Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Johannus

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Johannus »

Jozef schreef:
-DIA- schreef:
GG-er schreef:
Jozef schreef:Zal de gg nu blij en dankbaar zijn of zuchten onder de straffende hand God omdat er maar 1 is aangenomen.
Dit vind ik wel wat te sarcastisch klinken.
Laat ik het zo zeggen: het is minder dan we gehoopt hadden, maar meer dan we verdiend hadden.
Ik vraag me ook af waarom de mods dit laten staan.
Zegt meer over jezelf als je het zo leest..
Maar zoals gg-er redeneert, ook bij 0 kan je zo redeneren.. Wanneer is het dan wel de straffende hand.. Een zegende hand zou ik zeggen bij 20/30 nieuwe kandidaten. Dat is 'boven bidden en denken'.. Oftewel, dat verwacht niemand.
Dus je ervaart pas een zegen bij 20/30+ kandidaten? De Kananese vrouw stond er iets anders in.
GG-er

Bericht door GG-er »

GGBeroopingswerk schreef:
FlyingEagle schreef:
Luther schreef:
Erik schreef:De GG dient zich serieus te bezinnen op de manier van opleiden en selecteren van predikanten. Met de huidige mores zijn er over enkele decennia geen predikanten meer.
Sorry, maar dit klopt gewoon niet.
Ik heb in dit topic al eerder gezegd: er zijn op dit moment meer dienstdoende predikanten dan ooit in de GG (62 in Nederland). Het aantal studenten is al jaren hoger dan het aantal emeriteringen. Je mag best je teleurstelling uiten over het feit dat er weinig mensen zijn toegelaten dit jaar, maar ga dan geen suggesties doen, die strijdig zijn met de feiten.
Hier heb je zeker een punt al zullen in de toekomst de het aantal emeritaten wel hard toenemen en er is nog steeds een tekort die zo nooit minder wordt.
Gaat men gemakkelijker op 70 jarige leeftijd met emeritaat dan pakweg 20 jaar geleden?
Heb je de Saambinder van vorige week gelezen?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
huisman

Bericht door huisman »

GG-er schreef:Heb je de Saambinder van vorige week gelezen?
Ik niet, gaan er dit jaar predikanten met emeritaat in de GG?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat weet ik niet, maar in de Saambinder ging ds. Van Aalst in op de mogelijkheid van emeritaat op je zeventigste, het feit dat het nu dus vaker voorkomt en deed hij een oproep om de persoonlijke keuze van de predikant, het zij emeritaat, het zij doorgaan na de 70 voor rekening van de predikant te laten.
- Niet meer zo actief -
Desiree

Bericht door Desiree »

Nou voor degene die in de GG zitten. Van harte gefeliciteerd. Toch fijn, weer een toegelaten.

Alleen dat er al zo'n man straks op de preekstoel mag staan, is al een wonder. God die mensen inzet om Zijn stem te laten klinken.. De blijde boodschap..!

Er zijn er zovelen die niet van de redding horen... laten we dankbaar zijn!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

refo

Bericht door refo »

Wat is dat eigenlijk precies: de blijde boodschap?
Ik heb het idee dat de GG daar geen definitie van heeft.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Wat is dat eigenlijk precies: de blijde boodschap?
Ik heb het idee dat de GG daar geen definitie van heeft.
Ik denk het wel, de definitie van de DL (die behoort toch ook tot de belijdenisgeschriften van de GG?)

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

en de inhoud van deze zeer blijde boodschap staat in het vorige artikel namelijk:

1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. En de meeste predikanten in de GG hebben de intentie om die zeer blijde boodschap ook te brengen. Niet dat ze daar allemaal evengoed in slagen, maar de opmerkingen van refo zijn wel wat zurig. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet week in week uit onder het gehoor van een depressieve predikant zit, dan zou ik ongetwijfeld ook wat humeurig worden.
Desiree

Bericht door Desiree »

Dan biedt kerkdienst gemist.nl misschien nog uitkomst :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

pierre27

Bericht door pierre27 »

Verrast en dankbaar met het mooie bericht dat er een man kon toegelaten worden tot de opleiding van predikant.

