Bij iemand als ds. Moerkerken is er al sprake van Christuskennis zonder rechtvaardigmaking. Dan ken je Hem bv. wel in Zijn profetisch ambt, maar niet in Zijn priesterlijk ambt. Dat is onbijbels en ongereformeerd. Geloof, rechtvaardigmaking en kennis van Christus horen onverbrekelijk bij elkaar.RefoCalvinist schreef:En hoezo zou hierover binnen de gereformeerde gezindte geen eenheid bestaan?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Alle genoemde predikanten in dit topic stellen dat het leven alléén in Christus is! Dat we het uit Zijne mond hebben moeten horen.
Ds. Kort en Ds. Moerkerken geven beide geen enkel mens rust, voordat er kennis is aan Christus.
Begint bekering met ellendekennis?
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Ontwaak gij die slaapt en sta op uit de doden (Efeze 5:14). Dus na ontwaken, opstaan uit de doden. (zie ook uitleg kanttekening)
Ontwaken gebeurt onder de wet: overtuiging van zonde. Je bent nog niet opgestaan uit de doden. Ben je opgestaan uit de doden, dan ben je opnieuw geboren/wedergeboren, een nieuw mens, een levend mens, een mens die het leven in Christus gevonden heeft; je hebt een nieuw hart. In wezen ga je echt hongeren en dorsten naar Christus gerechtigheid als je Christus hebt leren kennen: steeds vergeving nodig, zeker na ontvangen genade, want dan besef je meer dat je zonde duur betaald is.
Ontwaken gebeurt onder de wet: overtuiging van zonde. Je bent nog niet opgestaan uit de doden. Ben je opgestaan uit de doden, dan ben je opnieuw geboren/wedergeboren, een nieuw mens, een levend mens, een mens die het leven in Christus gevonden heeft; je hebt een nieuw hart. In wezen ga je echt hongeren en dorsten naar Christus gerechtigheid als je Christus hebt leren kennen: steeds vergeving nodig, zeker na ontvangen genade, want dan besef je meer dat je zonde duur betaald is.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Daar kan ik me denk ik wel in vinden. Anders krijg je al snel de houding van "Ik ben van Van der Groe, ik van Brakel en ik van Comrie", zoals hieronder al opgemerkt werd (ik zelf van Brakel overigens, maar dat terzijde).Posthoorn schreef:De bekeringsweg begint niet met Christus, maar met ontdekking. Waarom zou je dat 'levendmaking' noemen?RefoCalvinist schreef:Vanuit de mens gezien niet nee. Want de levendmaking (vanuit de mens gezien) begint niet met Christus, maar eindigt in Christus.Posthoorn schreef:De andere kant is: een levende ziel die Christus niet kent. Hoe kun je dat rijmen?
Voor God is de mens levend gemaakt, alleen weet hij dat nog niet. Een mens moet eerst overtuigd worden van zonden, oordeel en gerechtigheid.
Jullie staan een toeleidende weg voor, wat niet naar Schrift is. Je bent dood of levend!
Een tussenstadium van een "ontwaakte dode ziel" die zou kunnen hongeren en dorsten naar God kan niet bestaan.
Het hongeren en dorsten is 'vrucht' van de wedergeboorte en niet de voorbereiding op de wedergeboorte.
Overigens zijn de meningen onder godvruchtige theologen hierover verdeeld. Ik denk dat het een discussie is die binnen de bandbreedte van het gereformeerd belijden past.
Misschien kan je een aanzet geven?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens zijn wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Zoals het hier beschreven wordt, ook door anderen, luister ik niet op bij velen.Marten2 schreef:Ontwaak gij die slaapt en sta op uit de doden (Efeze 5:14). Dus na ontwaken, opstaan uit de doden. (zie ook uitleg kanttekening)
Ontwaken gebeurt onder de wet: overtuiging van zonde. Je bent nog niet opgestaan uit de doden. Ben je opgestaan uit de doden, dan ben je opnieuw geboren/wedergeboren, een nieuw mens, een levend mens, een mens die het leven in Christus gevonden heeft; je hebt een nieuw hart. In wezen ga je echt hongeren en dorsten naar Christus gerechtigheid als je Christus hebt leren kennen: steeds vergeving nodig, zeker na ontvangen genade, want dan besef je meer dat je zonde duur betaald is.
Dat vindt men in de regel veel te ingewikkeld en er wordt gesteld dat dit niet in de Bijbel gevonden wordt en een verzinsel van een oudvader is.
