?Sheba schreef:Misschien begrijp je niet dat geloof zowel toevluchtnemend en rechtvaardigend van karakter is? Dat spreekt mijn eerdere posting toch niet tegen?
Begint bekering met ellendekennis?
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Tiberius schreef:?Sheba schreef:Misschien begrijp je niet dat geloof zowel toevluchtnemend en rechtvaardigend van karakter is? Dat spreekt mijn eerdere posting toch niet tegen?
wat begrijp je niet?
-
En dat is volgens jou Christuskennis zonder rechtvaardigmaking?Posthoorn schreef:Bijv. in 'Bethel en Pniël, blz. 35:RefoCalvinist schreef:Dat is niet waar! Ds. Moerkerken leert geen Christuskennis zonder rechtvaardigmaking!!
Want waar haal je dit vandaan?ds. Moerkerken schreef:In het voorgaande zijn we tot de overtuiging gekomen, dat Jakob in Bethel - zij het een oudtestamentische - openbaring van Christus heeft ontvangen, maar dat hij in Pniël mocht delen in de bewuste vergeving van zijn schuld en redding van zijn ziel. Tussen die twee gebeurtenissen lagen twintig jaren.
Bij de openbaring van Christus aan de ziel wordt de mens gerechtvaardigd.
En bij Jakob is het net zo gegaan, alleen de Zonne der gerechtigheid staat niet voor iedereen gelijk op het middaguur.
De vordering/groei in het geloof heeft hier mee te maken. Hij was onbewust al gerechtvaardigd, alleen in de tijd heeft hij hier in mogen delen zielsbevindelijk.
Of lees in 'Genadeleven en genadeverbond', blz. 34 (2e druk):RefoCalvinist schreef:En dat is volgens jou Christuskennis zonder rechtvaardigmaking?
En bij Jakob is het net zo gegaan, alleen de Zonne der gerechtigheid staat niet voor iedereen gelijk op het middaguur.
De vordering/groei in het geloof heeft hier mee te maken. Hij was onbewust al gerechtvaardigd, alleen in de tijd heeft hij hier in mogen delen zielsbevindelijk.
ds. Moerkerken schreef:Anderen (zeer velen) verwarren een openbaring van Christus aan het hart met de rechtvaardigmaking. Vóór mij ligt een vraag die iemand schriftelijk stelde: 'Is het geloof in de Heere Jezus hetzelfde als gerechtvaardigd te zijn in de vierschaar der consciëntie?' Ons antwoord is: 'Nee, volstrekt niet.' Velen werpen ons dan tegen dat wij toch door het gelóóf gerechtvaardigd worden! Wie het geloof heeft, zeggen zij, is toch gerechtvaardigd! Wij moeten daarop antwoorden, dat men nooit verwarren moet het door het geloof omhelzen van Christus met het door het geloof omhelzen van de vrijspraak des Vaders.
Onbewust gerechtvaardigd? De onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte is de rechtvaardigmaking! Bewust!RefoCalvinist schreef:En dat is volgens jou Christuskennis zonder rechtvaardigmaking?Posthoorn schreef:Bijv. in 'Bethel en Pniël, blz. 35:RefoCalvinist schreef:Dat is niet waar! Ds. Moerkerken leert geen Christuskennis zonder rechtvaardigmaking!!
Want waar haal je dit vandaan?ds. Moerkerken schreef:In het voorgaande zijn we tot de overtuiging gekomen, dat Jakob in Bethel - zij het een oudtestamentische - openbaring van Christus heeft ontvangen, maar dat hij in Pniël mocht delen in de bewuste vergeving van zijn schuld en redding van zijn ziel. Tussen die twee gebeurtenissen lagen twintig jaren.
Overigens heb ik wel het idee, dat hij in zijn latere publicaties (zoals de catechismus-verklaring) wat afstand genomen heeft tot deze opvatting.
Dat idee heb ik ook (preken over Jozef). Maar de vraag is wel: betekent dit ds. M. inziet dat Christuskennis en rechtvaardigmaking onverbrekelijk bij elkaar horen, óf... kan het volgens hem nu eigenlijk ook wel zonder (bewuste) rechtvaardigmaking?Tiberius schreef:Overigens heb ik wel het idee, dat hij in zijn latere publicaties (zoals de catechismus-verklaring) wat afstand genomen heeft tot deze opvatting.
Ik denk het eerste, want het tweede hoort eigenlijk bij zijn eerdere opvatting.Posthoorn schreef:Dat idee heb ik ook (preken over Jozef). Maar de vraag is wel: betekent dit ds. M. inziet dat Christuskennis en rechtvaardigmaking onverbrekelijk bij elkaar horen, óf... kan het volgens hem nu eigenlijk ook wel zonder (bewuste) rechtvaardigmaking?Tiberius schreef:Overigens heb ik wel het idee, dat hij in zijn latere publicaties (zoals de catechismus-verklaring) wat afstand genomen heeft tot deze opvatting.
