Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
@Dodo, iets voor je leeskring?
Meteen gereserveerd, ik ben benieuwd. :super
Okay, ik hoor het graag van je.
Heb je Magdalena al gelezen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Die voorkant beeldt een gevecht op de barricade uit.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:
Nog niet. Ik wil 'm lenen van schoonzoon, maar ik denk dat de beleefdheid vereist dat hij 'm eerst zelf leest (en hij is nogal druk geweest).
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:
Mara schreef:
Nog niet. Ik wil 'm lenen van schoonzoon, maar ik denk dat de beleefdheid vereist dat hij 'm eerst zelf leest (en hij is nogal druk geweest).
Okay, het viel me op dat er niet echt een run op is. Iedere keer als ik in de bieb kom, staat er een exemplaar.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef: Okay, het viel me op dat er niet echt een run op is. Iedere keer als ik in de bieb kom, staat er een exemplaar.
Hier is hij ook gewoon aanwezig in de bieb, zie ik. Ook maar gereserveerd, dat is een kortere weg om er aan te komen.
Mara

Bericht door Mara »

Vanmorgen hoorde ik op de radio over een boek, waarvan ik meteen dacht: dit moet ik gaan lezen.
Afbeelding

In 1929 trekt de pas negentienjarige Gretchen van Cleeff weg uit Duitsland: in Hillegersberg wil ze samen met haar Nederlandse man Ernst een mooie toekomst opbouwen. Het Joodse stel maakt al snel deel uit van het milieu van succesvolle Rotterdamse industriëlen - en ook hun matrassenfabriek Cleco floreert. De oorlog maakt alles anders. In de onderduik raken Gretchen en Ernst gescheiden van hun dochters Liesel (11) en Nelleke (9). De meisjes worden verraden en belanden via Westerbork in Theresienstadt. Dankzij een list van vrienden keren ze alle vier na 1945 terug naar hun grote huis in Hillegersberg. Ze zijn gered van de dood - maar daarmee nog niet van een ongelukkig leven...

Toen Hillegersberg nog een landelijk gelegen, zelfstandig dorpje was, waar paard en wagen door de straten reden.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Die boeken over de oorlog blijven maar komen.
Het trekt mij totaal niet.
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:
Dit boek leest echt als een trein. Ik snap nog niet helemaal wat de foto op de voorkant beduidt, maar dat komt misschien nog.
Een soort "refojongen" boek dus.

Uit. (natuurlijk)
Eenmaal begonnen, is het moeilijk om het af en toe weg te moeten leggen.
De omslag snap ik nu wel.
Het verhaal is gebaseerd op het Bijbelverhaal: de verloren zoon.
Op sommige punten pijnlijk herkenbaar, vanwege bepaalde typerende "refo-standpunten".
Auteur geeft achter in het boek aan dat hij uit 2 preken van Thomas Brooks heeft geciteerd.
Ik heb inmiddels een ander boek van deze auteur gereserveerd.
dennis

Bericht door dennis »

Van dezelfde schrijver heb ik nog niet zo lang geleden een ander boek gelezen: de vader en de zoon, over de relatie tussen een jongeman en zijn vader, een evangelische prediker.
Voor zover ik weet deels autobiografisch. Deze Peter ter Velde is de zoon van de bekende vroegere EO-man Feike ter Velde.
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:Van dezelfde schrijver heb ik nog niet zo lang geleden een ander boek gelezen: de vader en de zoon, over de relatie tussen een jongeman en zijn vader, een evangelische prediker.
Voor zover ik weet deels autobiografisch. Deze Peter ter Velde is de zoon van de bekende vroegere EO-man Feike ter Velde.
Hoe vond je het? Ik heb het gereserveerd.
dennis

Bericht door dennis »

Mara schreef:
dennis schreef:Van dezelfde schrijver heb ik nog niet zo lang geleden een ander boek gelezen: de vader en de zoon, over de relatie tussen een jongeman en zijn vader, een evangelische prediker.
Hoe vond je het? Ik heb het gereserveerd.
Tja. Best herkenbare elementen. Je weet nooit in hoeverre het autobiografisch is, omdat het roman heet. Op zich ben ik erg geïnteresseerd in de beweegredenen van mensen die afstand te nemen van het 'christelijke wereldje', maar tegelijk doen sommige dingen ook pijn. Er groeien mensen op op het christelijke, al dan niet reformatorische erf, zonder dat ooit in de gaten hebben gekregen waar het daar om gaat of moet gaan.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

dennis schreef: Er groeien mensen op op het christelijke, al dan niet reformatorische erf, zonder dat ooit in de gaten hebben gekregen waar het daar om gaat of moet gaan.
Idd. zeer triest! :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
Inmiddels gelezen. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen. Ik vind zonder meer geestelijke herkenning bij ds. Mallan, maar hij is altijd wel erg met zichzelf bezig.
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Afbeelding
Inmiddels gelezen. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen. Ik vind zonder meer geestelijke herkenning bij ds. Mallan, maar hij is altijd wel erg met zichzelf bezig.
Was. ;)
In de verkeerde zin bedoel je?
Kan aan karakter liggen. De man werd nogal op een voetstuk geplaatst door velen en blijf daar dan maar eens nuchter onder.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:Afbeelding
Was. ;)
In de verkeerde zin bedoel je?
Kan aan karakter liggen. De man werd nogal op een voetstuk geplaatst door velen en blijf daar dan maar eens nuchter onder.
Ik schrijf 'is' omdat het zo in het boek naar voren komt.
Inderdaad denk ik dat hij te veel op een voetstuk is geplaatst, van jongs af aan al. En dat is nooit goed voor een mens.
Plaats reactie