Zeker, maar dan hou je het voor jezelf en leg je het anderen niet op. Jouw hartenzaak hoeft de mijne niet te zijn, immers.Johann Gottfried Walther schreef:Geen gebod maar een hartenzaak.
Goede Vrijdag en de stille week
Re: Goede Vrijdag en de stille week
Inderdaad, gezin en familie, maar het zal niet lang duren of 2e feestdagen zijn afgeschaft en hebben we een vrije dag op het suikerfeest. Er zit toch geen verschil meer tussen een zaterdag en een 2e feestdag als je het gedrag van velen ziet en hoort van kinderen wat ze allemaal op feestdagen doen .........Ad Anker schreef: ja, maar 2e Paasdag is ook wel veel van het goede. De hele zondag al Pasen, maandagochtend nog eens, dan is het 's middags hoog tijd voor wat anders. Ik ben daar graag wat nuchter in. Dat mag van mij best gewoon een gezellige gezins/familiegelegenheid zijn bijvoorbeeld.
Ja, vorig jaar geweest. Dit jaar lukt het niet, vind dat best wel jammer. Het is de moeite waard om daar te zijn! Ik hoop trouwens die dag wel naar de kerk te gaan. Zingen in Zaltbommel 's avonds. Welkom allemaal, trouwens!RefoCalvinist schreef:Maar op Koningsdag ga je natuurlijk naar de Mbuma-zendingsdaghuisman schreef:Als refoscholen vrij hebben gaan ze echt niet op al die vrije dagen twee keer naar de kerk.
(Niet verder vertellen maar ze hebben ook vrij op Koningsdag en gaan dan zelfs helemaal niet naar de kerk)
Er is dus geen causaal verband tussen vrije dagen op refoscholen en kerkdiensten.
Ja, zeker kan ik werken zonder stil te staan bij het lijden van de Heere Jezus. Stil staan is toch iets anders, dat doe je als je het Woord hoort of leest of daarover mediteert; dat kan echt niet onder mijn werk.Ad Anker schreef:Wat is dit nou? Kun jij werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus? Of het nu Goede Vrijdag is of niet.eilander schreef:"Uit een verkeerde bron" zelfs.... Gewoon werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus komt uit een betere bron?
En ja: uit een verkeerde bron. Ik deel wat Afgewezen er over schrijft. Het worden geboden van mensen.
Werken is wel godsdienst, maar als je ondertussen stil kunt staan bij Christus' lijden, noem ik dat toch eerder "overgeestelijk". Ook daarin moeten we wel nuchter zijn.
Maar misschien hanteren we nu een verschillende definitie van "stil staan bij".
Dat denk ik ook.eilander schreef:Ja, zeker kan ik werken zonder stil te staan bij het lijden van de Heere Jezus. Stil staan is toch iets anders, dat doe je als je het Woord hoort of leest of daarover mediteert; dat kan echt niet onder mijn werk.Ad Anker schreef:Wat is dit nou? Kun jij werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus? Of het nu Goede Vrijdag is of niet.eilander schreef:"Uit een verkeerde bron" zelfs.... Gewoon werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus komt uit een betere bron?
En ja: uit een verkeerde bron. Ik deel wat Afgewezen er over schrijft. Het worden geboden van mensen.
Werken is wel godsdienst, maar als je ondertussen stil kunt staan bij Christus' lijden, noem ik dat toch eerder "overgeestelijk". Ook daarin moeten we wel nuchter zijn.
Maar misschien hanteren we nu een verschillende definitie van "stil staan bij".

Dat onderschrift komt ook uit een verkeerde bron.Posthoorn schreef:(zie mijn onderschrift).
Het heilsfeit wat we op Goede Vrijdag herdenken, verdient het om op een speciale vrije dag herdacht en overdacht te worden. Twee kerkdiensten lijken me daarvoor het meest geschikt.Ad Anker schreef:Een biddag beleggen is direct te herleiden uit de Schrift, de dienst op Goede Vrijdag niet. Nee, juist de Evangelieverkondiging van Paulus is "Jezus Christus en Die gekruisigd." En dat gebeurt elke keer als er de verkondiging is. Ik heb niets tegen een Goede Vrijdagdienst, integendeel! Er worden op ons eiland regelmatig weekdiensten belegd waar genoemde verkondiging plaatsvindt. De opkomst is bijna zonder uitzondering bedroevend.
Het is overigens niet inwisselbaar. Als je een biddag belegt betekent dat niet dat je de rest van het jaar niet meer hoeft te bidden.
De biddagen die we tegenwoordig hebben, zijn natuurlijk wat anders dan die in de Bijbel worden voorgeschreven, maar dat wist je zelf ook al, denk ik....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Laten we het maar bij de Schrift houden en niet afgaan op wat wij vinden of geschikt achten.Luther schreef:Het heilsfeit wat we op Goede Vrijdag herdenken, verdient het om op een speciale vrije dag herdacht en overdacht te worden. Twee kerkdiensten lijken me daarvoor het meest geschikt.
