Wat was voor u, voor jou, het meest ingrijpend?

refo

Re: Wat was voor u, voor jou, het meest ingrijpend?

Bericht door refo »

In ieder tijdsgewricht hebben mensen apocalyptische trekken aangetroffen.
Ik denk dat het je meer aangrijpt om het bombardement van Rotterdam mee te maken of dat het zeewater rond je huis te zien klotsen.
De Bijbelvertalingen en psalmberijmingen kunnen je dan even weinig schelen.
Maar dat is inderdaad maar even. In het najaar van 1944 en al in juni 1953 scheuringen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Het gaat míj niet om hokjes, (hoe vaak wordt ik daar, en altijd door dezelfde mensen, vals van beschuldigd). Het lijkt dat men het niet begrijpt. Of niet wil begrijpen. Hokjes is meer iets waar het CBS mee werkt. De Kerk werkt daar niet mee, of beter gezegd de God van de Kerk werkt daar niet mee.
OK! Een lastige vraag dan misschien: Kun jij geestelijke eenheid ervaren met iemand die zowel SV als HSV leest, in een gemeente zit waar ritmisch gezongen wordt, en soms voor de dienst zelfs een gezang? Acht je het voor mogelijk dat, wanneer je zo iemand spreekt, hij opeens je geestelijke broeder blijkt te zijn? (Zonder dat die broeder fundamenteel bezwaar heeft tegen ritmiek en HSV?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Ja, juist om de actualiteit van de snelle opeenvolging van veranderingen, en de tijden die soms haast apocalyptische trekken vertonen. Het hoeft niet per se precies 10 jaar te zijn, als het 11 jaar geleden gebeurde (bij wijze van spreken) dan maakt dat in feite niets uit. Misschien zouden we de 21e eeuw kunnen noemen?
Ik heb wel eens een animatie gezien op de computer van het bombardement van Rotterdam.
Ik denk dat de mensen die hier middenin gezeten hebben, gedacht hebben dat de wereld verging op dat moment.
Zoveel vuur, zoveel hitte, angst, bijna geen vluchtmogelijkheden.
Hetzelfde denk ik van de mensen in Zeeland, Brabant en Zuid Holland, tijdens de watersnood.

Ik denk dat het invliegen van de vliegtuigen in de twin towers ook in ieder's geheugen gegrift staat. Langere tijd nog was men heel bang voor het volgende incident.
Het is wel zo dat er heel ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden, die nooit eerder zijn gebeurd.
Vliegtuig neergeschoten, piloot pleegt zelfmoord en neemt 150 mensen mee in de dood.
Je hoort regelmatig van schietpartijen op scholen.
Er zijn natuurlijk verschillen tussen wat mensen elkaar aandoen en natuurrampen (zoals de tsunami tijdens de kerst of diverse hevige tornado's)
Het is veel DIA, er is zoveel, soms denk je: het kan niet erger, maar dan kan het nog schokkender en erger.
En je vergeet ook dingen, als je in een boek bladert van een bepaald jaar zie je vergeten gebeurtenissen terug.

Vroeger hoorden mensen lang niet alle nieuws, of pas veel later. Nu lees je binnen 5 minuten na een gebeurtenis op de andere kant van de aardbol, hoeveel doden er zijn gevallen.

En elke gebeurtenis is op dat moment heel ingrijpend.
Kenmerkend voor deze gebeurtenissen is altijd dat je nog precies weet waar je was toen je het hoorde en met alle zinloze details erbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:In ieder tijdsgewricht hebben mensen apocalyptische trekken aangetroffen.
Ik denk dat het je meer aangrijpt om het bombardement van Rotterdam mee te maken of dat het zeewater rond je huis te zien klotsen.
Maar dat is inderdaad maar even. In het najaar van 1944 en al in juni 1953 scheuringen.
Toch,, die tekenen worden meer en meer, en men moet wel moedwillig de ogen sluiten om niet op te merken.
We hebben toch acht te geven op de tekenen der tijden.
Overigens is het ook tekenend, juist voor deze tijd dat men steeds nadrukkelijker hoort: Het al eerder zo en zo geweest.
En zo praat men de ernst weg. Men lijkt er niet bij stil te willen staan.
Petrus had ook al mensen ontmoet die zo dachten als jij, lees maar eens:
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des
Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun
eigen begeerlijkheden zullen wandelen, En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders
ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping. Want willens is dit hun onbekend, dat door het
woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande;
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Ja, juist om de actualiteit van de snelle opeenvolging van veranderingen, en de tijden die soms haast apocalyptische trekken vertonen. Het hoeft niet per se precies 10 jaar te zijn, als het 11 jaar geleden gebeurde (bij wijze van spreken) dan maakt dat in feite niets uit. Misschien zouden we de 21e eeuw kunnen noemen?
Ik heb wel eens een animatie gezien op de computer van het bombardement van Rotterdam.
Ik denk dat de mensen die hier middenin gezeten hebben, gedacht hebben dat de wereld verging op dat moment.
Zoveel vuur, zoveel hitte, angst, bijna geen vluchtmogelijkheden.
Hetzelfde denk ik van de mensen in Zeeland, Brabant en Zuid Holland, tijdens de watersnood.

