Refomeisje

Wittewrongel
Inactief

Re: Refomeisje

Bericht door Wittewrongel »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:Net gezien hoe onze kring wordt neergezet bij Brandpunt (KRO): http://www.npo.nl/brandpunt/14-04-2015/KN_1667670 (vanaf minuut 37).
Jammer dat men zich lijkt terug te trekken achter de muren van de zuil. Er is geen gesprek.
Jammer dat je zulke journalistiek serieus neemt. Natuurlijk kun je bepaalde vragen stellen, bv over het isoleren, maar verder was het weer een heerlijk gekleurd (of beter, zwart-wit ;) ) plaatje.
Geen subsidie voor een theatertje en het zwembad dicht op zondag. Als dat de kenmerken van een Zeeuws kalifaat zijn.... Blijkbaar is de start van de komkommertijd vroeg dit jaar.
Betreft Podium Reimerswaal de meeste reactie is op deze voorstelling gekomen.

Podium Reimerswaal
Vrijdag 21 maart 20.00 uur
De Meiboom Krabbendijke
Muzikale Cabaretvoorstelling
VROUW HOLLAND met ‘Brave meisjes komen in de hemel’

Ook deze groep heeft al een aantal keren succesvol bij ons gespeeld
‘Brave meisjes komen in de hemel’ is een muzikale cabaretvoorstelling, waarin Gabriëlle Glasbeek,
Marieke Klooster en Karin Noeken samen met hun pianist Reinout Douma hemelse muziek en helse
herrie laten horen.
In 'Brave meisjes komen in de hemel', kiezen zij het rechte pad. De zonden lonken, weten zij deze met
glans te verslaan? In deze voorstelling voeren de dames van Vrouw Holland de meest absurde
opdrachten uit om maar te winnen. Ze moeten zich bewijzen, wat nog niet zo makkelijk is want
schuldgevoel én de angst voor gezapigheid achtervolgt hen. Zij gaan door slijk en modder, stomend
en naar adem happend worstelen ze zich naar boven. Ze moeten punten scoren om de hemel te
bereiken. Echter: niet God maar U bepaalt of de dames door mogen. U krijgt als gewaardeerde
bezoeker de rol van strenge jury... U bent getuige van badrituelen, paalklimmen, kleiworstelen ,
schommelmeditatie en - hopelijk - een schoon geweten! Een avond vol humor, sensatie, zang en
fysiek, enthousiast spel! http://www.vrouwholland.nl | http://www.impactentertainment.nl
De toegangsbewijzen kosten €.17,00 en met passen €.15,00 (inclusief consumptie) en zijn te
bestellen via de website! Ze zijn ook nog verkrijgbaar aan de zaal vanaf 19.00 uur. Bestellen kan ook
Telefonisch bestellen kan via de nummers 0113 571864 (VVV Yerseke) en 0113 551552 (Jacques
Boonman).
Kijk voor meer informatie over deze en andere voorstellingen op de site http://www.podiumreimerswaal.nl
Zaterdag 22 maart 20.00 uur
Ons Dorpshuis Kruiningen
Mede dankzij een bijdrage van SOOK (Stg. Ondersteuning Ouderenzorg Krabbendijke) kunnen we de
toegangsprijs voor senioren beperken tot €.15,00!

http://www.reimerswaal.nl/actueel/reime ... 56921.html

----------------------------------
Laten we eerlijk zijn. Als die gericht was op de Islam had deze voorstelling verboden geworden door de 2e kamer en meneer liep kans op een kogel.

Voor de rest veel de documentatie mee:) ik had erger verwacht.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:Net gezien hoe onze kring wordt neergezet bij Brandpunt (KRO): http://www.npo.nl/brandpunt/14-04-2015/KN_1667670 (vanaf minuut 37).
Jammer dat men zich lijkt terug te trekken achter de muren van de zuil. Er is geen gesprek.
Jammer dat je zulke journalistiek serieus neemt. Natuurlijk kun je bepaalde vragen stellen, bv over het isoleren, maar verder was het weer een heerlijk gekleurd (of beter, zwart-wit ;) ) plaatje.
Geen subsidie voor een theatertje en het zwembad dicht op zondag. Als dat de kenmerken van een Zeeuws kalifaat zijn.... Blijkbaar is de start van de komkommertijd vroeg dit jaar.
Ik neem dit serieus, omdat de kijkers dit serieus nemen. Weet hoe media werkt....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Wittewrongel schreef:
Mara schreef:
henriët schreef:
Intriest
zwart wit
aanklacht voor de "Refo's"
en een te foutief neergezette documentaire.
Ik hoop dat de SGPer daar ter plaatse, niet opklimt tot in Den Haag.
Het was nu 1-0 voor de VVD. luister niet alleen naar het tikken van de klok, maar hoor ook de stilte tussen die tikken. Briljant.
De SGP-er heeft niet mee gedaan aan deze documentatie. Hoe kan je nu al zeggen van de desbetreffende (sgp-er ) Niet in den Haag opklimt. Ik neem aan dat je de desbetreffende persoon niet kent en waarom oordeelt je over iemand die u niet kent???:)
Ik kan de uitzending hier niet bekijken vanwege kliksafe, maar dat lijkt me toch vrij logisch? Iemand die geen openheid van zaken kan geven is in principe niet geschikt als politicus.
Wittewrongel
Inactief

