Luther,
Een alom geroemde reformator en ik ga er van uit dat iedereen hier weet wie Luther is.
Onlangs kwam ik een boekje tegen waarin Luther toch enkele boude uitspraken doet over Joden en wat zij aanhangen. "Over de Joden en hun leugens" zo zou dit een inspiratie bron voor Hitler geweest zijn en worden er nogal gruwelijke 'wensen' uitgesproken over de Joden.
Hoe is het toch mogelijk dat deze zijde van Luther redelijk (of eigenlijk; onredelijk) onderbelicht is gebleven? Wordt dit weggemoffeld door de reformatorische gezinte?
Let wel, voor mij persoonlijk doet het niet af aan Luther. Wat mij verbaasd is dat Luther (m.i.) een misstap heeft gemaakt, maar dat deze totaal niet benoemd wordt.
Luther
Re: Luther
Ik ben geen Lutherkenner, maar wist dit wel.Johannus schreef:Luther,
Een alom geroemde reformator en ik ga er van uit dat iedereen hier weet wie Luther is.
Onlangs kwam ik een boekje tegen waarin Luther toch enkele boude uitspraken doet over Joden en wat zij aanhangen. "Over de Joden en hun leugens" zo zou dit een inspiratie bron voor Hitler geweest zijn en worden er nogal gruwelijke 'wensen' uitgesproken over de Joden.
Hoe is het toch mogelijk dat deze zijde van Luther redelijk (of eigenlijk; onredelijk) onderbelicht is gebleven? Wordt dit weggemoffeld door de reformatorische gezinte?
Let wel, voor mij persoonlijk doet het niet af aan Luther. Wat mij verbaasd is dat Luther (m.i.) een misstap heeft gemaakt, maar dat deze totaal niet benoemd wordt.
Johannus schreef:Luther,
Dit is in talloze publicaties geopenbaard. Ook publicaties uit onze kring. Dat jij het nog niet wist wil niet zeggen dat de rest van Nederland onwetend was

Tip:Een beetje digibronnen en je komt het wel tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
Luther was ook zo fel tegen de Joden omdat ze Christus verworpen en niet wilde aannemen als Messias.
Daarom is het niet goed wat Luther deed, Christus was op aarde ook een Joods man.
Daarom is het niet goed wat Luther deed, Christus was op aarde ook een Joods man.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Waarom hierover een topic openen? Dit is al lang bekend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ook bekende reformatoren of oudvaders waren geen heiligen en hebben net zo goed fouten gemaakt.
Net als de bijbelheiligen.
Net als de bijbelheiligen.
De zonden van Luther zijn, naar we toch mogen geloven, met hem begraven. Mocht een ander die dan overnemen dan ligt dat voor hem/haar. Ik geloof zeker dat Martinus Luther nu alle dwaling te boven in en, om zo te zeggen, eeuwig te 'dolen' in de liefde Gods in Christus, hetgeen geen oog gezien, in geen mensenhart is opgeklommen. Als hem de zonden zijn vergeven, moeten wij die dan zo nodig weer op de voorgrond zetten? Mijns inziens doet dat geen recht aan dr. Martin Luther, ondanks zijn fouten en verkeerde denkbeelden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«