Luther schreef:
Nog wat anders: het is onder ons, in Nederland (?), gebruikelijk om na het condoleren ook nog even te kijken bij de overledene. Is het heel gek als ik zeg dat deze 'traditie' me tegen staat? Graag herinner ik me iemand zoals ik hem of haar bij leven gekend heb. Wat dat betreft vond ik het gepaster, zoals het ging bij een collega die enkele jaren geleden begraven werd: zij was alleen nog te zien voor de naaste familie en enkele hartsvrienden over wie ze dat op papier had gezet. Alle anderen konden de familie condoleren en het condoleanceregister tekenen, waarbij een foto van haar was neergezet.
Dat is niet vreemd. Het leven kan niet leven met de dood. De dood is een koning van verschrikking.
Mensen huiveren als ze voor het eerst in hun leven een dode zien.
Ik weet nog, het was zomer 1960, ik was een klein jochie, toen mijn oma van vaders kant overleed.
De dood had voor mij een enorme afschrikking, en hoewel mijn ouders zeiden: 'Het is of ze slaapt met
een glimlach op haar gezicht', had ik als klein kind niet de vrijmoedigheid de dood onder ogen te
komen. De dood zegt ons iets: Heden ik, morgen gij... Of we ons dat bij zulke confrontaties meer
bewust zijn? Ik denk het wel.