Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

ejvl

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door ejvl »

Niet voor anderen principes achterwege laten. Als het je principe is natuurlijk.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Niet voor anderen principes achterwege laten. Als het je principe is natuurlijk.
Een zwart randje om de kaart heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Maar als ik een rouwkaart krijg met een grijze rand en een vage bloemtekening, stuur ik een kaartje met een grijze rand.
Het is net als met rouwkleding, bij voorkeur ga ik in het zwart, maar willen de nabestaanden dit niet, pas ik me aan.
Zo moest ik eens in het wit, gelukkig was het hoogzomer en heel warm die dag.
Ik droeg een wit jasje met een witte bloes eronder, maar kon er wel een blauwe rok onder. Witte rok heb ik nl. niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat maakt toch niet uit?! Ik stuur altijd een condoleancekaartje met een zwart randje, wie het ook is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Dat maakt toch niet uit?! Ik stuur altijd een condoleancekaartje met een zwart randje, wie het ook is.
Ik ben er een keer voor op mijn vingers getikt Orchidee en dat is niet fijn. :nonnon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Dat maakt toch niet uit?! Ik stuur altijd een condoleancekaartje met een zwart randje, wie het ook is.
Ik ben er een keer voor op mijn vingers getikt Orchidee en dat is niet fijn. :nonnon
Gewoon terugtikken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
:oO Dan maar niet fijn, ik heb ook een eigen mening en gooi mijn eigen principes niet overboord. :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:
Gewoon terugtikken.
Je gaat om een dergelijk onderwerp toch niet bakkeleien met elkaar?
Orchidee schreef:Dan maar niet fijn, ik heb ook een eigen mening en gooi mijn eigen principes niet overboord.
Het is een persoonlijk principe, net zoals een ander een grijze rand, foto of vage tekening op de rouwkaart kan zetten.
Veel mensen die een zwarte rouwrand prefereren, vinden het ook niet fijn als zij dan een condoleancekaart met foto of tekening krijgen.
Het gaat dus beide kanten op he!

De persoon in kwestie zei dat ik had moeten inzien dat een kaart met zwarte rand niet op prijs zou worden gesteld.
En eigenlijk had hij daar wel een punt.
Dus vanaf die keer pas ik me aan in die stijl, al weiger ik om bebloemde of oppervlakkige kaarten te sturen om te condoleren.
Dan houd ik het neutraal, die zijn er gelukkig ook.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
ejvl schreef:Niet voor anderen principes achterwege laten. Als het je principe is natuurlijk.
Maar als ik een rouwkaart krijg met een grijze rand en een vage bloemtekening, stuur ik een kaartje met een grijze rand.
Het is net als met rouwkleding, bij voorkeur ga ik in het zwart, maar willen de nabestaanden dit niet, pas ik me aan.
Ik droeg een wit jasje met een witte bloes eronder, maar kon er wel een blauwe rok onder. Witte rok heb ik nl. niet.
Dit begrijp ik eigenlijk niet zo goed.
Ik bedoel dan:
- geen zwarte rand op de kaart
- geen donkere kleding

Als nabestaanden van mij zouden vragen om in het wit te komen, dan zou ik toch in het zwart gaan. Met alle respect, maar dit zijn toch echt dingen die je wel kunt vragen, maar niet kunt afdwingen. Net als die grijze of zwarte rand. Mensen die jou daarom op de vingers tikken, kun je vriendelijk uitleggen hoe jij de dood ziet en dat daar helaas geen andere kleur bij past.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Dit begrijp ik eigenlijk niet zo goed.
Ik bedoel dan:
- geen zwarte rand op de kaart
- geen donkere kleding

