Nadenken over je begrafenis

Jo-Ann

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Jo-Ann »

Luther schreef:Let wel: ik had het niet over condoleren, maar over het kijken in de kist. (En dan vooral hoe je mensen daarna hoort praten over wát ze gezien hebben. Ik hoop dan maar dat directe familie dat nooit zal horen!
Dat klopt, dat is heel pijnlijk, als je dat ongewild aanhoort. Zeker als het over iemand gaat die je heel lief is...
En op het moment dat het gebeurde, was ik te verbluft en te veel in de war om er naar toe te lopen en er iets van te zeggen.

(en dan bedoel ik het bespreken van allerlei details over hoe de overledene erbij lag en of het wel/niet eng was, etc.)
jan74

Bericht door jan74 »

Als gepensioneerd kandidaat-notaris wil ik ook reageren over dit onderwerp.
Ik zou iedereen willen adviseren: ga naar het notariskantoor in de plaats waar je woont en
bespreek samen met een medewerker bovenstaand onderwerp dat veel ongelukken kan
voorkomen.
Ik zag soms briefjes met de tekst 'na mijn dood is mijn geld voor Jaap' of 'de kast die Lien zo mooi vindt is voor Lien'.
Dit soort geschreven flauwe kul en onzin is ongeldig.
Maak een testament (dat ten allen tijde herroepen kan worden) of een aanvullend testament.
Een testament is alleen geldig als het door een notaris opgemaakt is.
Goedbedoelde zelfgemaakte 'wensen en verlangens' over hoe het straks na het overlijden moet
zijn nu eenmaal ongeldig..
Maandelijks krijgt het Centraal Testamentenregister (Den Haag) een opgave van de notarissen in Nederland dat er
een testament is onder naam en toenaam van degene die een testament heeft gemaakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jan74 schreef:Als gepensioneerd kandidaat-notaris wil ik ook reageren over dit onderwerp.
Ik zou iedereen willen adviseren: ga naar het notariskantoor in de plaats waar je woont en
voorkomen.
Ik zag soms briefjes met de tekst 'na mijn dood is mijn geld voor Jaap' of 'de kast die Lien zo mooi vindt is voor Lien'.
Maak een testament (dat ten allen tijde herroepen kan worden) of een aanvullend testament.
Goedbedoelde zelfgemaakte 'wensen en verlangens' over hoe het straks na het overlijden moet
Maandelijks krijgt het Centraal Testamentenregister (Den Haag) een opgave van de notarissen in Nederland dat er
een testament is onder naam en toenaam van degene die een testament heeft gemaakt.
Ik mag aannemen dat een eenvoudig opgesteld documnet, waarin alle zaken rond het overlijden in geregeld staan (zoals die brochure 'Zo wil het...') dat die gewoon geldig is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
jan74 schreef:Als gepensioneerd kandidaat-notaris wil ik ook reageren over dit onderwerp.
voorkomen.
Ik mag aannemen dat een eenvoudig opgesteld documnet, waarin alle zaken rond het overlijden in geregeld staan (zoals die brochure 'Zo wil het...') dat die gewoon geldig is.
Op pagina 8-9 van dit topic is de codicil-kwestie al aan de orde geweest. Codicils zijn gewoon rechtsgeldig. Het is wel verstandig om ervoor te zorgen dat nabestaanden weten dat er een codicil is. Het mag niet gaan over geldzaken of onroerende goederen.
jan74

Bericht door jan74 »

Een codicil is rechtsgeldig als het bij de notaris is gedeponeerd dan wel in het bijzijn van hem/haar is opgemaakt.
Nogmaals: men denkt vaak goedkoper uit te zijn (de notarissen zijn immers duur :?: ). Het tegendeel is vaak waar: goedkoop is duurkoop.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jan74 schreef:Een codicil is rechtsgeldig als het bij de notaris is gedeponeerd dan wel in het bijzijn van hem/haar is opgemaakt.

Klopt niet: 'Een codicil heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een testament, maar hoeft niet door een notaris te worden opgemaakt. Een kopie ervan kan bij een notaris in bewaring worden gegeven; wettelijk vereist is dat niet, hoewel het in verband met het aantonen van de authenticiteit wel is aan te raden. Codicils worden niet centraal geregistreerd zoals een testament. Uiteraard is veilig opbergen van het document een vereiste, maar ook dat een vertrouwenspersoon van de bergplaats op de hoogte is en er in geval van overlijden bij kan komen.' Bron: wikipedia.
Overigens vind ik het niet echt veel toegevoegde waarde hebben om precies dezelfde discussie nog een keertje over te doen. DDD toonde op pagina 9 al de feiten rond het codicil aan.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wij van wc-eend adviseren: wc-eend...
helma

Bericht door helma »

ejvl

Bericht door ejvl »

Ik kan mij niet voorstellen dat dit echt zo is, of er moet een andere onbekende reden zijn dat ze bijvoorbeeld muziek oid willen.
Enkel een persoonlijk woord lijkt mij ook in de meest rechtse kerken gewoon toegestaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat dit echt zo is, of er moet een andere onbekende reden zijn dat ze bijvoorbeeld muziek oid willen.
Enkel een persoonlijk woord lijkt mij ook in de meest rechtse kerken gewoon toegestaan.
Ik heb dat ook nog nooit gehoord. Er moet meer aan de hand zijn, denk ik zo.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
ejvl schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat dit echt zo is, of er moet een andere onbekende reden zijn dat ze bijvoorbeeld muziek oid willen.
Er zijn mensen die tegen een overledene gaan praten, alsof hij of zij het nog kan horen.
Afschuwelijk is dat. Ik kan me voorstellen dat hier bezwaar tegen wordt gemaakt.
Of dat het alleen maar om de overledene draait.
Maar een bepaalde fase of bijzondere gebeurtenis uit het leven van de overledene, maakt het alleen maar persoonlijker.
Schrijnend is het dan wel als het iets betreft wat dan niet meer goedgemaakt of uitgepraat kan worden.

Zo was ik eens in een rouwdienst van een oude mevrouw die als heel stug en ontoegankelijk bekend stond.
Er gingen dus weinig mensen bij haar op de koffie.
Toen haar zoon in de rouwdienst vertelde hoe zijn moeder jarenlang had geworsteld met ernstige depressies, ging er een schok door de kerk.
Daar wist niemand iets van.
Ze bleek erg eenzaam te zijn geweest. Niet alles is zoals het lijkt, bleek weer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:
Wat verstaan jullie onder een persoonlijk woord?
Noemen jullie het spreken, bij het graf, door familie die snel even de dominee + begrafenisondernemer bedankt een persoonlijk woord een persoonlijk woord?
Ik heb namelijk ook een aantal keer meegemaakt (zelfs in een rechtse kerk) dat een familielid kort het leven beschreef van de overledene, iets over zijn hobby's, kinderen, overlijden van kinderen etc. vertelde. Dat is mijns inziens echt een persoonlijk woord.
refo

Bericht door refo »

Er zijn wel gemeenten waar er in het geheel niets over de overledene gezegd wordt of gezegd mag worden.
Je kunt dan de begrafenis in 'eigen beheer' regelen. Het is tenslotte geen sacrament.

Een codicil mag dan rechtsgeldig zijn, het kan gemakkelijk genegeerd worden.
Persoonlijk kan ik me niet zo druk maken over wat er na mijn overlijden precies gebeuren gaat. Ik neem maar aan dat het netjes gebeuren zal, maar dat geregeer over het graf heen vind ik wel een beetje vreemd.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Je maakt rare dingen mee. Dat is een feit.
Bij de begrafenis van mijn vader moest er zelfs kerkenraadsvergadering gehouden worden over de volgende items:
- zingen tijdens de dienst (uiteraard psalmen)
- orgel laten bespelen door schoonzoon
- in memoriam uitspreken in de kerk
- liturgie verstrekken aan de genodigden

Uiteindelijk werd gelukkig het merendeel van wat wij wilden gehonoreerd. Maar merkwaardig blijft het wel als je ziet om wat voor dingen het gaat.

Voor mezelf leg ik vast hoe ik e.e.a. gedaan wil hebben. Al is het maar om te voorkomen dat men zich daar druk over gaat maken of er over in discussie gaat.
DDD

Bericht door DDD »

Het zou mooi zijn als je in zo´n geval een ander de rouwdienst kunt laten leiden. Want met zulke discussies kom je niet toe aan rouwverwerking. Gelukkig speelt dit in mijn kerk allemaal niet, al weet ik niet of je zomaar alles mag laten zingen, het zou best kunnen dat bij rouwdiensten in de kerk je alleen de psalmen en enige gezangen mag gebruiken.
Plaats reactie