Sheba schreef: A) Is de schepping zoals Gods Woord ons leert( 6 dgn) een historisch feit in de visie van Prof dr van Brink en ( Loonstra) en hoe zie jij dat persoonlijk? Idem mbt de historiciteit tot de zondeval.
DDD schreef: 1) a) Ik hoef dr. Van den Brink slechts te citeren:
DDD schreef: Genesis 2 en 3 is historisch, maar bevat (net als bijvoorbeeld delen van Openbaring) wel tal van literair-symbolische stijlmiddelen. Dat leerde in de jaren ’70 de christelijk-gereformeerde oudtestamenticus B.J. Oosterhoff al, en de meeste oudtestamentici zien het niet anders
Sheba schreef: Het gaat mij niet om de stylfiguren maar om de historiciteit van hfst 1, 2 en
3. Hoofdstuk 1 is kennelijk niet historisch gezien zijn reactie. Hij noemt het eerste hoofdstuk zelfs niet op. En dat doet hij niet omdat hij gelooft in de Evolutie en niet in de 6 daagde schepping.dus de 6 daagde schepping is voor hem geen historisch feit.
DDD schreef: Vervolg citaat Prof. Dr. v/d/ Brink
Het is in dit verband tendentieus wanneer ds. Mensink suggereert dat ik Adam slechts als ‘leermodel’ zou zien, dat losstaat van de historische werkelijkheid. Dat is niet mijn visie, en volgt er ook niet uit. Net als ds. Mensink meen ik dat het in Genesis 2 en 3 gaat over het begin van de mensheidgeschiedenis. Alleen wordt die beeldend weergegeven en niet als feitenrapportage.
Sheba schreef: Dan ontken je dus ook de historiciteit van de zondeval. Want het is beeldend/ symbolisch en geen feitelijke historische gebeurtenis.
DDD schreef: Vervolg citaat Prof. Dr. v/d Brink
Maar stellige afwijzing van geleide evolutie is niet verstandig. De Gereformeerde Bondsbrochure uit 2010 stelde er wel kritische vragen bij, maar verwierp deze weg niet zonder meer. Doet ds. Mensink dat wel? En zo ja, betekent dit dat het Gereformeerde Bondsbeleid op dit punt wordt aangescherpt? En: als ds. Mensink deze weg ontoegankelijk vindt, welke concrete weg acht hij dan wel begaanbaar? Wat zou hij zeggen tegen de christenwetenschappers in Baambrugge?
DDD schreef: Ik kan mij daar geheel in vinden. Lees anders het boekje van prof. Oosterhoff over Genesis 1-3 eens. Dat is nog steeds de moeite van het lezen waard.
Voor het overige lijkt het mij met mijn verstand (maar ik heb weer verstand van heel andere dingen) eenvoudiger om te geloven dat de wereld pats boem geschapen is, dan via evolutie. Maar mijn nogal beperkte zicht op de werkelijkheid is natuurlijk geen norm. Dus ik heb er zelf geen enkel wetenschappelijk probleem mee om te geloven in een letterlijke schepping, maar houd graag ruimte over voor diegenen die dat vanwege hun deskundigheid niet kunnen meemaken.
Sheba schreef: Je zegt zelf niet de deskundigheid te hebben op het terrein van evolutie. Als ik je goed begrijp. Maar je vraagt ruimte voor een andere opvatting en verwijst vervolgens naar deskundigheid die je zegt niet te kunnen beoordelen. Dat is een autoriteitsargument.ik had graag inhoudelijke redenen gehoord. Zonder mij naar boekjes of autoriteiten te verwijzen.
DDD schreef: Dat heb je goed begrepen. Mensen die er wel verstand van hebben, hebben in overwegende mate (ik weet eigenlijk zelf geen uitzondering) problemen met een meer letterlijke interpretatie van Genesis 1. Dat is inderdaad een autoriteitsargument. Ik ga niet beginnen aan een discussie over iets waar ik niets van af weet, want die discussie doet volgens mij helemaal niet ter zake. Mijn stelling is alleen dat mensen die hierover anders denken met respect tegemoet moeten worden getreden en niet als onrechtzinnig moeten worden beschouwd.
