Jaarboek '15 GGiN

Auto

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Auto »

ejvl schreef:Nooddoop wordt niet erkend.
Als vd Meer wettig beroepen zou zijn als predikant door een gemeente zou de doop wel worden erkend.
DKO schrijft voor:
1. Er moet gedoopt zijn met water
2. De bekende doopformule van "ik doop u in de naam van de Vader, in naam van de Zoon, en in naam van de Heilige Geest" gebruikt worden.
3. De doop moet verricht zijn door een erkende predikant.

Tav het 3e is dhr Vd Meer niet aangesloten bij een kerkverband, hij heeft schriftelijk aangegeven richting de OGG dat hij zijn ambt neerlegde en zich ontrok aan het verband van de OGGN. Dus volgens de DKO is hij geen predikant meer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Als vd Meer wettig beroepen zou zijn als predikant door een gemeente zou de doop wel worden erkend.
DKO schrijft voor:
2. De bekende doopformule van "ik doop u in de naam van de Vader, in naam van de Zoon, en in naam van de Heilige Geest" gebruikt worden.

Tav het 3e is dhr Vd Meer niet aangesloten bij een kerkverband, hij heeft schriftelijk aangegeven richting de OGG dat hij zijn ambt neerlegde en zich ontrok aan het verband van de OGGN. Dus volgens de DKO is hij geen predikant meer.
Ds. A.P. Van der Meer wordt wel erkend als een wettige predikant in de gemeente GGiN-bv Veenendaal. Naar analogie van punt 3 zou je dan de doop ook kunnen overnemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Is A.P. v.d. Meer na het neerleggen van zijn ambt opnieuw bevestigd tot predikant?
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:
Auto schreef:
DKO schrijft voor:

Ds. A.P. Van der Meer wordt wel erkend als een wettige predikant in de gemeente GGiN-bv Veenendaal. Naar analogie van punt 3 zou je dan de doop ook kunnen overnemen.
Is niet bevestigd, is niet toegelaten volgens de regels die de DKO stelt.

Dat is de reden dat een aantal GGiN BV bezwaar hadden aangetekend en dat classis niet bijeen werd geroepen. Hierdoor heeft gemeente in Zeeland de keuze gemaakt om terug te keren naar de GGiN
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Auto schreef:
Luther schreef:
Auto schreef:
DKO schrijft voor:

Is niet bevestigd, is niet toegelaten volgens de regels die de DKO stelt.

Dat is de reden dat een aantal GGiN BV bezwaar hadden aangetekend en dat classis niet bijeen werd geroepen. Hierdoor heeft gemeente in Zeeland de keuze gemaakt om terug te keren naar de GGiN
de gemeente Nieuwerkerk wilde al langer terug naar de binnenverbanders
Zelfs Gouda ging in zijn geheel terug.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Wat is de reden voor de groei in de gemeente van Ochten? Heeft dit te maken met overkomsten uit Opheusden?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
Volgens mij klopt dit niet. Alleen bij OGG in Ned. wordt deze doop niet geaccepteerd. Daar is ds. A.P. van der Meer tenslotte ook geschorst en vervolgens opgestapt als predikant.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Hendrien schreef:
helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
Volgens mij klopt dit niet. Alleen bij OGG in Ned. wordt deze doop niet geaccepteerd. Daar is ds. A.P. van der Meer tenslotte ook geschorst en vervolgens opgestapt als predikant.
Het zou makkelijk kunnen hoor, want ook in de HHK hier ter plekke zijn er kinderen, afkomstig uit de groepering rond Ds. A.P. van der Meer, overnieuw gedoopt.
helma

Bericht door helma »

