Welke vakbond?

refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door refo
Ik ben lid van de RMU maar dat is geen vakbond.
Ik kan Pim ook opgeven als lid en dan is die ook lid van RMU, maar niet van de vakbond.
Het is inderdaad wel een beetje duur. Maar ik krijg korting bij aangesloten bedrijven.
En je kunt het van de belasting aftrekken.

Maar als de RMU geen vakbond is, wat is het dan? Wat is het verschil tussen RMU en CNV. behalve de identiteit?
Een vakbond is voor werknemers, de RMU ook voor werkgevers.
Dus als je een conflict hebt met je baas en hij is toevallig ook RMU-lid, dan heb je een probleem?
Nee hoor. Als beide christenen zijn dan komen ze er uit. RMU mediatort dan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

En vergeet 'de keursteen' niet. Die heb je dan ook nog achter de hand.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Democritus

Bericht door Democritus »

Geen lid van een valbond en ga het niet worden ook.

Ik ga er vanuit dat ik mijn rechten ken en dan mijn zaakjes zelf wel uitvecht na eventueel wat ruggespraak met vrienden of bekenden.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Nee, geen lid. Eigenlijk omdat ik het best duur vind. Ik zit niet in een CAO, dus heb de illusie zelf mijn zaakjes wel te regelen. ;)

Als er écht iets aan de hand is kan ik de RMU bellen en lid worden. Omdat ik dan direct met een probleem binnen kom moet ik wel een jaar extra contributie betalen. Maar goed, dan heb ik dus al een aantal jaar contributie uitgespaard.
En dat noemen ze dan solidariteit! :i:D
jaja, maarja als je politici niet hoog hebt staan zal je bepaalde politieke lobby-clubs ook wel niet hoog hebben staan en dus zeker niet steunen:sne:sne:sne:!:!

overigens zal pimmetje wel veel verdienen als hij NB een lidmaatschap erg duur vind.......................:stu
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
memento

Bericht door memento »

Ik heb me opgegeven als CNV lid. De kosten per maand zijn relatief hoog (11 euri/maand ofzo), maar je hebt wel meteen gratis een volledige rechtsbijstandverzekering (en die zijn los ook niet goedkoop).

De redenen om me op te geven waren:
1. Goede informatiebron over werk en inkomen (vragen via email worden snel en netjes beantwoord).
2. Volledige rechtsbijstandsverzekering, voor zowel werk-conflicten, als conflicten in prive-sfeer (verkeer, huis, consument)

Ik snap dat mensen die geen rechtsbijstandverzekering nodig vinden, en die redelijk thuis zijn in wat je rechten en plichten zijn als werknemer, hoe financiele zaken werken (uitkeringen bij werkeloosheid, WAO, pensioenen, etc) zo'n lidmaatschap niet nodig hebben. Maar aangezien ikzelf niet echt thuis ben in al die dingen, vind ik zo'n vakbond die mij antwoord en advies kan geven best handig...

[Aangepast op 6/9/2005 door memento]
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo

Nee hoor. Als beide christenen zijn dan komen ze er uit. RMU mediatort dan.
Dat zeg jij :mad:

Ik heb een conflict met mijn vorige werkgever, m.n. mijn toenmalige manager. Die is nota bene ouderling. Om zijn eigen haggie te redden verzint hij wat ik gezegd zou hebben.

Vandaag maar een mailtje met alle correspondentie naar mijn rechtsbijstandverzekering gestuurd. Daar heb ik de RMU niet voor nodig.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik heb me opgegeven als CNV lid. De kosten per maand zijn relatief hoog (11 euri/maand ofzo), maar je hebt wel meteen gratis een volledige rechtsbijstandverzekering (en die zijn los ook niet goedkoop).
Hmm, ik zou bij de CNV 13,22 kwijt zijn. Dat is meer dan ik nu voor mijn rechtsbijstandverzekering betaal.
En ik kan niet zo snel terugvinden dat het idd icl. RBV is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Billy
overigens zal pimmetje wel veel verdienen als hij NB een lidmaatschap erg duur vind.......................:stu
Ik zie op de bondssites dat contributie gekoppeld is aan leeftijd en niet aan salaris

Edit: ik zie op de RMU site dat het wel is gekoppeld aan salaris. Dat wordt dus zelfs duurder dan CNV en FNV, terwijl het niet eens een bond is.