Vandaar wellicht dat de avondmaaltafels zo vol zitten

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Brakel laat de wedergeboorte niet plaatsvinden bij de 'eerste overtuiging', maar stelt die ergens tussen de eerste overtuiging en de bewuste kennis van Christus.Tiberius schreef:Daar kan ik me denk ik wel in vinden. Anders krijg je al snel de houding van "Ik ben van Van der Groe, ik van Brakel en ik van Comrie", zoals hieronder al opgemerkt werd (ik zelf van Brakel overigens, maar dat terzijde).
Wat ik al zei: geen kennis van Christus zonder rechtvaardigmaking. Geen geloof zonder de vrede met God.Tiberius schreef:Misschien kan je een aanzet geven?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens zijn wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Ik denk niet, dat de kanttekening ruimte laat voor wat je hier suggereert, namelijk eerst ontwaken, dan opstaan. De kanttekenaar legt meer de nadruk op de gelijktijdigheid.Marten2 schreef:Ontwaak gij die slaapt en sta op uit de doden (Efeze 5:14). Dus na ontwaken, opstaan uit de doden. (zie ook uitleg kanttekening)
Ontwaken gebeurt onder de wet: overtuiging van zonde. Je bent nog niet opgestaan uit de doden. Ben je opgestaan uit de doden, dan ben je opnieuw geboren/wedergeboren, een nieuw mens, een levend mens, een mens die het leven in Christus gevonden heeft; je hebt een nieuw hart. In wezen ga je echt hongeren en dorsten naar Christus gerechtigheid als je Christus hebt leren kennen: steeds vergeving nodig, zeker na ontvangen genade, want dan besef je meer dat je zonde duur betaald is.
Het voorbeeld van Lazarus is dan juist veelzeggend.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Brakel zegt, dat het bij de eerste overtuiging te vroeg en de bewuste kennis van Christus te laat is. In ieder geval dus vóór de bewuste Christuskennis. Die mening kan ik aardig delen.Posthoorn schreef:Brakel laat de wedergeboorte niet plaatsvinden bij de 'eerste overtuiging', maar stelt die ergens tussen de eerste overtuiging en de bewuste kennis van Christus.Tiberius schreef:Daar kan ik me denk ik wel in vinden. Anders krijg je al snel de houding van "Ik ben van Van der Groe, ik van Brakel en ik van Comrie", zoals hieronder al opgemerkt werd (ik zelf van Brakel overigens, maar dat terzijde).
Dat is denk ik te mager. Toevluchtnemend geloof is ook geloof.Posthoorn schreef:Wat ik al zei: geen kennis van Christus zonder rechtvaardigmaking. Geen geloof zonder de vrede met God.Tiberius schreef:Misschien kan je een aanzet geven?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens zijn wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Als je gevlucht bent, ben je in Hem. als je gaat vluchten, ben je er nog mee bezig, en nog niet in Hem!Tiberius schreef:Dit deel van je posting ben ik met je eens, maar wat je daarna typt, maakt het weer wat onduidelijker:Sheba schreef:Een wedergeboren mens is van dood levend gemaakt. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop, en het leven is alleen in Christus. Hij is het Leven de Weg en de Waarheid zegt Johannes.Wat bedoel je precies door onderscheid te maken tussen "gaat vluchten" en "is gevlucht"?Sheba schreef:Een wedergeborene gaat niet vluchten maar is gevlucht. Overtuigd van zonden en daarom vlucht hij!
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Tiberius schreef:Brakel zegt, dat het bij de eerste overtuiging te vroeg en de bewuste kennis van Christus te laat is. In ieder geval dus vóór de bewuste Christuskennis. Die mening kan ik aardig delen.Posthoorn schreef:Brakel laat de wedergeboorte niet plaatsvinden bij de 'eerste overtuiging', maar stelt die ergens tussen de eerste overtuiging en de bewuste kennis van Christus.Tiberius schreef:Daar kan ik me denk ik wel in vinden. Anders krijg je al snel de houding van "Ik ben van Van der Groe, ik van Brakel en ik van Comrie", zoals hieronder al opgemerkt werd (ik zelf van Brakel overigens, maar dat terzijde).
Waar staat dat in de Schrift?
