Spreuk van de dag
Re: Spreuk van de dag
Veel. Dat is precies wat ik opschrijf, toch?
Jouw stelling over het verschil tussen onwedergeborenen en wedergeborenen vind ik daarom onjuist.
Jouw stelling over het verschil tussen onwedergeborenen en wedergeborenen vind ik daarom onjuist.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5182
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Spreuk van de dag
Sja de Bijbel zegt toch: Matth 7v3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?DDD schreef:Veel. Dat is precies wat ik opschrijf, toch?
Jouw stelling over het verschil tussen onwedergeborenen en wedergeborenen vind ik daarom onjuist.
Dat noemde de predikant als onderbouwing, vooral van het 2de.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Spreuk van de dag
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dit menselijk gebrek vooral bij onwedergeborenen voorkomt. Ook gelovigen hebben daar maar al te vaak last van. De bijbeltekst geeft toch ook geen aanleiding voor dit onderscheid?
Mensen die psychisch gezond in elkaar zitten hebben een positief vooroordeel over hun eigen functioneren, mensen die depressief zijn hebben een meer realistisch zelfbeeld. Dit heeft echter niet direct te maken met de vraag of wij wederom geboren zijn, al hoort zelfkennis natuurlijk wezenlijk bij het geloof, en kun je het mogelijk ook niet helemaal scheiden, omdat bekering natuurlijk naast een geestelijk, ook een psychologisch proces is.
En bovendien bestaat de stelling uit twee delen. Voor beide onderdelen zie ik geen enkel begin van bewijs.
Mensen die psychisch gezond in elkaar zitten hebben een positief vooroordeel over hun eigen functioneren, mensen die depressief zijn hebben een meer realistisch zelfbeeld. Dit heeft echter niet direct te maken met de vraag of wij wederom geboren zijn, al hoort zelfkennis natuurlijk wezenlijk bij het geloof, en kun je het mogelijk ook niet helemaal scheiden, omdat bekering natuurlijk naast een geestelijk, ook een psychologisch proces is.
En bovendien bestaat de stelling uit twee delen. Voor beide onderdelen zie ik geen enkel begin van bewijs.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5182
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Spreuk van de dag
Dit vind ik erg ongeestelijk geredeneer. Als God de zielsogen opent door Zijn Geest, gaat een mens zonden zien,DDD schreef:Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dit menselijk gebrek vooral bij onwedergeborenen voorkomt. Ook gelovigen hebben daar maar al te vaak last van. De bijbeltekst geeft toch ook geen aanleiding voor dit onderscheid?
Mensen die psychisch gezond in elkaar zitten hebben een positief vooroordeel over hun eigen functioneren, mensen die depressief zijn hebben een meer realistisch zelfbeeld. Dit heeft echter niet direct te maken met de vraag of wij wederom geboren zijn, al hoort zelfkennis natuurlijk wezenlijk bij het geloof, en kun je het mogelijk ook niet helemaal scheiden, omdat bekering natuurlijk naast een geestelijk, ook een psychologisch proces is.
En bovendien bestaat de stelling uit twee delen. Voor beide onderdelen zie ik geen enkel begin van bewijs.
en zal men eerder zijn eigen zonden zien dan die van anderen. Als je je eigen zonden ziet ben je niet zo druk met de zonden van anderen. De houding zo de dominee zegt het eens goed voor die en die, en je zo verheffen is niet goed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Spreuk van de dag
Nee. Als een mens zijn zonden gaat zien, dan valt het hem integendeel op dat hij de neiging heeft de schuld vooral bij een ander te zoeken. Het is waar, dat als je je eigen zonden ziet, je niet druk bent met de zonden van anderen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat die zondige neiging bij wedergeborenen niet voor zou komen.
Bovendien is de wedergeboorte geen totale wijziging van ons karakter en gemoedstoestand. Als een dergelijke uitspraak wordt gebruikt als een toetssteen van ware en valse genade, dan is er iets goed mis.
Bovendien is de wedergeboorte geen totale wijziging van ons karakter en gemoedstoestand. Als een dergelijke uitspraak wordt gebruikt als een toetssteen van ware en valse genade, dan is er iets goed mis.
Re: Spreuk van de dag
Misschien geeft het duidelijkheid om weer eens te lezen wat onze Dordtse vaders beleden over de ware bekering en wedergeboorte.DDD schreef:Nee. Als een mens zijn zonden gaat zien, dan valt het hem integendeel op dat hij de neiging heeft de schuld vooral bij een ander te zoeken. Het is waar, dat als je je eigen zonden ziet, je niet druk bent met de zonden van anderen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat die zondige neiging bij wedergeborenen niet voor zou komen.
Bovendien is de wedergeboorte geen totale wijziging van ons karakter en gemoedstoestand. Als een dergelijke uitspraak wordt gebruikt als een toetssteen van ware en valse genade, dan is er iets goed mis.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Spreuk van de dag
Ik ken deze artikelen natuurlijk ook. Zie je iets in deze discussie dat strijdig is met deze artikelen, en zo ja, wat dan?
Re: Spreuk van de dag
Ik heb het niet over strijdig maar wilde weer eens laten zien hoe onze belijdenis het wondere van de ware bekering en wedergeboorte weergeeft.DDD schreef:Ik ken deze artikelen natuurlijk ook. Zie je iets in deze discussie dat strijdig is met deze artikelen, en zo ja, wat dan?
