Tiberius schreef:@Zonderling: zie het vetgemaakte deel in mijn eerdere posting.
Zelf reageer je met een onderstreping van de kanttekening (dat de doop een verzegeling dat zijn zonden vergeven zijn), maar dat ontken ik helemaal niet. Het is juist eerder een argument dat ik in zou kunnen brengen tegen jouw theorie, omdat Paulus namelijk (pas) na drie dagen die verzegeling ontving dat zijn zonden vergeven zijn. Om Christus wil. Vóór die tijd ontving hij die verzegeling niet, dus ook niet op de weg naar Damascus.
(De postings van Sheba lees ik nooit overigens, behalve wanneer ze door iemand gemeld worden).
Wat betreft deze bijbeltekst:
Zonderling schreef:14 En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u tevoren verordineerd om Zijn wil te kennen, en den Rechtvaardige te zien, en de stem uit Zijn mond te horen.
zie ik niet goed in, hoe je die in deze discussie in wilt passen. Ik ontken nergens, dat alles in Paulus' leven van tevoren verordineerd is.
O.k. dit was de door jou vetgemaakte tekst:
16 En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.
Vraag: Wat volgt dan volgens jou uit deze tekst? Want dat heb je niet toegelicht.
Wat betreft vers 14:
14 En hij zeide: De God onzer vaderen heeft u tevoren verordineerd om Zijn wil te kennen, en den Rechtvaardige te zien, en de stem uit Zijn mond te horen.
Ananias wijst hier (zoals uit het totale verband en diverse uitleggers blijkt) terug naar wat op de weg naar Damascus reeds had plaatsgevonden (zonder dat wat daarná gebeurd is of nog gebeuren zou, daarmee uitgesloten wordt). Als Paulus op de weg naar Damascus 'de Rechtvaardige' gezien heeft en Gods wil heeft leren kennen, hoe kun je blijven zeggen dat hij Christus niet kende als Zaligmaker. (Tussen haakjes: ik was niet op dit argument gekomen, wanneer je niet zelf naar dit hoofdstuk verwezen had. Daar las ik het tegendeel van wat jij wilde aantonen.)
Vergelijk dus vers 14 met wat je eerder schreef:
Tiberius schreef:Pas toen Ananias hem de afwassing der zonden aanzegde kende hij Christus als zijn Zaligmaker.
Tiberius schreef:(De postings van Sheba lees ik nooit overigens, behalve wanneer ze door iemand gemeld worden).
Bijzonder!