[Aangepast op 6/9/05 door Lecram]
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Hmm, ik zou bij de CNV 13,22 kwijt zijn. Dat is meer dan ik nu voor mijn rechtsbijstandverzekering betaal.
Het is incl. RBV. Speciaal nagevraagd. Ik betaalde nu 4 eur/maand voor rechtsbijstand, maar dat was alleen verkeer. Voor volledige RBV (werk, huis, consument) ben je bij Centraal Beheer iets van 20 eur/maand kwijt.

Zie http://www.cnvdienstenbond.nl/diensten/ ... hwerk.html en http://www.cnvdienstenbond.nl/diensten/ ... prive.html
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het is incl. RBV. Speciaal nagevraagd. Ik betaalde nu 4 eur/maand voor rechtsbijstand, maar dat was alleen verkeer. Voor volledige RBV (werk, huis, consument) ben je bij Centraal Beheer iets van 20 eur/maand kwijt.

Zie http://www.cnvdienstenbond.nl/diensten/ ... hwerk.html en http://www.cnvdienstenbond.nl/diensten/ ... prive.html
Ik betaal bij Unive 137 euro voor een complete RBV
Dad

Bericht door Dad »

Kun je eigenlijk wel lid van een vakbond worden? Mij is altijd geleerd dat dat niet kon omdat een Christen niet eist of op z'n strepen gaat staan.
En wat doe je als er gestaakt wordt? Doe je dan mee of gaat dat te ver?
Of gebruik je de bond alleen maar om je gelijk te halen als je onrecht aangedaan wordt?
Wie wil daar z'n mening eens over geven?
WSO

Bericht door WSO »

Staken was vroeger verboden. Werknmers en werkgevers zijn inmiddels overeengekomen dat staken een geaccepteerd drukmiddel is.

Je moet toch wat. Als de werknemers niets meer te vertellen hebben, dan krijg je al snel slavernij.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Dad
Kun je eigenlijk wel lid van een vakbond worden? Mij is altijd geleerd dat dat niet kon omdat een Christen niet eist of op z'n strepen gaat staan.
Of gebruik je de bond alleen maar om je gelijk te halen als je onrecht aangedaan wordt?
Enig idee hoeveel onrecht er is op de werkvloer? Hoe er gesold wordt met mensen?
Hoe het is om b.v. in je eentje te moeten procederen tegen de juristen van UWV nadat deze club voor de zoveelste keer je dossier kwijt is?
WSO

Bericht door WSO »

Bovendien gaat de RMU uit van een harmonie-model. Ook werkegevers kunnen lid zijn.

Als er een conflict is heb je gewoon hulp nodig. Overigens is die 175 euro voor de hoogste inkomensgroepen niet duur. Zelfs al heb je een klein akkevietje met je (voormalig) werkgever, of de UWV dan ben je dat bedrag kwijt voor een uur rechtsbijstand. Zeker als je het verliest.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Dad
Daar zit wellicht een spanningsveld. Maar het verleden, waarin mensen soms werden uitgebuit tot het op slavernij ging lijken (steenbakkerijen, textielindustrie, turfsteken, etc.), heeft aangetoond dat het heel erg nodig dat er een bepaal devenwicht is tussen de rechten en plichten van zowel werkgevers als werknemers. Dat er nu redelijk samengewerkt kan worden is te danken aan de mensen die daar vroeger voor gevochten hebben. Het is, bij alle kritiek die er op vakbonden mogelijk is, wel goed om je dat te realiseren.

Overigens ben ik zelf geen lid van een vakbond. Aan stakingen heb ik nog niet meegedaan.
Plaats reactie