Ik bedoel dit: heeft ds. Moerkerken nu een trap in de genade 'laten vallen', als zijnde onbereikbaar voor de meeste mensen (terwijl het toch eigenlijk wel daar naartoe moet), of valt voor hem nu daadwerkelijk de openbaring van Christus samen met de (bewuste) rechtvaardigmaking?Tiberius schreef:Ik denk het eerste, want het tweede hoort eigenlijk bij zijn eerdere opvatting.Posthoorn schreef:Dat idee heb ik ook (preken over Jozef). Maar de vraag is wel: betekent dit ds. M. inziet dat Christuskennis en rechtvaardigmaking onverbrekelijk bij elkaar horen, óf... kan het volgens hem nu eigenlijk ook wel zonder (bewuste) rechtvaardigmaking?Tiberius schreef:Overigens heb ik wel het idee, dat hij in zijn latere publicaties (zoals de catechismus-verklaring) wat afstand genomen heeft tot deze opvatting.
-
De vrucht van de wedergeboorte is inderdaad de rechtvaardigmaking. Maar of het onmiddelijk is laat ik maar in het midden.ejvl schreef:Onbewust gerechtvaardigd? De onmiddellijke vrucht van de wedergeboorte is de rechtvaardigmaking! Bewust!
Wat betreft het "onbewust gerechtvaardigd zijn", daar heb ik het verkeerde woord voor gebruikt.
Onbewust zal het nooit zijn, wellicht wel van verre staande. Dat een mens het er zelf niet voor kan houden.
-
Maar wat is hier on-bijbels aan dan? Ik zie het oprecht niet.Posthoorn schreef:Of lees in 'Genadeleven en genadeverbond', blz. 34 (2e druk):RefoCalvinist schreef:En dat is volgens jou Christuskennis zonder rechtvaardigmaking?
De vordering/groei in het geloof heeft hier mee te maken. Hij was onbewust al gerechtvaardigd, alleen in de tijd heeft hij hier in mogen delen zielsbevindelijk.ds. Moerkerken schreef:Anderen (zeer velen) verwarren een openbaring van Christus aan het hart met de rechtvaardigmaking. Vóór mij ligt een vraag die iemand schriftelijk stelde: 'Is het geloof in de Heere Jezus hetzelfde als gerechtvaardigd te zijn in de vierschaar der consciëntie?' Ons antwoord is: 'Nee, volstrekt niet.' Velen werpen ons dan tegen dat wij toch door het gelóóf gerechtvaardigd worden! Wie het geloof heeft, zeggen zij, is toch gerechtvaardigd! Wij moeten daarop antwoorden, dat men nooit verwarren moet het door het geloof omhelzen van Christus met het door het geloof omhelzen van de vrijspraak des Vaders.
De grote vraag is: wat is geloof? Wat is het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden? Ik weet geen ander dan het geloof van Zondag 7 en Zondag 23.RefoCalvinist schreef:Maar wat is hier on-bijbels aan dan? Ik zie het oprecht niet.
Ik heb het maar even onderstreept. zo weet je dus nooit of je zalig bent. En zijn we net zo ver als in de RK leer. Dat bedoelde ik nu laatst dat we de rk leer er met de reformatie via de voordeur hebben weggedaan. maar via de achterdeur met bepaalde aspecten van de Nadere Reformatie wee via de achterdeur zijn binnengekomen. Waar in de Bijbel lezen we dat je wel Christus kan omhelzen maar nog geen vrijspraak van de Vader! Elk geloof is rechtvaardigend van aard. Zo niet dan is er sprake van een vals geloof!RefoCalvinist schreef:Maar wat is hier on-bijbels aan dan? Ik zie het oprecht niet.Posthoorn schreef:Of lees in 'Genadeleven en genadeverbond', blz. 34 (2e druk):RefoCalvinist schreef:En dat is volgens jou Christuskennis zonder rechtvaardigmaking?
De vordering/groei in het geloof heeft hier mee te maken. Hij was onbewust al gerechtvaardigd, alleen in de tijd heeft hij hier in mogen delen zielsbevindelijk.ds. Moerkerken schreef:Anderen (zeer velen) verwarren een openbaring van Christus aan het hart met de rechtvaardigmaking. Vóór mij ligt een vraag die iemand schriftelijk stelde: 'Is het geloof in de Heere Jezus hetzelfde als gerechtvaardigd te zijn in de vierschaar der consciëntie?' Ons antwoord is: 'Nee, volstrekt niet.' Velen werpen ons dan tegen dat wij toch door het gelóóf gerechtvaardigd worden! Wie het geloof heeft, zeggen zij, is toch gerechtvaardigd! Wij moeten daarop antwoorden, dat men nooit verwarren moet het door het geloof omhelzen van Christus met het door het geloof omhelzen van de vrijspraak des Vaders.
Laatst gewijzigd door Sheba op 06 mar 2015, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba schreef:Tiberius schreef:?Sheba schreef:Misschien begrijp je niet dat geloof zowel toevluchtnemend en rechtvaardigend van karakter is? Dat spreekt mijn eerdere posting toch niet tegen?
wat begrijp je niet?
Heb mijn vraag aan Tiberius nog maar een keer naar boven gehaald...
Laat maar.Sheba schreef:Sheba schreef:Tiberius schreef:?Sheba schreef:Misschien begrijp je niet dat geloof zowel toevluchtnemend en rechtvaardigend van karakter is? Dat spreekt mijn eerdere posting toch niet tegen?
wat begrijp je niet?
Heb mijn vraag aan Tiberius nog maar een keer naar boven gehaald...