Hoe is je stemming op dit moment? [2]

-DIA-

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik stel voor om hier niet verder op door te gaan. Voor een inhoudelijke gedachtenwisseling over HSV/SV zijn er andere topics. Als DIA hier nog wil reageren, kan dat nog, maar daar houden we het dan wel bij.
Allen die reageren lijken niet door te hebben dat in de SV de geestelijke zaken (laten we het de theologische achtergrond noemen) duidelijker, inclusief de(bevindelijke) kanttekeningen anders zijn dan in de HSV. Zou ik de SV inruilen voor de HSV, dan zou dat als een verkopen van de erve der vaderen voelen. En dus echt niet om de oude taal, maar om de zuiver bevindelijke weergave, wat ook weer in de kanttekeningen naar voren komt. Hier kijken we de vertalers als het ware in hun hart. En je ziet de tere ongeveinsde godsvreze.

Dus 1. om de afgezwakte zaken, met name op bevindelijk gebeid en het ontbreken van de kanttekeningen. Verder ook, 2. omdat de SV in alle formulieren wordt geciteerd. Als we aan het vernieuwen gaan ontkom je ook niet aan vernieuwing van het Avondmaalsformulier enz. Ook de Heidelberger Catechismus sluit aan bij de theologische visie van de SV. Als je de HSV zou gebruiken kan ik goed voorstellen dat je bij de verklaren (gereformeerde verklaring) van de HC op problemen gaat stuiten.

Het is een vertaling, ik weet het, maar wel de vertaling die de Woorden van God op zijn nauwkeurigst weergeeft. Dat mag je toch niet (enkel omwille van de taal, die met wat studie best te lezen is, ook door jongeren, als ze echt door de bevindelijke waarheid worden getrokken) inruilen voor iets wat minder is en zelfs op punten verkeerd is.

De SV is altijd de binding geweest tussen het droevig verscheurde kerken. Helaas is hier de scheur door de HSV alleen maar groter geworden. Men krijgt meer en meer onbegrip, omdat men niet beseft wat het is, en zegt: Het is maar een vertaling. Op zich waar. Maar ik geloof dat ik toch duidelijk genoeg ben. Ik voel zelf in ieder geval de droeve scheur zeer pijnlijk.

Zoals we hebben gezien met de tijdredes, hoe de RPF als eerste een scheur in de reformatorische gelederen maakte, zie ik dat doorgaan. Er blijft een Kerk met een hoofdletter, die getrouw blijft tot het einde. De vraag is persoonlijk: Zal ik het zijn, zult u het zijn? En... zal het in Nederland zijn?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Verdrietig. Bij mijn neefje is bij de hielprik screening de stofwisselingsziekte VLCADD ontdekt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JolandaOudshoorn schreef:Verdrietig. Bij mijn neefje is bij de hielprik screening de stofwisselingsziekte VLCADD ontdekt.
Tjonge, maar dat valt niet mee. Sterkte!
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Verdrietig. Bij mijn neefje is bij de hielprik screening de stofwisselingsziekte VLCADD ontdekt.
O wat verdrietig Jolanda.
Ik heb deze ziekte opgezocht, kende hem niet. Er zijn niet zoveel patiënten in Nederland.
Zeker als het kindje een goede apgarscore had en het tot dan toe goed deed, is dit heel schokkend en onverwacht.
Veel sterkte voor jullie, in het bijzonder voor de ouders van het kindje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Wat een zorgen hee; veel sterkte
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

Beschaamd.
Ik heb te klein over de Heere gedacht.
En Hij heeft toch verhoring op het gebed geschonken.
Wat is het soms moeilijk om te leren wat Zijn tijd is. :fi
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:Beschaamd.
Ik heb te klein over de Heere gedacht.
En Hij heeft toch verhoring op het gebed geschonken.
Wat is het soms moeilijk om te leren wat Zijn tijd is. :fi
Oh ja...we zijn zo hardleers; terwijl Hij zo betrouwbaar is.
Mara

Bericht door Mara »

Nogal verbaasd.
Op zoek naar een nieuw horlogebandje voor dochter, komen we erachter dat dit veel duurder is dan het komplete horloge.
Ergo, het is voordeliger om een heel nieuw klokje te kopen. :jongle
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Verdrietig, oude buurvrouw is net overleden, oude buurman moet nu alleen verder. :(
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Afvragend. Wat is de reactie van de SGP op het akkoord van VVD en PvdA over de opvang van afgewezen asielzoekers in Nederland?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:Afvragend. Wat is de reactie van de SGP op het akkoord van VVD en PvdA over de opvang van afgewezen asielzoekers in Nederland?
Inderdaad, dat is een goede.
Ik mag hopen dat de SGP zich aansluit bij de afwijzende houding van CU en D66.
Dit akkoord is een waardeloos compromis dat slechts 1 probleem oplost, namelijk het politieke probleem tussen VVD en PvdA. Het is niet uitvoerbaar aan de praktijk; dat zegt zelfs VVD-burgemeester van Den Haag, Van Aartsen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik ben blij dat de ChristenUnie zich er in ieder geval druk om maakt: http://www.refdag.nl/opinie/bed_bad_en_ ... r_1_907737. Ik weet nog steeds niet wat de SGP ervan vindt...
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:Ik ben blij dat de ChristenUnie zich er in ieder geval druk om maakt: http://www.refdag.nl/opinie/bed_bad_en_ ... r_1_907737. Ik weet nog steeds niet wat de SGP ervan vindt...
Dan heb je niet goed geluisterd. Op de avond van het akkoord zat Kees van der Staaij in EO's Dit is de Dag, Radio-1, 18.35.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
modesto schreef:Ik ben blij dat de ChristenUnie zich er in ieder geval druk om maakt: http://www.refdag.nl/opinie/bed_bad_en_ ... r_1_907737. Ik weet nog steeds niet wat de SGP ervan vindt...
Dan heb je niet goed geluisterd. Op de avond van het akkoord zat Kees van der Staaij in EO's Dit is de Dag, Radio-1, 18.35.
En?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
En?
Hij stelde dat dit probleem veel ingewikkelder en dus genuanceerder ligt dan beide kampen doen voorkomen. De SGP was absoluut tegen het laten rondzwerven van vluchtelingen op straat, en zag niets in het plan om ze te laten komen naar een of meerdere centrale plekken. Kortom: ligt dicht bij het standpunt van D66 en CU.
Plaats reactie