Je zegt dat het niet om stijlfiguren gaat maar om de historiciteit. Maar dat zijn enerzijds twee kanten van dezelfde medaille, en anderzijds dingen die heel goed samen kunnen gaan, en is dus een onmogelijke uitspraak. Een stijlfiguur is niet bedoeld als historisch secuur verslag. Het gaat dus om de interpretatie van de tekst, en daarbij moet je stijlfiguren nadrukkelijk meewegen. De strekking van een tekst kan zijn een historische gebeurtenis of beter waarheid te verhalen, terwijl de stijlfiguren de betekenis ervan verduidelijken. Als ik puur op de tekst afga, vind ik weinig aanleiding om Genesis 1 heel letterlijk te interpreteren. Het geheel komt op mij meer als een vertelling over dan als een feitelijk verslag. Dat ik toch de neiging heb om dat wel te doen, is omdat de afstamming van een aap mij onplezierig voorkomt en ik het verder een onbelangrijke kwestie vind. De tekst zelf is overduidelijk literair van karakter, dat zie je zelfs al als je het in de SV leest, daar heb ik geen bijbelverklaring voor nodig.
Hoe je op het gekke idee komt dat ik de feitelijkheid van de zondeval zou ontkennen is mij een raadsel. Ik heb al eerder gezegd dat ik me kan vinden in het standpunt van Geelkerken hierover. Maar ik vind het geen rare interpretatie als iemand de beschrijving van de zondeval wat meer symbolisch opvat. De tekst geeft daar allerlei aanwijzingen voor. Zo is het ongebruikelijk dat slangen spreken. Ik beweer niet dat het onmogelijk is, ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, maar het is wel zo dat zoiets een aanwijzing is dat een tekst niet letterlijk maar figuurlijk bedoeld zou kunnen zijn.
Bovendien betekent een symbolische of literaire weergave niet noodzakelijkerwijs dat een vertelling niet teruggaat op feiten. Je kunt ook feiten literair weergeven. Sterker nog, een groot deel van de oude literatuur is gebaseerd op historische gebeurtenissen.
Sheba schreef: B) hoe past de visie van Prof. dr. Van den Brink ( en Loonstra) dan in een gereformeerde levensbeschouwing? En hoe past jouw visie dan binnen de gereformeerde levensbeschouwing?
DDD schreef: Dit is alweer zo'n onmogelijke vraag, waarover je een compleet boek kunt schrijven. Hoe past een kersenboom in het rijk der natuur? Hoe verhoudt zich mijn auto tot het wagenpark van de inwoners van Europa? Als je nu eens één bezwaar vanuit jouw gereformeerde visie noemt, dan zal ik proberen uit te leggen waarom ik dat geen goed bezwaar vind, of natuurlijk of ik het met je eens ben, dat kan uiteraard ook. Je moet bij een vraag altijd ook bedenken of daar een antwoord op denkbaar is. Zo niet, dan zal de vraag een ander nooit overtuigen, hooguit -als die niet al te slim is- in verwarring brengen of juist irriteren.
Sheba schreef:Ook nu weer geen inhoudelijke reactie op mijn vraag. Als je de historiciteit van in de bijbel beschreven feitelijke gebeurtenissen zoals in Gen 1,2 en 3 symbolisch opvat, heb je geen inhoudelijke argumenten meer om andere feitelijke gebeurtenissen ( dood, opstanding) als historisch, als werkelijk gebeurd, aan te merken.
DDD schreef:Een inhoudelijke reactie op deze vraag is onmogelijk. Dat heb ik je uitgelegd. Waarom geef je daar dan geen reactie op?
Verder is wat je zegt net zo raar als de stelling dat als je een gedicht van Rilke symbolisch opvat je geen inhoudelijke argumenten meer hebt om zijn dagboeken letterlijk te nemen. Alleen de vraag is al onjuist. Want inhoudelijke argumenten zijn helemaal niet zo belangrijk bij het beoordelen van het genre van een tekst. En de teksten van de Evangelien zitten heel wat anders in elkaar dan Genesis. Ik ga dat niet uitwerken want daar is zoveel over te lezen en ik weet er maar weinig van.
Sheba schreef: B) En waarom vindt jij de argumentatie van deze mannen het overwegen waard?
