Eigenlijk een vraag die aan duidelijkheid niet echt veel te wensen overlaat lijkt mij.
Vergeef mij mijn potentiële dwaling als ik zeg dat ik naar de indruk die ik krijg van orthodoxe geformeerden aanneem dat deze niet eens oecumenische diensten houden in hun kerk.
Wellicht is mijn vraag dan ook meer van toepassing tot dat deel van de Gereformeerden (ook andere protestante gelovigen) die zichzelf rekenen tot de PKN.
Persoonlijk richt ik mij tot iedereen die zich door deze vraag aangesproken voelt.
Ikzelf ben PKN, op volwassen leeftijd gedoopt, heb onlangs bovengenoemde dienst (Katholiek en PKN) voor het eerst mogen beleven en had niet echt grimmig bezwaar, dit omdat de dienst vanzelfsprekend werd afgestemd op overeenkomende punten en niet op tegenstellingen.
Doch ken ik enkelen die er bewust van wegbleven en een andere kerk bezochten.
Graag uw standpunt in deze.
Oecumenische diensten: Gaat u er naar toe of blijft u weg?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 16 mei 2015, 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Oecumenische diensten: Gaat u er naar toe of blijft u we
Er zijn wel degelijk oecumenische samenkomsten.
Collectes zijn dan voor interkerkelijke doelen.
Neem Adullam, MBuma, SGP Tijdredes, GBS-diensten, SEZ, etc.
Zo hebben wij in onze gemeente regelmatig interkerkelijke diensten.
Soms is het niet echt een kerkdienst die met votum en groet begint en eindigt met de zegen,
soms ook wel. Dat ligt denk ik aan de voorganger die het woord in die diensten bediend.
Soms is het niet echt een kerkdienst die met votum en groet begint en eindigt met de zegen,
soms ook wel. Dat ligt denk ik aan de voorganger die het woord in die diensten bediend.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA- schreef:Er zijn wel degelijk oecumenische samenkomsten.

Ja, bij ons gebeurt dit ook.
Daarnaast zijn er elke dienst ook voor o.a roomsen, moslims, evangelischen en hindoes, plaatsen in de kerk beschikbaar om mee te luisteren. En een enkele keer wordt daar dan ook gebruik van gemaakt. De ouderlingen (bisschoppen)* in onze gemeente verwelkomen graag sprekers die de gehele Waarheid verkondigen.
*bisschop komt van episcopos en dat betekent opzichter
Ik ben niet zo van de kerkverbanden.
Heb ook wel het idee dat het onder jongere mensen minder belangrijk is dan bij de oudere mensen.
God is veel groter dan de hokjes die wij maken.
Maar toch zijn ook voor mij zijn er grenzen.
Kerken waar de noodzaak van wedergeboorte en bekering niet geleerd worden zijn on-Bijbels.
En helaas is dit wel in opmars in kerken als de PKN.
Aan de andere kant maak ik me ook wel zorgen om het hypercalvinisme die je in de uiterste rechterflank tegen komt.
Dat is ook geen Bijbels Evangelie en ook niet naar onze belijdenisgeschriften.
Gelukkig hebben we nog tientallen goede dominees binnen kerkverbanden als de GG, HHK, CGK, PKN, etc.
Heb ook wel het idee dat het onder jongere mensen minder belangrijk is dan bij de oudere mensen.
God is veel groter dan de hokjes die wij maken.
Maar toch zijn ook voor mij zijn er grenzen.
Kerken waar de noodzaak van wedergeboorte en bekering niet geleerd worden zijn on-Bijbels.
En helaas is dit wel in opmars in kerken als de PKN.
Aan de andere kant maak ik me ook wel zorgen om het hypercalvinisme die je in de uiterste rechterflank tegen komt.
Dat is ook geen Bijbels Evangelie en ook niet naar onze belijdenisgeschriften.
Gelukkig hebben we nog tientallen goede dominees binnen kerkverbanden als de GG, HHK, CGK, PKN, etc.
- SecorDabar
Ik moest bij dit onderwerp denken aan Efeze 4: 14
Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer,
door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
En daaraan aansluitend wat de vrucht is van de zuivere verkonding van Gods Woord is:
vers 15 Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
Hoe meer de eindtijd nadert van Christus komst, hoe meer bedriegererijen der mensen er zal zijn.
Vele valse leraars zullen er opstaan, die verleiden.
Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer,
door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
En daaraan aansluitend wat de vrucht is van de zuivere verkonding van Gods Woord is:
vers 15 Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
Hoe meer de eindtijd nadert van Christus komst, hoe meer bedriegererijen der mensen er zal zijn.