Ik heb al veel argumenten gehoord wat betreft de invulling van de 2e dagen, maar "nuchter" nog niet.Ad Anker schreef: ja, maar 2e Paasdag is ook wel veel van het goede. De hele zondag al Pasen, maandagochtend nog eens, dan is het 's middags hoog tijd voor wat anders. Ik ben daar graag wat nuchter in. Dat mag van mij best gewoon een gezellige gezins/familiegelegenheid zijn bijvoorbeeld.
Er gaan in onze gemeente ook stemmen op om geen dienst meer op 2e dagen te beleggen, daar er slechts een paar trouwe leden op afkomen.
Toen de k.r. dit te berde bracht, vergaten ze eventjes dat ze zelf hun plaatsen ook niet altijd bezetten.
Bij dit soort discussies denk ik dan altijd, de uitholling gebeurt van binnenuit, dat doen we helemaal zelf.
Er hoeft geen pressie uit de wereld aan te pas te komen.
Waar is dan de trouw en het niet vertragen gebleven? Hoe lezen we dan Hebreeën 12:
Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieen;
Ik heb een dominee wel eens horen zeggen dat elke generatie een stukje opschuift en dan gaat het op een gegeven moment steeds sneller.
Nu wordt een 2e christelijke dag al overbodig gevonden, soms de Goede Vrijdag ook, allang geen 3e zondagsdienst meer, op een enkele uitzondering na.
De middagdienst ook afschaffen zoals in veel PKN en evangelische gemeentes gebeurt?
Het één zet de deur naar het andere open. Ook hiermee.
Ik krijg onze kinderen op de 2e dag ook hun bed niet meer uit. Want ze hebben het nu al 3 x gehoord.
En dan hoef ik hier dus geen steun te zoeken kennelijk.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Niet het vele is goed, maar het goede is veel @Mara.Mara schreef:Ik heb al veel argumenten gehoord wat betreft de invulling van de 2e dagen, maar "nuchter" nog niet.Ad Anker schreef: ja, maar 2e Paasdag is ook wel veel van het goede. De hele zondag al Pasen, maandagochtend nog eens, dan is het 's middags hoog tijd voor wat anders. Ik ben daar graag wat nuchter in. Dat mag van mij best gewoon een gezellige gezins/familiegelegenheid zijn bijvoorbeeld.
Er gaan in onze gemeente ook stemmen op om geen dienst meer op 2e dagen te beleggen, daar er slechts een paar trouwe leden op afkomen.
Toen de k.r. dit te berde bracht, vergaten ze eventjes dat ze zelf hun plaatsen ook niet altijd bezetten.
Bij dit soort discussies denk ik dan altijd, de uitholling gebeurt van binnenuit, dat doen we helemaal zelf.
Er hoeft geen pressie uit de wereld aan te pas te komen.
Waar is dan de trouw en het niet vertragen gebleven? Hoe lezen we dan Hebreeën 12:
Daarom richt weder op de trage handen, en de slappe knieen;
Ik heb een dominee wel eens horen zeggen dat elke generatie een stukje opschuift en dan gaat het op een gegeven moment steeds sneller.
Nu wordt een 2e christelijke dag al overbodig gevonden, soms de Goede Vrijdag ook, allang geen 3e zondagsdienst meer, op een enkele uitzondering na.
De middagdienst ook afschaffen zoals in veel PKN en evangelische gemeentes gebeurt?
Ik krijg onze kinderen op de 2e dag ook hun bed niet meer uit. Want ze hebben het nu al 3 x gehoord.
Ik stem in met Ad. Het is gewoon te veel en te snel achter elkaar.
En het probleem met de kids is niet dat ze geen zin hebben om hun handen traag en de knieën slap te houden in de kerkbank maar het probleem is dat ze hun handen traag houden en de knieën slap in bed. Van de regen in drup wordt niemand beter.
Precies dat argument hadden wij ook vroeger tegen onze ouders.Wim Anker schreef: Ik stem in met Ad. Het is gewoon te veel en te snel achter elkaar.
Dan werd er gezegd: wees blij dat je naar de kerk kunt, er kan een tijd komen dat dit niet meer kan, en dat je dolgraag zou willen.
Dat is dus een fout argument volgens jou?
Op mijn kinderen maakt zoiets weinig indruk.
Wat zou je anders moeten doen smorgens om half 9?Wim Anker schreef:n het probleem met de kids is niet dat ze geen zin hebben om hun handen traag en de knieën slap te houden in de kerkbank maar het probleem is dat ze hun handen traag houden en de knieën slap in bed. Van de regen in drup wordt niemand beter.