Ik kan de uitzending hier niet bekijken vanwege kliksafe, maar dat lijkt me toch vrij logisch? Iemand die geen openheid van zaken kan geven is in principe niet geschikt als politicus.
Zonder te informeren naar zijn redenen waarom hij niet mee werkt aan deze documentatie? BTW met kliksafe zou je deze wel kunnen kijken. http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2015/ ... 14-04-2015
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

henriët schreef:
huisman schreef:
henriët schreef:Meisjes dienen eerbaar gekleed te zijn.

Dat kan zowel in rok als broek.

(soms met een broek nog meer)

Ach ja.. cultuurtje hè

Ik vind het echt meer dan een cultuurtje. Lees het boekje van ds C.P. de Boer over dit onderwerp maar eens.
De cultuur hier is een rok dragen. Dat is dan eerbaar/ refo/ christelijk zogezegd.

Allerhande stichtingen waar folders van worden uitgegeven en kerkdiensten met foto's etc staan dragen dames een broek, wordt totaal niet moeilijk over gedaan.
Ga eens naar een zendingsgebied..
dan zul je zien..
toch cultuur...

God vraagt van de vrouw eerbaar gekleed te zijn. Nogmaals dat kan ik zowel broek als rok.
Vanochtend weer hordes refomeisjes tegengekomen, maar doe dan op de fiets gewoon een broek aan.75% fietst feitelijk alleen in een legging o.i.d.
Mara

Bericht door Mara »

Martijn schreef:
Mara schreef:
Manlief kwam me roepen.
Ik heb werkelijk met gekromde tenen zitten kijken.
Ik vind het niet jammer, ik vind het beschamend eigenlijk.
Mag ik vragen wat je beschamend vind?
Het dictatoriale "gezag" wat de SGP zich meent aan te meten. Althans, zoals het in de docu naar voren kwam!
Wittewrongel schreef:De SGP-er heeft niet mee gedaan aan deze documentatie. Hoe kan je nu al zeggen van de desbetreffende (sgp-er ) Niet in den Haag opklimt. Ik neem aan dat je de desbetreffende persoon niet kent en waarom oordeelt je over iemand die u niet kent???:)
Omdat in Den Haag een politicus hier niet meer mee wegkomt. De heren Dijkgraaf, van der Staaij, Bisschop en toentertijd de heer van der Vlies, hebben dit begrepen. Zelfs Powned wordt te woord gestaan.
Een politicus is een openbare gekozen bestuurder, als zodanig dient hij ook verantwoording af te leggen, ook aan zijn eigen achterban.
Als je allergisch voor camera en microfoon bent, moet je niet in de politiek gaan, we leven niet meer in de tijd van ds. Kersten (die overigens ook nog genoemd werd)

En verder (al realiseer ik me wel dat dit de stereotiepe beelden waren) vond ik bepaalde kerkgangers ook niet echt een positief voorbeeld geven.
Het leek af en toe wel een refomodeshow.
De hoeden schreeuwden soms: duur, net als de kleding die allemaal uit dezelfde winkel lijkt te komen.
Wittewrongel schreef:De SGP-er heeft niet mee gedaan aan deze documentatie. Hoe kan je nu al zeggen van de desbetreffende (sgp-er ) Niet in den Haag opklimt. Ik neem aan dat je de desbetreffende persoon niet kent en waarom oordeelt je over iemand die u niet kent???:)
Ik oordeel niet! Maar als de beste man in Den Haag op het pluche komt te zitten en hij gedraagt zich zo, wordt hij binnen de kortste keren "afgeslacht".
Als je zoveel macht hebt (tenminste, dat kwam zo uit de docu naar voren) moet je je ook verantwoorden, je redenen kenbaar maken.
Nu was alle evenwicht weg, de theaterdirekteur was nu het slachtoffer, hij werkte zelfs nu op vrijwillige basis. Natuurlijk is de SGP daar niet de schuld van, maar kom op, leg uit wat de redenen zijn.
De andersdenkenden in het dorp (die voor de microfoon kwamen) vond ik heel respectvol jegens de SGP klinken.
Ze wasten op zondag hun auto niet, was één van de dingen die je hoorde.
De man die enigszins sip klonk toen hij zei dat hij op zondag graag een baantje zou willen trekken, had je dan kunnen antwoorden dat er verderop vast nog een veel mooier zwembad was.