Hendrien schreef:
Ik heb begrepen dat in Barneveld (GGiN) deze kinderen nog een keer gedoopt worden.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het ook wat vreemd. We accepteren een rooms-katholieke doop wel, maar deze doop niet. Ik snap de redenatie wel, predikant is afgezet en daarom geen rechtmatig ambtsdrager meer of predikant is op een onrechtmatige manier predikant geworden. Maar dat is in deze gevallen (ds. v.d. Meer, ds. Ippel) multi-interpretabel, volgens mij.
Strikt genomen is het een begrijpelijke zaak. De doop wordt erkend als die door een wettig in het ambt staand persoon is uitgevoerd. Deze dominee is geschorst door een ander kerkverband, en staat daarmee niet meer wettig in het ambt. Dat moet de achterliggende gedachte naar mijn gevoelen wel zijn.
Ook ds. R. Kok is geschorst en vervolgens verder gegaan met preken en sacramenten bedienen. Moeten die mensen ook allemaal overgedoopt worden?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GGBeroopingswerk schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het ook wat vreemd. We accepteren een rooms-katholieke doop wel, maar deze doop niet. Ik snap de redenatie wel, predikant is afgezet en daarom geen rechtmatig ambtsdrager meer of predikant is op een onrechtmatige manier predikant geworden. Maar dat is in deze gevallen (ds. v.d. Meer, ds. Ippel) multi-interpretabel, volgens mij.
Strikt genomen is het een begrijpelijke zaak. De doop wordt erkend als die door een wettig in het ambt staand persoon is uitgevoerd. Deze dominee is geschorst door een ander kerkverband, en staat daarmee niet meer wettig in het ambt. Dat moet de achterliggende gedachte naar mijn gevoelen wel zijn.
Ook ds. R. Kok is geschorst en vervolgens verder gegaan met preken en sacramenten bedienen. Moeten die mensen ook allemaal overgedoopt worden?
Ds. Kok heeft zijn ambt nooit neergelegd en is nooit afgezet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Luther schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
-DIA- schreef:
Ds. Kok heeft zijn ambt nooit neergelegd en is nooit afgezet.
Ds. A.P. van der Meer is ook nooit afgezet. Daarnaast heeft de schorsing plaatsgevonden nadat hij aangegeven had zijn ambt binnen de OGG neer te leggen. Hoewel anders uitgelegd door anderen, heeft hij nooit de bedoeling gehad zijn ambt op zich neer te leggen. Enigszins vergelijkbaar met bijvoorbeeld ds. M. Pronk, die lid (geen predikant) is van de HHK, maar wel nog steeds predikant is. Binnen de OGG heeft ds. A. van Housselt ook de laatste tijd van zijn leven deze (wat bijzondere) status gehad.
Auto

Bericht door Auto »

GGBeroopingswerk schreef:Ds. A.P. van der Meer is ook nooit afgezet. Daarnaast heeft de schorsing plaatsgevonden nadat hij aangegeven had zijn ambt binnen de OGG neer te leggen. Hoewel anders uitgelegd door anderen, heeft hij nooit de bedoeling gehad zijn ambt op zich neer te leggen. Enigszins vergelijkbaar met bijvoorbeeld ds. M. Pronk, die lid (geen predikant) is van de HHK, maar wel nog steeds predikant is. Binnen de OGG heeft ds. A. van Housselt ook de laatste tijd van zijn leven deze (wat bijzondere) status gehad.
Tav ds Vd Meer ben ik niet met je eens. Schriftelijk heeft hij laten weten dat hij afstand heeft genomen en dat hij zijn ambt neerlegde. Later is hij er van teruggekomen nadat hij besefte dat hij een fout had gemaakt, maar dat was NA de schorsing. Hij heeft geen bewoordingen gebruikt dat hij binnen de OGG zijn ambt neergelegd zou hebben, hij heeft algemeen gesproken, vandaar dat er ook een schorsing is uitgesproken. Het is niet vergelijkbaar met ds Pronk. Ds Pronk was predikant van de vrije OGG van Ede, kreeg een beroep naar Kralingseveer en heeft dat aangenomen. Daar is hij als zodanig als predikant bevestigd.

Hoe je het ook ziet, de wijze waarop ds Vd Meer functioneert binnen de GGiN BV van Veenendaal is NIET naar de DKO . Nergens is kerkordelijk toestemming verleend door de bevoegde instanties. Terecht dan ook dat de doop niet erkend wordt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GGBeroopingswerk schreef:Ds. A.P. van der Meer is ook nooit afgezet. Daarnaast heeft de schorsing plaatsgevonden nadat hij aangegeven had zijn ambt binnen de OGG neer te leggen. Hoewel anders uitgelegd door anderen, heeft hij nooit de bedoeling gehad zijn ambt op zich neer te leggen. Enigszins vergelijkbaar met bijvoorbeeld ds. M. Pronk, die lid (geen predikant) is van de HHK, maar wel nog steeds predikant is. Binnen de OGG heeft ds. A. van Housselt ook de laatste tijd van zijn leven deze (wat bijzondere) status gehad.
Van der Meer heeft zijn ambt dus wel neergelegd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ds. Wink, ds. De Groot zijn ook geschorst en verder gegaan.
Gesloten