Jij schrijft:omdat bekering natuurlijk naast een geestelijk, ook een psychologisch proces is. Kun je dat laatste eens uitleggen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Spreuk van de dag
Jonathan Edwards heeft daarover een boek geschreven, en ds. H. Rijksen een lezing, die nog steeds de moeite waard is.
http://www.digibron.nl/search/detail/29 ... fsbeleving
Met een nadere toelichting, iets meer specifiek op dit onderwerp.
http://www.digibron.nl/search/detail/ee ... fsbeleving
Ik kan mij in bovengenoemde teksten geheel vinden. Kort gezegd is mijn standpunt dat God middellijk werkt, zowel in het natuurlijke als in het geestelijke. De wedergeboorte gaat niet buiten ons karakter om. We moeten ook niet te snel karakterverschillen als zondig typeren, vooral niet karaktertrekken die ons persoonlijk niet zo aanstaan of waar wij allergisch voor zijn. En er is ook geen reden voor een evangelisch optimisme dat alle karakterzonden overwint.
http://www.digibron.nl/search/detail/29 ... fsbeleving
Met een nadere toelichting, iets meer specifiek op dit onderwerp.
http://www.digibron.nl/search/detail/ee ... fsbeleving
Ik kan mij in bovengenoemde teksten geheel vinden. Kort gezegd is mijn standpunt dat God middellijk werkt, zowel in het natuurlijke als in het geestelijke. De wedergeboorte gaat niet buiten ons karakter om. We moeten ook niet te snel karakterverschillen als zondig typeren, vooral niet karaktertrekken die ons persoonlijk niet zo aanstaan of waar wij allergisch voor zijn. En er is ook geen reden voor een evangelisch optimisme dat alle karakterzonden overwint.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5182
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Spreuk van de dag
De zonden bij zichzelf niet zien, maar wel bij anderen, is een grote zonden.
EN daar riep die Bijbeltekst ook toe op. De balk weg doen uit eigen oog...
en ja gelovigen kunnen en mogen een ander wel eens in liefde op zonden wijzen, maar onder de prediking zitten, die is voor die, en dat voor die... ect kan ik niet zien als iets als vrucht van geloof, maar veel meer als iets van het onwedergeboren hart.
EN daar riep die Bijbeltekst ook toe op. De balk weg doen uit eigen oog...
en ja gelovigen kunnen en mogen een ander wel eens in liefde op zonden wijzen, maar onder de prediking zitten, die is voor die, en dat voor die... ect kan ik niet zien als iets als vrucht van geloof, maar veel meer als iets van het onwedergeboren hart.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Spreuk van de dag
Het ging mij niet om het karakter maar dat jij de wedergeboorte ook een psychologisch proces noemt.DDD schreef:Jonathan Edwards heeft daarover een boek geschreven, en ds. H. Rijksen een lezing, die nog steeds de moeite waard is.
http://www.digibron.nl/search/detail/29 ... fsbeleving
Met een nadere toelichting, iets meer specifiek op dit onderwerp.
http://www.digibron.nl/search/detail/ee ... fsbeleving
Ik kan mij in bovengenoemde teksten geheel vinden. Kort gezegd is mijn standpunt dat God middellijk werkt, zowel in het natuurlijke als in het geestelijke. De wedergeboorte gaat niet buiten ons karakter om. We moeten ook niet te snel karakterverschillen als zondig typeren, vooral niet karaktertrekken die ons persoonlijk niet zo aanstaan of waar wij allergisch voor zijn. En er is ook geen reden voor een evangelisch optimisme dat alle karakterzonden overwint.
Maar ik ga het stuk van ds Rijksen lezen. (Het boek van Edwards heb ik gelezen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Spreuk van de dag
Karakter en psychologisch proces zijn niet zo erg te onderscheiden. Hoe wil jij beide dan definiëren?
God werkt middellijk, dus de bekering vindt plaats via psychologische processen. Net zo goed als lichamelijke genezing plaats vindt via lichamelijke processen. De DL zijn daar ook niet onduidelijk over, juist in de citaten die je hierboven plaatste.
JGW vindt dat ongeestelijk geredeneer, maar ik vind dat op mijn beurt ongereformeerd onmiddelijkheidsdenken.
God werkt middellijk, dus de bekering vindt plaats via psychologische processen. Net zo goed als lichamelijke genezing plaats vindt via lichamelijke processen. De DL zijn daar ook niet onduidelijk over, juist in de citaten die je hierboven plaatste.
JGW vindt dat ongeestelijk geredeneer, maar ik vind dat op mijn beurt ongereformeerd onmiddelijkheidsdenken.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5182
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Spreuk van de dag
Ik volg de DL, en die spreekt niet over zaken die ik psychologische processen zou noemen.DDD schreef:Karakter en psychologisch proces zijn niet zo erg te onderscheiden. Hoe wil jij beide dan definiëren?
God werkt middellijk, dus de bekering vindt plaats via psychologische processen. Net zo goed als lichamelijke genezing plaats vindt via lichamelijke processen. De DL zijn daar ook niet onduidelijk over, juist in de citaten die je hierboven plaatste.
JGW vindt dat ongeestelijk geredeneer, maar ik vind dat op mijn beurt ongereformeerd onmiddelijkheidsdenken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Spreuk van de dag
Dan definieer je mijns inziens vreemd.
De wil is een bij uitstek psychologisch begrip.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wil_(begrip)
Om maar één voorbeeld te noemen. Dat geldt ook voor het verstand en het hart. En daar gaat het om in deze artikelen.
De wil is een bij uitstek psychologisch begrip.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wil_(begrip)
Om maar één voorbeeld te noemen. Dat geldt ook voor het verstand en het hart. En daar gaat het om in deze artikelen.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5182
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Spreuk van de dag
Ik lees de DL naast de Bijbel niet naast een psychologie boek.DDD schreef:Dan definieer je mijns inziens vreemd.
De wil is een bij uitstek psychologisch begrip.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wil_(begrip)
Om maar één voorbeeld te noemen. Dat geldt ook voor het verstand en het hart. En daar gaat het om in deze artikelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"