En intussen verrijst er weer een prachtige nieuwe kerk, hoe hoog zijn de kosten beraamd?
Hoeveel parkeerplaatsen moeten bij de kerk komen?

Met de ogen van een buitenstaander is dit verwarrend, onbegrijpelijk, begrijp je dat?
In de kerk wordt gepredikt dat we op reis zijn naar een nimmereindigende eeuwigheid, we hebben hier geen blijvende stad, soberheid en ingetogenheid is een deugd.
En kijk dan eens wanneer de kerkdeuren weer openzwaaien en de menigte komt naar buiten.
Het zou mij niet uitnodigen als ik als zoekend meisje langs zou fietsen, want dan krijg je nog boze blikken (zeker als je een lange broek aan hebt)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:
huisman schreef:
henriët schreef:Meisjes dienen eerbaar gekleed te zijn.

Dat kan zowel in rok als broek.

(soms met een broek nog meer)

Ach ja.. cultuurtje hè

Ik vind het echt meer dan een cultuurtje. Lees het boekje van ds C.P. de Boer over dit onderwerp maar eens.
Oei, als je dat eerlijk leest, zie je dat hij juist het verschijnsel rok voor een vrouw als een cultuurverschijnsel typeert, en niet een gebruik dat 1 op 1 uit de Bijbel af te leiden is.
zo heb ik het ook gelezen ja...
helma

Bericht door helma »

Ik las vanmorgen in een plaatselijke kerkbode van iemand een opmerking in de trant van: de hoeden van de kerkgangers zijn groter dan de rokjes...
Het was een citaat van een Duitse vrouw die in Nederland was geweest en een brief schreef dat dit toch echt niet zo Gods bedoeling kon zijn.
Floppy

Bericht door Floppy »

Mara schreef:...
Het dictatoriale "gezag" wat de SGP zich meent aan te meten. Althans, zoals het in de docu naar voren kwam!...
Tja. Op zich is het ook niet direct mijn cultuur. Maar als de meerderheid beslist dat zo'n cultuurtoko dicht moet, dan is dat democratie. Met minderheden zou de SGP misschien wat meer rekening kunnen houden; dat vragen ze tenminste ook van anderen in de Tweede Kamer.

Waar ik me aan stoor is de zwakke manier van argumenteren, bijv. rond de zondag. "Er zijn toch 6 dagen?". Waarom leggen ze niet uit waarom die zondag als rustdag zo belangrijk is? Ik vrees dat ze dat niet kunnen uitleggen, omdat ze niet verder komen als "het is een gebod van God".
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

---knip--- Wees fatsoenlijk
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier een veroordelend en onfatsoenlijk bericht geknipt + reactie.
Verder on-topic aub.
DDD

Bericht door DDD »

Wittewrongel schreef:

Zonder te informeren naar zijn redenen waarom hij niet mee werkt aan deze documentatie? BTW met kliksafe zou je deze wel kunnen kijken. http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2015/ ... 14-04-2015
Ik heb de documentaire gezien. Ik ben er wel een beetje van geschrokken.

De SGP-fractievoorzitter draagt er hoogstpersoonlijk aan bij dat reformatorische mensen in andere plaatsen als een gevaar worden beschouwd, en dat de Naam van God wordt gelasterd vanwege de uitstraling die in de documentaire -zeer begrijpelijk- wordt geschetst. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat een groot deel van zijn achterban helemaal niet extremistisch is, en helemaal niet de bedoeling heeft anderen het leven zuur te maken. Daar ben ik in de randstad dan weer in het geheel niet blij mee. Hulde aan de onderwijzer, die gewoon nuchter zijn mening geeft, zoals dat hoort.