Als nabestaanden van mij zouden vragen om in het wit te komen, dan zou ik toch in het zwart gaan. Met alle respect, maar dit zijn toch echt dingen die je wel kunt vragen, maar niet kunt afdwingen. Net als die grijze of zwarte rand. Mensen die jou daarom op de vingers tikken, kun je vriendelijk uitleggen hoe jij de dood ziet en dat daar helaas geen andere kleur bij past.
Ik ben ook iemand van principes, maar in dit geval ben ik het niet met je eens.
In veel advertenties uit de bevindelijke kring staat: gepaste kleding gewenst, beslist geen bloemen en geen toespraken, en dat is ook behoorlijk dwingend.
Dat betekent dat een vrouw niet in lange broek mag komen bijvoorbeeld.
En als iemand één bloem meeneemt, zou dat ook niet mogen.
Vooral omtrent een begrafenis wil je niemand kwetsen in zijn of haar gevoelens.
Natuurlijk hoef je dan als man geen wit kostuum aan te schaffen, maar om daar als enige pontificaal in het zwart te verschijnen dan, vind ik nogal arrogant overkomen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Kledingcode's mag je niemand opleggen vind ik, hetzij de moderne of de behoudende kant op en dat het evt. niet op prijs gesteld word dat ik een rouwkaart met een zwart randje stuur dat zij dan zo, wij kregen inderdaad ook andere kaarten toen mijn vader was overleden, daar maken wij toch ook geen punt van?!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik ben er een keer voor op mijn vingers getikt Orchidee en dat is niet fijn. :nonnon
Gewoon terugtikken.
Je gaat om een dergelijk onderwerp toch niet bakkeleien met elkaar?
Als iemand zo onfatsoenlijk is je voor zoiets op de vingers te tikken, mag je mijns inziens vriendelijk doch beslist zeggen wat je mening is.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou je kledingcodes niet mogen opleggen? Het is een kwestie van fatsoen je ofwel aan te passen aan de gastheer/vrouw ofwel thuis te blijven. Er zal vast geen ceremoniemeester zijn die je vriendelijk verzoekt te vertrekken, maar raar is dat niet. Het is tenslotte een bijeenkomst die door de nabestaanden wordt georganiseerd, net als een bruiloft ook een kledingvoorschrift kan hebben. En dat lijkt me niets nieuws, lees de gelijkenis over het bruiloftskleed, al zou ik zelf niet snel iemand de deur wijzen.

Bij rouwbeklag per kaart vind ik zelf dat daar zo'n persoonlijke component aan zit, dat je daarin wel degelijk je eigen overtuiging en stijl daarin kunt laten terugkomen. Ik ben zelf meer van de gemiddelde kaarten, maar ik zal bijvoorbeeld in reactie op een zwartgerande kaart eerder een grijze dan een gekleurde condoleance sturen.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Kledingcode's mag je niemand opleggen vind ik, hetzij de moderne of de behoudende kant op en dat het evt. niet op prijs gesteld word dat ik een rouwkaart met een zwart randje stuur dat zij dan zo, wij kregen inderdaad ook andere kaarten toen mijn vader was overleden, daar maken wij toch ook geen punt van?!
Soms voelen mensen dit zelf aan en dan is het fijn.
Maar van verplichte regels opleggen, ben ik ook niet.
Er zijn ook mensen die vooraf vragen: mag ik dit of moet ik dat?
Deze mensen weten het gewoon niet en willen niet negatief opvallen.
Maar meestal zeg ik in zo'n geval, trek maar aan wat je zelf in gedachten had.
DDD schreef:Bij rouwbeklag per kaart vind ik zelf dat daar zo'n persoonlijke component aan zit, dat je daarin wel degelijk je eigen overtuiging en stijl daarin kunt laten terugkomen. Ik ben zelf meer van de gemiddelde kaarten, maar ik zal bijvoorbeeld in reactie op een zwartgerande kaart eerder een grijze dan een gekleurde condoleance sturen.
Ik merk dat de meeste mensen het gemiddelde aanhouden, in kaarten, in kleding en dat is ook goed.
Bij een zwartgerande kaart is het beter om een soortgelijke terug te sturen, want grijs is vrij algemeen en als iemand zwart kiest in 2015, is dat wel bewust.
Maar soms is het gewoon moeilijk om nog een zwartgerande condoleancekaart te vinden, anders dan in christelijke boekenwinkels en dat vind ik bijzonder treurig.
DDD

Bericht door DDD »

Als je het nu zelf erg onprettig vindt om een zwartgerande kaart te versturen?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Als je het nu zelf erg onprettig vindt om een zwartgerande kaart te versturen?
Wat is er onprettig aan zwartgerand bij een rouwkaart? Als je dus een zwartgerande ontvangen hebt!
Plaats reactie