Maar wel goed merkbaar. Het lijken trouwens golfbewegingen te zijn: Luister je naar oude preken uit de jaren 80, dan merk je datJohann Gottfried Walther schreef:Zo groot zullen de verschillen toch niet zijn?-DIA- schreef:Misschien moeten er afspraken worden gemaakt over het tempo? Ik merk dat verschillende organisten elk in een ander tempo spelen. Soms begint het wel eens te lijken aan het opdrijven van de gemeente: Toe mensen, een beetje sneller! Ik merk ook dat er mensen zijn die zicht hieraan stoten/ergeren. Het is niet bepaald stichtelijk. Het lijkt dat men in West daar betere afspraken over heeft gemaakt: Daar zingen we tegenwoordig het mooist: Rustig, gedragen, niet afraffelen. In Noord is het tegenwoordig een afwisseling van drijvers en begeleiders. Helaas, van mij mogen de drijvers ermee ophouden. Ergeren is iets wat men als organist moet vermijden.
er toen in een vrij vlot tempo werd gezongen. Recentere opnames laten een duidelijke 'vertraging' van het tempo horen, terwijl er
nu weer een versnelling lijkt in te zetten. Ik denk dat een en ander ook te maken heeft met het vrij veel wisselen van organisten.