DDD schreef: 2b) Omdat sprake is van een intelligent, respectvol, consistent betoog, dat vast wil houden aan het geloof dat ons is overgeleverd, maar zonder als een simpele ziel de feiten te (willen) verdraaien. En zonder mensen die wel ergens verstand van hebben op een vervelende manier in de hoek te zetten. Ik erger me ook altijd groen en geel aan stichtingen die het creationisme met veel geld en geweld maar zonder één fatsoenlijk opgeleide deskundige heel (christelijk) Nederland door de strot willen duwen. Hoeveel mensen zullen er menselijkerwijs bezien niet verloren gaan, omdat ze dat toch werkelijk niet serieus kunnen nemen?
Sheba schreef:Je geeft weer geen enkele inhoudelijke reactie op mijn vraag. Ook nu zeg je weer dat iets intelligent en consistent is, terwijl je eerder zegt niet deskundig te zijn op dat gebied. Hoe kan je dat dan beoordelen? Bedoel je nu te zeggen dat mensen die in een 6 daagde schepping geloven simpele zielen zijn en de feiten verdraaien? Over met respect over anderen spreken gesproken!
Overigens zijn er ook binnen het creationisme wel degelijk mensen met deskundigheid op het gebied van bijv. biologie en geologie. Hoewel hun stijl en wijze van argumenteren niet altijd even overtuigend is. Maar dat kan je ook zeggen m.b.t. Mensen die bijvoorbeeld de evolutie aanhangen.
DDD schreef:Nonsens. Ik heb exact een antwoord gegeven op jouw vraag. Dat jij in mijn plaats niet dezelfde afweging zou maken kan daar niet aan afdoen.
Natuurlijk kan ik wel beoordelen of iemand iets intelligents zegt. Als jij vraagt of ik bedoel dat mensen die in de zesdaagse schepping geloven simpele zielen zijn die de feiten verdraaien is dat in ieder geval niet intelligent, of liever, nogal dom. Al was het maar omdat ik al drie keer heb geschreven dat ik zelf in een zesdaagse schepping geloof.
Ik lees in het RD soms ook over creationisten die wel verstand van zaken hebben, inderdaad. Ik meen niet dat ik heb ontkend dat dat voorkomt. Sterker nog, daar heb ik helemaal niets over gezegd.
DDD schreef: Tenslotte:
Ik heb ooit van iemand de wijze les gekregen: als je ooit twijfelt aan het christelijk geloof, dan is dat prima. Zoek een of twee punten uit die je moeilijk vindt, en verdiep je daarin. Laat de rest liggen. Test aan de hand van die onderwerpen of het christendom betrouwbaar is. Je kunt niet alles weten. En tot op heden heb ik op die manier altijd een bevredigend antwoord gekregen. Al moet ik zeggen dat ik van sommige discussies (zoals ook deze) spontaan atheïstische neigingen krijg. En dat is geen grapje, maar droevige ernst.
Sheba schreef:Geloven is ophouden met redeneren. Wat je hiervoor schrijft klinkt wel heel erg verstandelijk.
We lazen gisteravond dit in de Bijbel. Dat wil ik nog meegeven, dus daarom voeg ik het nog toe bij mijn antwoord.
Eerst uit Johannes 1. En dan vooral deze verzen noem ik mbt het onderwerp waarin we zitten.
Vers 3: Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
Vers 10
Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
En uit Hebreeën 11
Vers 1-3
Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.
Beste DDDDDD schreef:Dat geloven ophouden met redeneren zou zijn vind ik een onchristelijke gedachte. Kun je mij één christelijke schrijver van enige betekenis noemen, die ook die opvatting had?
Met de overige citaten ben ik het eens, en dat geldt ongetwijfeld ook voor dr. Van den Brink.
Ik heb al onze vragen en antwoorden onder elkaar gezet. In de juiste kaders.
Alles op een rijtje gezet is dit een korte samenvatting! Ik moet eerlijk zeggen dat ik je antwoorden vaak verwarrend vindt. Het ene moment lijk je iets te zeggen, wat je later weer intrekt. Maar dat zal je waarschijnlijk wel vaker horen.
Op mijn vraag of Prof. dr. v/d Brink de schepping als historisch feit ziet kom je met een citaat van hemzelf! Uit de link die later ook nog geplaatst is vanuit youtube en al het ander geschrevene weten wij dat hij gelooft in de evolutie. Bij evolutie komt iets voort uit iets bestaands. Bij schepping schept God uit het niets. Een wezenlijk verschil, vindt je niet?