Ja hoor, van mij krijg je die wel. Ik heb zelf dat gevoel op 2e paasdag niet en de kinderen klagen er ook niet over. Neemt niet weg dat het wel fijn is om 's middags iets anders met het gezin te doen. Opkomst op 2e paasdag is bij ons ook goed; alleen doordeweekse diensten (Bijbellezing) is het zo'n 60% van de zondagse opkomst.Mara schreef:Ik heb een dominee wel eens horen zeggen dat elke generatie een stukje opschuift en dan gaat het op een gegeven moment steeds sneller.
Yep. Een onwijs flauwekul argument.Mara schreef:Precies dat argument hadden wij ook vroeger tegen onze ouders.Wim Anker schreef: Ik stem in met Ad. Het is gewoon te veel en te snel achter elkaar.
Dan werd er gezegd: wees blij dat je naar de kerk kunt, er kan een tijd komen dat dit niet meer kan, en dat je dolgraag zou willen.
Het soort argument wat ook veelvraten - die allerlei ziekten hebben van vreetzucht - kunnen gebruiken. Wees blij dat je veel kunt eten, want er kan een tijd komen dat het niet meer kan en dan zou je graag willen eten.
God lief hebben boven alles en de naaste als zichzelf.Mara schreef:Op mijn kinderen maakt zoiets weinig indruk.Wat zou je anders moeten doen smorgens om half 9?Wim Anker schreef:n het probleem met de kids is niet dat ze geen zin hebben om hun handen traag en de knieën slap te houden in de kerkbank maar het probleem is dat ze hun handen traag houden en de knieën slap in bed. Van de regen in drup wordt niemand beter.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 03 apr 2015, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondanks deze zogenaamd intelligente weerlegging, kijk ik er toch anders op terug.Wim Anker schreef:Yep. Een onwijs flauwekul argument.Mara schreef:Precies dat argument hadden wij ook vroeger tegen onze ouders.Wim Anker schreef: Ik stem in met Ad. Het is gewoon te veel en te snel achter elkaar.
Er werd gewoon gesteld: geen belangstelling voor kerkdiensten? Wat zul je dan voor eeuwig in een Hemel moeten?
De weduwe met de penninkjes verkeerde dagelijks in de tempel, het was haar leven.
Ik ben volwassen en eigen baas, maar zoek ook wel eens naar argumenten om niet te hoeven gaan.
Maar dit:
vind ik dan een net zo creatief bedachte reden als: in de natuur kun je ook God ontmoeten. Het ruime hemelrond, vertelt met blijde mond...Wim Anker schreef:God lief hebben boven alles en de naaste als zichzelf.
en dus niet steekhoudend.
Bovendien heb je als ouder de plicht je kinderen vóór te leven en het goede voorbeeld te geven, ook in de getrouwheid van de kerkgang.
Misschien vreemd dat ik het zeg, maar ik had nu net van jullie beiden dit standpunt niet verwacht.
Dat dit enkel leidt tot dwangmatig wetticisme wordt duidelijk als men door deze voorbeelden serieus te beoefenen dus elke dag 4x in de kerk MOET gaan zitten. En, gaat men zich vervelen of vindt me dat toch niet echt leuk? Dan ben je nog niet goed genoeg voor de hemel blijkbaar. Nogmaals: Niet het vele is goed maar het goede is veel!Mara schreef:Ondanks deze zogenaamd intelligente weerlegging, kijk ik er toch anders op terug.Wim Anker schreef:Yep. Een onwijs flauwekul argument.Mara schreef:Precies dat argument hadden wij ook vroeger tegen onze ouders.Wim Anker schreef: Ik stem in met Ad. Het is gewoon te veel en te snel achter elkaar.
Er werd gewoon gesteld: geen belangstelling voor kerkdiensten? Wat zul je dan voor eeuwig in een Hemel moeten?
De weduwe met de penninkjes verkeerde dagelijks in de tempel, het was haar leven.
De kinderen moeten worden voorgeleefd in een godzalig leven. Maar we hoeven ze niet voor te leven in het veel werkheiligheid beoefenen. Farizeeërs dachten ook het goede voorbeeld te geven.Mara schreef:Ik ben volwassen en eigen baas, maar zoek ook wel eens naar argumenten om niet te hoeven gaan.
Maar dit:vind ik dan een net zo creatief bedachte reden als: in de natuur kun je ook God ontmoeten. Het ruime hemelrond, vertelt met blijde mond...Wim Anker schreef:God lief hebben boven alles en de naaste als zichzelf.
en dus niet steekhoudend.
Bovendien heb je als ouder de plicht je kinderen vóór te leven en het goede voorbeeld te geven, ook in de getrouwheid van de kerkgang.
Waarom? Omdat we de Schrift laten prevaleren boven de vrome rat-race: Wie kan het langst en het meest in de kerk zitten?Mara schreef:Misschien vreemd dat ik het zeg, maar ik had nu net van jullie beiden dit standpunt niet verwacht.