Dat is denk ik te mager. Toevluchtnemend geloof is ook geloof.Posthoorn schreef:Wat ik al zei: geen kennis van Christus zonder rechtvaardigmaking. Geen geloof zonder de vrede met God.Tiberius schreef:Misschien kan je een aanzet geven?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens zijn wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Alle geloof is toevluchtnemend. Maar er is geen geloof dat 'toevlucht neemt' maar niet 'aankomt' bij Christus. En dat laatste is wat allerwegen toevluchtnemend geloof genoemd wordt. Die mensen zijn altijd aan het vluchten, maar ze zijn nooit 'gevlucht', om met Sheba te spreken. Ik bedoel: nooit veilig aangekomen.Tiberius schreef:Toevluchtnemend geloof is ook geloof.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Dat is niet waar! Ds. Moerkerken leert geen Christuskennis zonder rechtvaardigmaking!!Posthoorn schreef:Bij iemand als ds. Moerkerken is er al sprake van Christuskennis zonder rechtvaardigmaking. Dan ken je Hem bv. wel in Zijn profetisch ambt, maar niet in Zijn priesterlijk ambt. Dat is onbijbels en ongereformeerd. Geloof, rechtvaardigmaking en kennis van Christus horen onverbrekelijk bij elkaar.RefoCalvinist schreef:En hoezo zou hierover binnen de gereformeerde gezindte geen eenheid bestaan?Posthoorn schreef:Belangrijkste is dat we het erover eens wat Christuskennis is. En dat is niet het geval binnen de gereformeerde gezindte.
Alle genoemde predikanten in dit topic stellen dat het leven alléén in Christus is! Dat we het uit Zijne mond hebben moeten horen.
Ds. Kort en Ds. Moerkerken geven beide geen enkel mens rust, voordat er kennis is aan Christus.
Want waar haal je dit vandaan?
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Hoe bedoel je, ze zijn nooit gevlucht?Posthoorn schreef:Alle geloof is toevluchtnemend. Maar er is geen geloof dat 'toevlucht neemt' maar niet 'aankomt' bij Christus. En dat laatste is wat allerwegen toevluchtnemend geloof genoemd wordt. Die mensen zijn altijd aan het vluchten, maar ze zijn nooit 'gevlucht', om met Sheba te spreken.Tiberius schreef:Toevluchtnemend geloof is ook geloof.
Edit> Ok, je hebt het al toegelicht.
Maar die mensen zijn nooit gevlucht. Die praten alleen maar over vluchten.
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Dan spreek je het eerste deel van je posting tegen.Sheba schreef:Als je gevlucht bent, ben je in Hem. als je gaat vluchten, ben je er nog mee bezig, en nog niet in Hem!Tiberius schreef:Dit deel van je posting ben ik met je eens, maar wat je daarna typt, maakt het weer wat onduidelijker:Sheba schreef:Een wedergeboren mens is van dood levend gemaakt. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop, en het leven is alleen in Christus. Hij is het Leven de Weg en de Waarheid zegt Johannes.Wat bedoel je precies door onderscheid te maken tussen "gaat vluchten" en "is gevlucht"?Sheba schreef:Een wedergeborene gaat niet vluchten maar is gevlucht. Overtuigd van zonden en daarom vlucht hij!
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Misschien begrijp je niet dat geloof zowel toevluchtnemend en rechtvaardigend van karakter is? Dat spreekt mijn eerdere posting toch niet tegen?Tiberius schreef:Dan spreek je het eerste deel van je posting tegen.Sheba schreef:Als je gevlucht bent, ben je in Hem. als je gaat vluchten, ben je er nog mee bezig, en nog niet in Hem!Tiberius schreef:Dit deel van je posting ben ik met je eens, maar wat je daarna typt, maakt het weer wat onduidelijker:Sheba schreef:Een wedergeboren mens is van dood levend gemaakt. Want Petrus zegt we zijn wedergeboren tot een levende hoop, en het leven is alleen in Christus. Hij is het Leven de Weg en de Waarheid zegt Johannes.Wat bedoel je precies door onderscheid te maken tussen "gaat vluchten" en "is gevlucht"?Sheba schreef:Een wedergeborene gaat niet vluchten maar is gevlucht. Overtuigd van zonden en daarom vlucht hij!
Re: Begint bekering met ellendekennis? (uit: Verwachte boeke
Bijv. in 'Bethel en Pniël, blz. 35:RefoCalvinist schreef:Dat is niet waar! Ds. Moerkerken leert geen Christuskennis zonder rechtvaardigmaking!!
Want waar haal je dit vandaan?
ds. Moerkerken schreef:In het voorgaande zijn we tot de overtuiging gekomen, dat Jakob in Bethel - zij het een oudtestamentische - openbaring van Christus heeft ontvangen, maar dat hij in Pniël mocht delen in de bewuste vergeving van zijn schuld en redding van zijn ziel. Tussen die twee gebeurtenissen lagen twintig jaren.