Ik denk dat het invliegen van de vliegtuigen in de twin towers ook in ieder's geheugen gegrift staat. Langere tijd nog was men heel bang voor het volgende incident.
Het is wel zo dat er heel ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden, die nooit eerder zijn gebeurd.
Vliegtuig neergeschoten, piloot pleegt zelfmoord en neemt 150 mensen mee in de dood.
Je hoort regelmatig van schietpartijen op scholen.
Er zijn natuurlijk verschillen tussen wat mensen elkaar aandoen en natuurrampen (zoals de tsunami tijdens de kerst of diverse hevige tornado's)
Het is veel DIA, er is zoveel, soms denk je: het kan niet erger, maar dan kan het nog schokkender en erger.
En je vergeet ook dingen, als je in een boek bladert van een bepaald jaar zie je vergeten gebeurtenissen terug.

Vroeger hoorden mensen lang niet alle nieuws, of pas veel later. Nu lees je binnen 5 minuten na een gebeurtenis op de andere kant van de aardbol, hoeveel doden er zijn gevallen.

En elke gebeurtenis is op dat moment heel ingrijpend.
Kenmerkend voor deze gebeurtenissen is altijd dat je nog precies weet waar je was toen je het hoorde en met alle zinloze details erbij.
Grote dingen wordt nauwelijks over gepraat, en kleinere zaken worden ineens een hype.
Wie praat er nu vandaag over waar het RD mee opent: SGP ligt stevig onder vuur vanwege artikel 36.
Als je de toon zo leest merk je hoe hard dat gespeeld werd.
Ik moest ergens denken aan de tijd van Jezus's omwandeling op de aarde. Hij moest weg, en men kon geen
goede reden vinden, en toch het moest doorgaan.
Hoe staat het moslimfundamentalisme tegen het vasthouden aan artikel 36. Lees maar eens wat de heer Dijkgraaf
zijn smaders antwoordt.

Denk ook (wat we pas in de krant lazen) na die moorden in Parijs. De wereld was te klein om van zich te doen horen.
Terwijl de moordpartijen van christenen, evenveel ongeveer als met de ramp met het vliegtuig van Germanwings, bijna
geheel werden verzwegen.
parel

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
refo schreef:In ieder tijdsgewricht hebben mensen apocalyptische trekken aangetroffen.
Toch,, die tekenen worden meer en meer, en men moet wel moedwillig de ogen sluiten om niet op te merken.
Overigens is het ook tekenend, juist voor deze tijd dat men steeds nadrukkelijker hoort: Het al eerder zo en zo geweest.
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des
Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun
eigen begeerlijkheden zullen wandelen, En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders
ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping. Want willens is dit hun onbekend, dat door het
woord Gods de hemelen van over lang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande;
En wanneer gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen, zo wordt niet verschrikt; want dit moet geschieden; maar nog is het einde niet. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen, en er zullen hongersnoden wezen, en beroerten. Deze dingen zijn maar beginselen der smarten. (matt 24:6-8)
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
-DIA- schreef:

En wanneer gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen, zo wordt niet verschrikt; want dit moet geschieden; maar nog is het einde niet. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen, en er zullen hongersnoden wezen, en beroerten. Deze dingen zijn maar beginselen der smarten. (matt 24:6-8)
Zo is er nog veel meer te noemen zijn. Ik beperkte me maar een enkele zaak.
samanthi

Bericht door samanthi »

Het is goed op de teken te letten zonder er een profetie van te gaan maken.
De Schriftgeleerde in Jeruzalem hadden kunnen weten dat het ongeveer de tijd was dat de Messias komen zou, (70 jaarweken) Zij bleven thuis in Jeruzalem, terwijl die heidense wijzen wel op pad gingen om de geboren Koning der Joden te zoeken, beiden hadden de beschikking over de geschriften van oa Daniël en misschien ook wel de overleveringen van Bileam.

Laten we ook bereid zijn als de Wederkomst niet aanstaande zou zijn, we weten het immers niet en kunnen gissen wat we willen, de Bijbel zegt we zijn van gisteren en weten niet.
Wel kunnen we ziek worden een ongeluk krijgen of een hartstilstand en dan?
Dan staan we evenzo voor die grote Rechter, is Hij dan je Redder... of je Rechter, dat zullen we nu moeten weten, nu op dit moment.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik vond dat onlangs zo mooi hè. De moordenaar aan het kruis wilde een Koning van de Eeuwigheid. De discipelen waren bedroefd omdat hun aardse koning overleden was en nu was alles 'in het honderd' gelopen. Zo'n moordenaar die zo goed lezen kon wat boven het hoofd van de Heere hing.

Een moordenaar versus een discipel van de Heere. De aarde was voor hem ook voorbij.. ja, dat is zo. Maar dan nog zou dat voor hem ook geen hoop meer gegeven kunnen hebben.. maar hij zag naar het eeuwig koninkrijk en had door dat de Heere Jezus daar Koning van is.

Hoe schoon is toch de genade!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie