einde SGP?
einde SGP?
SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse overheid mag de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) geen subsidie meer geven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De partij laat geen vrouwen als volwaardig lid toe en dat is in strijd met het Vrouwenverdrag, meent de rechtbank.
Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties hadden bij de rechtbank ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige statuten nietig moeten verklaren. Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse overheid mag de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) geen subsidie meer geven. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De partij laat geen vrouwen als volwaardig lid toe en dat is in strijd met het Vrouwenverdrag, meent de rechtbank.
Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties hadden bij de rechtbank ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige statuten nietig moeten verklaren. Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.
De SGP mag natuurlijk gewoon blijven participeren in het politieke bestel, alleen moet de kosten zelf dragen. Als zij naar binnen toe voor de slachtofferrol kiest, wordt de club alleen maar hechter.Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat de SGP hier haar consequenties uit moet trekken:
1. Of het vrouwenstandpunt heroverwegen
2. Of opstappen als politieke partij (in de politiek is dan geen ruimte meer voor een partij met opvattingen als de SGP), en een politiek-waarschuw stichting worden
De vraag is echter of het vrouwenstandpunt in de achterban breed genoeg gedragen wordt om voor bovenstaande te kiezen. Wie is er bereid 200 euro per jaar aan de SGP over te maken?
Door de nood gedreven zal de partij haar vrouwenstandpunt nu wel heroverwegen.
Een politiek-waarschuw stichting hebben we al. Ik heb tenminste een keer een paar krantjes van "In het spoor" gekregen die volgens mij zo bedoeld waren. Het vrouwenstandpunt heroverwegen lijkt me sowieso verstandig om het geborrel dat je zo af en toe onder oppervlakte hoort te bantwoorden. Verder denk ik dat punt 3 is: sponsors zoeken. "Koopt reformatorische waar, dan helpen wij elkaar." Zoiets . . .Oorspronkelijk gepost door memento
2. Of opstappen als politieke partij (in de politiek is dan geen ruimte meer voor een partij met opvattingen als de SGP), en een politiek-waarschuw stichting worden
De rechter heeft volgens mij de SGP niet verboden, alleen heeft ze de overheid op de vingers getikt. Interessant....Oorspronkelijk gepost door memento
Als de SGP het vrouwenstandpunt wijzigt betekent dit waarschijnlijk dat ze een groot deel van de achterban zullen verliezen: oud gergem, gergem in Ned, en sommige gergems. Dat zal een hoop waarschuwingen en ochs en achs van de kansel opleveren.
Krijg je weer 2 partijen. SGP waar vrouwen wel lid mogen zijn en de HSGP (herstelde SGP) waar vrouwen geen lid mogen zijn. Allebei 1 zetel.
Hoera....?
[Aangepast op 7/9/05 door Kislev]
Krijg je weer 2 partijen. SGP waar vrouwen wel lid mogen zijn en de HSGP (herstelde SGP) waar vrouwen geen lid mogen zijn. Allebei 1 zetel.
Hoera....?
[Aangepast op 7/9/05 door Kislev]