Looft, looft, den HEER, gij Zijne legerscharen,
Wier lust het is, op Zijnen wenk te staren.
Dat hemel, aard', en zee, en berg, en dal,
Hoe ver men ook Zijn schepter ziet regeren,
Nu Zijnen naam en grote deugden eren;
En gij, mijn ziel, loof gij Hem bovenal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mooi Pierre. En zo is het.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

En toch...
Er wordt wat meewarig en geschokt gedaan als er gezegd wordt dat we dit moeten zien als de slaande hand van God.
Als ik eerlijk ben zie ik dit ook zo.
Hoeveel weet ik niet, maar een 15 - 20 mannen die een roeping ervaren, die overgenomen werd door de plaatselijke kerkenraad, worden niet overgenomen door het curatorium.
De roeping wordt niet erkent, de toegang tot de studie geblokkeerd, de kansel wordt gesloten.

Dat is wat!
We bidden of er mannen mogen komen, de kerkenraad heeft biddend het gesprek en is blij dat er jonge mannen komen die zich geroepen weten tot het ambt, en toch weigeren we ze bij de poort.

Een boetedag zou meer op zijn plaats zijn als dankbaarheid.

Tegelijkertijd hoop ik echt dat deze wijze van functioneren van toelating tot de theologische school ter discussie komt, ook op de meerdere vergaderingen.
De stem van de kerkenraad zou veel meer gewicht moeten hebben.

Ik hoop ook dat komende zondag in de gemeenten vooral die boete zal klinken in plaats van dankbaarheid.
DDD

Bericht door DDD »

Die boetedag lijkt me prima, maar dan niet de slaande hand van God. Ik denk dat de menselijke factor namelijk een heel grote rol speelt in dit gebeuren. Het mag dan zo zijn dat Gods regering over alle dingen gaat, dat neemt niet weg dat we wel nuchter mogen kijken hoe processen verlopen.

Maar goed, ik sluit nog steeds niet uit dat het heel goed is dat de andere kandidaten zijn afgewezen. Ik heb namelijk helemaal geen idee over wie het gaat. Pas als je dat wel weet, kun je er wat van vinden, toch?
Johannus

Bericht door Johannus »

Wilhelm schreef:En toch...
Er wordt wat meewarig en geschokt gedaan als er gezegd wordt dat we dit moeten zien als de slaande hand van God.
Als ik eerlijk ben zie ik dit ook zo.
Hoeveel weet ik niet, maar een 15 - 20 mannen die een roeping ervaren, die overgenomen werd door de plaatselijke kerkenraad, worden niet overgenomen door het curatorium.
De roeping wordt niet erkent, de toegang tot de studie geblokkeerd, de kansel wordt gesloten.

Dat is wat!
We bidden of er mannen mogen komen, de kerkenraad heeft biddend het gesprek en is blij dat er jonge mannen komen die zich geroepen weten tot het ambt, en toch weigeren we ze bij de poort.

Een boetedag zou meer op zijn plaats zijn als dankbaarheid.

Tegelijkertijd hoop ik echt dat deze wijze van functioneren van toelating tot de theologische school ter discussie komt, ook op de meerdere vergaderingen.
De stem van de kerkenraad zou veel meer gewicht moeten hebben.

Ik hoop ook dat komende zondag in de gemeenten vooral die boete zal klinken in plaats van dankbaarheid.
Ik zie dat echt als het positieve (Toch 2 studenten aangenomen) tegen het negatieve afzetten (van de 15-20) laten we danken voor die 2, en bidden voor hen die 'afgewezen' zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Waar moeten we dan boete over doen in dit geval? Over het feit dat het Curatorium het niet goed heeft gedaan?
Gesloten