Het is mijns inziens heel betreurenswaardig dat iemand die weigert aan zo'n documentaire mee te werken als gemeenteraadslid kan functioneren binnen de SGP. Hoewel ze natuurlijk ook een dominee om commentaar hadden kunnen vragen. (Waarbij dominees in de Gereformeerde Gemeenten ook niet allemaal zo mediavaardig zijn, helaas.)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ongetwijfeld is het goed om de hand in eigen boezem te steken. Aan de verwoording én inhoudelijke redenatie kan inderdaad wel wat beter. Je kunt er over discussiëren of het wel goed is om via de politiek zondagsheiliging of een vloekverbod 'af te dwingen'. Vast staat in ieder geval dat waar de kerk er niet in slaagt om de inhoudelijke waarden hiervan over te brengen, het een lege huls is waar je nooit blij mee mag zijn. Het gaat om het hart. Weten wij dat hart van onze medemensen eigenlijk nog wel te bereiken? Hoe komt het dat de kerk daar vaak zo hopeloos in faalt?

Maar laten we ook niet overdrijven.
Voorop staat wat mij betreft dat dit een rare vorm van journalistiek is. Als in een liberaal gekleurd dorp een feest met veel kabaal op zondag wordt georganiseerd, tref je ook geen Brandpunt aan om geschokte christenen te interviewen. Wij konden zondagochtend niet eens een kerkdienst houden vanwege de marathon. Termen als dictatuur of kalifaat hoor je dan niet. Blijkbaar is democratie een geweldig groot goed, behalve als andere ideeën dan de onze plotseling een meerderheid blijken te bezitten.
Komt nog bij dat overal in het land dit soort kleine theaters hun subsidie verliezen. Die hebben al heel lang kunnen profiteren van hoge subsidies. Alleen is er in dit geval plotseling een stok om de hond mee te slaan, omdat de SGP er ook nog principiële argumenten voor heeft. Dit soort Taliban berichtgeving doet het blijkbaar goed.
Laten we als christenen alsjeblieft niet mee gaan praten met dit soort journalistiek door het te hebben over "dictatoriaal gezag van de SGP". Dat is kwalijk.
DDD

Bericht door DDD »

Maar nu heb je het over de verantwoording door de onderwijzer. Die neemt dan in ieder geval nog de moeite een poging te wagen. Stel dat een ander het beter had gedaan, dan hadden ze die geciteerd.

Ik heb er helemaal niet zo'n moeite mee als het zwembad op zondag dicht is vanwege gemeentelijke regelgeving. Bij ons zijn de winkels op zondag open en daar ben ik dan weer niet tevreden mee. Zo werkt dat in een democratie. Maar het weigeren om verantwoording af te leggen is ondemocratisch en onfatsoenlijk. Van een gemeenteraadslid (en zeker met zo'n grote fractie) mag worden gevraagd dat hij de pers te woord staat. Ik ben jaren gemeenteraadslid geweest, en dat kwam heus niet vaak voor, maar het hoort wel bij je taak.

En het is inderdaad erg jammer dat over de impact van marathons of binnenkort de Tour de France geen dergelijke programma's worden gemaakt. Maar dat ligt toch vooral aan de gebrekkige mediavaardigheden van beeldbepalende figuren in de gereformeerde gezindte.

Ik vind met de journalistiek niets mis. Als een gemeenteraadslid van een respectabele partij reden ziet de fractievoorzitter van de SGP met Osama bin Jansen aan te duiden, en de SGP-er ziet geen reden daarop te reageren, dan is het volkomen terecht om die uitspraken hun volle gewicht te geven. Dat kun je de journalist toch niet verwijten? Het zou raar zijn als dat geen nieuws zou zijn geweest.

Over het theater is in de landelijke media al enkele jaren steeds wat te doen, ik ben het ook al eens in Trouw en NRC tegengekomen, dus dat zegt meer over de mediacontacten van de directeur dan over de actuele bezuinigingen.
Wittewrongel
Inactief

DDD schreef:Maar nu heb je het over de verantwoording door de onderwijzer. Die neemt dan in ieder geval nog de moeite een poging te wagen. Stel dat een ander het beter had gedaan, dan hadden ze die geciteerd.
Zomaar even hierop in gaan:). Achteraf had deze meneer het liever ook niet gedaan maar hij had zijn Ja woord al gegeven. Ook hij was bang wat er gebeuren zou met het interview wat ze bij hem hebben afgenomen. Gelukkig mocht dit goed uitvallen.

Nogmaals de reden waarom de SGP niet hieraan mee doet is niet bekend. Enkel weet ik wel dat er iemand anders dan Osama bin Jansen was geinformeerd voor een interview. Deze heeft nee gezegd.

@ Jongere, De meneer ( Marien Weststrate ) Gebruikt altijd zulk soort termen. Simpel omdat hij anti kerk is:) Misschien heeft dat met zijn jeugd te maken.
Plaats reactie