kan, maar dat kan overal. Doet in deze discussie niet terzake, denk ik.Dat er "juist" in een kleine gemeente er totaal geen saamhorigheid is.
In een kleine gemeente is het ook niet goed, maar het is natuurlijk vreemd om te zeggen: omdat het ook in kleine gemeenten niet gebeurd, is het in een grote gemeente ook prima. Een predikant behoort zijn gemeente te kennen. Dit onderstreept alleen maar de argumentatie van prof. Baars.Daarnaast is het argument wat je 'tegen' Ds. Joosse hier gebruikt niet erg sterk. Dat hij sinds 2007 sommige leden nog nooit gesproken heeft. In een kleine gemeente kan dat ook van toepassing zijn. En ook daar zijn helaas voorbeelden van!
Was dat één gemeente? Ik lees vooral van huisgemeenten. Het is inderdaad per geval anders, en het getal 500 is inderdaad arbitrair. Je kunt ook 300 noemen, of 700, maar het gaat om de argumenten die prof. Baars noemt. Die lijken me steekhoudend.Je moet er denk ik niet teveel op hameren om kleinere gemeentes te creëren. Het is per geval anders, zoals Ds. Van Heteren terecht aangeeft. Neem de 3000 mannen uit Handelingen 2, dat was ook geen kleine gemeente! Maar wel met saamhorigheid!
-
Jij begint over kleine gemeenten, die hebben zeker ook nadelen.Nowhere schreef: Ik vind Ds. Joosse zijn argument juist wel plausibel en ook van wijsheid getuigen. Ondanks dat je een grote gemeente kan hebben, betekent niet dat het als los zand aan elkaar hoeft te hangen. Er zijn voorbeelden waar ondanks de grote omvang van de gemeente er met elkaar word meegeleefd.
En een kleine gemeente wil niet zeggen dat er een warme band hoeft te zijn. Nee zo'n gemeente kan soms meer los zand zijn dan een grote. Helaas zijn daar voorbeelden van te over. Dat er "juist" in een kleine gemeente er totaal geen saamhorigheid is.
Daarnaast is het argument wat je 'tegen' Ds. Joosse hier gebruikt niet erg sterk. Dat hij sinds 2007 sommige leden nog nooit gesproken heeft. In een kleine gemeente kan dat ook van toepassing zijn. En ook daar zijn helaas voorbeelden van!
Je moet er denk ik niet teveel op hameren om kleinere gemeentes te creëren. Het is per geval anders, zoals Ds. Van Heteren terecht aangeeft. Neem de 3000 mannen uit Handelingen 2, dat was ook geen kleine gemeente! Maar wel met saamhorigheid!
Maar prof. Baars heeft het over splitsen bij meer dan 500. Dus dan heb je twee gemeenten van +- 300 mensen. Dat noem ik niet klein.