Vele valse leraars zullen er opstaan, die verleiden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
De PKN is nog meer dan de CGK, een verdeelde kerk. Er zijn gemeentes waar je goed kunt kerken (dat doe ik wel eens) maar er zijn er ook waar je weg moet blijven. Gezamenlijke diensten met de RKK, altijd in het R.K. gebouw!, ik weet niet of dit bewust zo is.Van Ewijk schreef:
Ikzelf ben PKN, op volwassen leeftijd gedoopt, heb onlangs bovengenoemde dienst (Katholiek en PKN) voor het eerst mogen beleven en had niet echt grimmig bezwaar, dit omdat de dienst vanzelfsprekend werd afgestemd op overeenkomende punten en niet op tegenstellingen.
Doch ken ik enkelen die er bewust van wegbleven en een andere kerk bezochten.
Graag uw standpunt in deze.
Ik lees 2 met grote regelmaat 2 PKN kerkbladen, van verschillende steden en schrik daar wel eens van, wat er allemaal georganiseerd wordt om de mensen vast te houden. Want ook daar blijven ze weg, ondanks de modernisering.
Ik noem een paar voorbeelden die ik in het laatste jaar gezien heb:
* Kerkdienst gevuld met alleen popmuziek
* Een kerkdienst waarin een soort The Passion werd nagespeeld.
* Kinderen die mogen deelnemen aan het H.A.
* In verschillende rouwdiensten ging het er bijzonder vrolijk aan toe
Deze punten zijn voor mij het bewijs dat de kerk de vaste koers kwijt is, op enkele uitzonderingen na.
Maar daar zie je geen predikantenruil (of nauwelijks) met de andere (wijk)gemeentes.
Er was onlangs een predikant in de PKN die weigerde om de vrouwelijke ouderling een hand te geven, toen hij de kansel beklom.
Dat heeft hij overigens van tevoren meegedeeld. Zij zou dienst hebben die zondag, maar heeft toen geruild.
Om je vraag te beantwoorden: ik blijf er weg, tenzij het echt niet anders kan vanwege een sociale verplichting.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het is de vraag of je dat oecumenische samenkomsten kunt noemen: het gaat om mensen die voor 96% allemaal hetzelfde geloven en belijden. Je zou het (selectief) interkerkelijk kunnen noemen, maar bij oecumene denk ik toch meer aan een samenkomst waarin grotere verschillen even wegvallen.-DIA- schreef:Er zijn wel degelijk oecumenische samenkomsten.
De bijeenkomst voorafgaand aan de dodenherdenking op 4 mei bijvoorbeeld: daar komen mensen uit alle richtingen bij elkaar voor een half uur van bezinning en gebed.
~~Soli Deo Gloria~~
Er is misschien verwarring tussen Oecumene eb Syncretisme?Hendrikus schreef:Het is de vraag of je dat oecumenische samenkomsten kunt noemen: het gaat om mensen die voor 96% allemaal hetzelfde geloven en belijden. Je zou het (selectief) interkerkelijk kunnen noemen, maar bij oecumene denk ik toch meer aan een samenkomst waarin grotere verschillen even wegvallen.-DIA- schreef:Er zijn wel degelijk oecumenische samenkomsten.
De bijeenkomst voorafgaand aan de dodenherdenking op 4 mei bijvoorbeeld: daar komen mensen uit alle richtingen bij elkaar voor een half uur van bezinning en gebed.
Oecumene behoort een eenheid te zijn van geloof en dat geldt volgens mij niet voor syncretisme
Dat laatste is een synthetische vermenging van godsdiesnten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is maar hoe je het definieert.-DIA- schreef:Er is misschien verwarring tussen Oecumene eb Syncretisme?Hendrikus schreef:Het is de vraag of je dat oecumenische samenkomsten kunt noemen: het gaat om mensen die voor 96% allemaal hetzelfde geloven en belijden. Je zou het (selectief) interkerkelijk kunnen noemen, maar bij oecumene denk ik toch meer aan een samenkomst waarin grotere verschillen even wegvallen.-DIA- schreef:Er zijn wel degelijk oecumenische samenkomsten.
Oecumene behoort een eenheid te zijn van geloof en dat geldt volgens mij niet voor syncretisme
Dat laatste is een synthetische vermenging van godsdiesnten.
http://www.encyclo.nl/begrip/Oecumene
Maar om een MBuma-samenkomst oecumenisch te noemen, omdat er behalve de GGiN'ers ook een paar GG'ers en een enkele OGG'er zitten, mwah...

~~Soli Deo Gloria~~