Jij zegt dan dat je je in de visie van Prof. dr. van den Brink kan vinden. Die dus de afwijzing van de geleide evolutie niet verstandig vindt.
Tegelijkertijd zeg je in de zesdaagse schepping te geloven of je zegt het lijkt me gemakkelijker in de schepping te geloven. Ik kan dan alleen concluderen dat jij evolutie en schepping naast elkaar wilt laten staan. Want je mag het niet afwijzen, die evolutie. Het is i.e.g. niet verstandig om te doen. En eerlijk gezegd vind ik dat een kromme redenering!
Dan moet je niet gek opkijken dat ik, en waarschijnlijk meerderen dat lezen als dat je de evolutie niet af wilt wijzen. (en dus serieus in overweging neemt. En de schepping nog niet wil afwijzen, of er op zijn minst twijfel over hebt dat de zesdaagse schepping werkelijkheid is. Dat je dus die twee dingen naast elkaar kan of wil laten staan)
Elk voorbeeld loopt wel ergens mank. Maar dan moet ik toch aan dit vb denken:
Er staat een rode (geleende) auto waar jij straks mee wil gaan rijden bij de boom . Je hebt die rode auto te leen gekregen. Het staat zwart op wit. Auto is rood.
Maar de buurman zegt het zou ook een gouden koets kunnen zijn... En dan zeg jij. Ik geloof dat het een rode auto is. Ik vind dat ook gemakkelijker om te geloven. Ik moet er niet aan denken dat ik namelijk straks in een gouden koets moet rijden. Maar je mag het niet afwijzen dat het een gouden koets is. Het zou best tegelijkertijd een gouden koets kunnen zijn. Want de buurman heeft de deskundigheid om te zeggen dat het een gouden koets is! en ik mag dan niet zeggen dat hij het niet bij het rechte eind heeft! Dan zeggen we toch ook zie je het wel allemaal helder?
Je miskent m.i. de grote gevolgen van de aanvaarding van een andere lezing van Genesis 1, dan wel als een verslag van de schepping in 6 dagen. Het vervolg wordt namelijk (dat zien we ook bij theologen die eerder die weg zijn gegaan) dat Genesis 3 symbolisch moet worden opgevat. En wat is dan nog meer niet symbolisch in de Bijbel? Hoe ga je überhaupt dat onderscheid maken of iets wel of niet symbolisch is?
Uiteraard vind je in de Bijbel meerdere stijlfiguren. Zo ook in Genesis. Maar dat is m.i. wat anders dat de feiten in Genesis alleen beeldend worden weergeven en niet als een feitenrapportage. (woorden van Pof van den Brink en DDD sluit zich hierbij aan zie je eerdere antwoord.)
Verschillende stijlmiddelen zeggen mij niet dat je het symbolisch moet opvatten. Het poëtische in de psalmen bijvoorbeeld zegt ook niet dat wat daarin beschreven wordt niet waar is. Jezus haalt Zelf de psalmen ook weer aan.
Verder valt er uiteraard meer over het geloof te zeggen als stoppen met redeneren. Maar lees eens wat de echte reformatoren Luther, Calvijn zeggen over ophouden met werken. Daar staat mijn opmerking mee in verband.
Geloven is verder niet een optelsom van conclusies. Wanneer je dat doet krijg je een conclusie geloof!
Verder ontkende je in je antwoord dat je had gezegd dat mensen die de evolutie afwijzen simpele zielen zijn. Hieronder dan nogmaals het citaat waar ik op doel.
[/quote]2b) Omdat sprake is van een intelligent, respectvol, consistent betoog, dat vast wil houden aan het geloof dat ons is overgeleverd, maar zonder als een simpele ziel de feiten te (willen) verdraaien. En zonder mensen die wel ergens verstand van hebben op een vervelende manier in de hoek te zetten. Ik erger me ook altijd groen en geel aan stichtingen die het creationisme met veel geld en geweld maar zonder één fatsoenlijk opgeleide deskundige heel (christelijk) Nederland door de strot willen duwen. Hoeveel mensen zullen er menselijkerwijs bezien niet verloren gaan, omdat ze dat toch werkelijk niet serieus kunnen nemen?
Verder wil ik een eind aan deze discussie maken. Misschien dat anderen nog verder willen.