Schuivende panelen onder ons?

Wilhelm

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Wilhelm »

Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.

Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....
Auto

Bericht door Auto »

rekcor schreef:Ik ben blij dat "de zuil" afbrokkelt. Hoe sneller hoe beter!

- Het wordt moeilijker om je hele leven in de zuil te begeven, zonder dat je je bekeert.
- Je gaat zien hoezeer evangelisatie nodig is.
- We gaan zien hoeveel we gemeen hebben met andere christenen, m.a.w. dat we in dezelfde loopgraven staan.

Het zoutvat uit, de wereld in! Overigens, ik ben vóór goede bijbelgetrouwe christelijke scholen, kerken en misschien bejaardentehuizen.
Ik vind dit eigenlijk gewoon schofferend zoals jij zaken wenst.

Zelf kom ik van een dorp uit de randstad en heb op scholen gezeten die zogenaamd christelijk waren, maar waar ik altijd een eenling was. Totdat ik door omstandigheden aan de rand van de Veluwe kwam wonen. En daar in een warm bad terecht kwam van de Reformatorische gezindte. Waar mensen om je geven, waar belangstelling voor je was. En als je naar de kerk toe fietste dat mensen, die naar de OGG liepen, je vriendelijk groette. Dat er gewoon vriendelijkheid op straat was. Dat waren eens andere blikken die je naar je toe kreeg als je mensen in de randstad groette op het moment als je naar de kerk reed.

En nu mijn kinderen op een reformatorische school zitten. Merk ik elke keer weer de belangstelling die er is. En als er zieken zijn, dat anderen gelijk inspringen. En datzelfde ook op kerkelijk terrein, waarin je in een omgeving mag zitten waar het Woord mag werken. Dat de jeugd van de gemeente met het Woord bezig is.

Het klinkt allemaal zo mooi wat je zegt, maar ondertussen hoeveel projecten stranden? Hoeveel mensen zijn er gestrand in een moeilijke omgeving?

En dan valt het me op, dat er velen zeer negatief zijn over de Refo's op de Veluwe. Maar als ze geld moeten hebben voor projecten, dan zie je ze op de Refo beurzen terug, en dan weten ze hoe mooi ze het allemaal moeten verkopen. En dan weten ze wel hoe ze brieven moeten sturen om in die zuil het geld proberen uit de zakken te kloppen.

Alles heeft 2 kanten, ook aan dit. En dan ben ik blij dat er een plek is dat onze kinderen veilig mogen opgroeien, een plek waar ze zondags onder het Woord mogen opgaan en het ruime Evangelie mogen horen. En dan hoop en bid ik dat alle jeugd van de gemeente, die onder datzelfde Woord mogen opgaan, gegrepen mogen worden en dat ze de Heere mogen leren kennen. En laten we eens beseffen de rijkdom die de Heere gegeven heeft, dan in plaats er op af te geven.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:oO Dus in de randstad alleen maar kommer en kwel!? :nonnon
Onze ervaring is andersom: in veel plaatsen van de biblebelt heeft men vaak de mentaliteit: ik ben beter dan jij hoor "afvallige".
En er zeggen er veel geen gedag omdat je niet van hetzelfde kleurtje bent :deg
Ik zou daar beslist niet kunnen "aarden" :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.

Hoe de scribenten keuze is in de Saambinder is me ook een raadsel. Sommige wettig geordende predikanten komen er helemaal niet in en een Janse krijgt er z'n wekelijkse podium....
Kun je dat stukje hier plaatsen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Als het over 'op de persoon spelen' gaat, kan Janse er ook wat van. Wat een minne reactie op I.A. Kole in de Saambinder van vandaag.

Een feitelijke constatering, niets mis mee, dunkt me.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@ Auto
Inderdaad in de grote havenstad opgegroeid. Je kon inderdaad zondags een kanon afschieten als je s ochtends naar de kerk ging. Maar nooit boze blikken gehad daar. Wel een gedag van dezelfde personen die je steeds tegenkwam om hun hondje uit te laten... En de buren die naar de Gergem gingen. altijd gedag! Misschien was dat wel de Rotterdamse mentaliteit! ;)
Kwam op jong volwassen leeftijd op de Veluwe. Sochtends zwart van de mensen naar de kerk. De ene kerk liep aan de ene kant van de weg. De andere kerk aan de overkant. geen gedag. Uit de kerk idem! Wel stuurs naar beneden kijkend! Of gewoon dwars door je heen! Uitzonderingen nagelaten!

Dat warme bad waar je over spreekt auto heb ik echt veel minder ervaren...
Pestgedrag kwam net zo voor als op andere scholen. Uitsluiting idem!. Eenmaal behorend tot de zuil ben ik geschrokken van de kilheid, zakelijkheid, wereldgelijkvormigheid. Wat de ds in het artikel beschrijft wat Charles plaatste is o zo herkenbaar! Een warm bad als je maar niet afwijkt!

Ook buiten o.s.m. kringetje is er betrokkenheid met collega's bij ziekte en zorg.
Auto

Bericht door Auto »

Orchidee schreef::oO Dus in de randstad alleen maar kommer en kwel!? :nonnon
Onze ervaring is andersom: in veel plaatsen van de biblebelt heeft men vaak de mentaliteit: ik ben beter dan jij hoor "afvallige".
Het ligt er compleet aan hoe je jezelf opstelt.
BJD

Bericht door BJD »

henriët schreef:

Ja benieuwd
Charles

Bericht door Charles »

henriët schreef:

Als ik Janse lees in de Saambinder overweeg ik vaak het abonnement op te zeggen. Stukje van vandaag zou op Refoforum niet door de beugel kunnen. Komt er op neer dat in 77 Kole aantrad om de band met de GG te verstevigen, zonder resultaat volgens Janse.
BJD

Bericht door BJD »

Charles schreef:
henriët schreef:

Als ik Janse lees in de Saambinder overweeg ik vaak het abonnement op te zeggen. Stukje van vandaag zou op Refoforum niet door de beugel kunnen. Komt er op neer dat in 77 Kole aantrad om de band met de GG te verstevigen, zonder resultaat volgens Janse.
Waarbij of waarin trad?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

henriët schreef:

Janse schrijft over kritische geluiden die er kwamen uit de GG, en vervolgt:
CSL Janse in Saambinder 12-2-2015 schreef: Om de band met de Gereformeerde Gemeenten te verstevigen, werd in 1977 godsdienstdocent I.A. Kole in de directie benoemd. De bezwaren werden er niet minder door. Zijn godsdienst-pedagogische studie "Bij-tijds leren geloven", werd door Ds. A. Moerkerken in de Saambinder uiterst kritisch gerecenseerd. Geloven viel immers niet te leren. De noodzaak van de wedergeboorte ontbrak
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die niet groeten. Ik hou overigens niet bij wie er eerst groet. Ik moet wel bekennen dat ik met regelmaat niks (terug) zeg omdat ik niet oplet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Ik ben nog nooit mensen tegengekomen die niet groeten. Ik hou overigens niet bij wie er eerst groet. Ik moet wel bekennen dat ik met regelmaat niks (terug) zeg omdat ik niet oplet.

Dan zijn de Rotterdammers kennelijk een oplettend volkje! :super Die groeten als het rustig is en die ook nog eens teruggroeten! Deze ex- Rotterdammer ligt er overigens ook geen nacht wakker van... Het was alleen een feitelijke constatering!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Auto schreef:
Orchidee schreef::oO Dus in de randstad alleen maar kommer en kwel!? :nonnon
Het ligt er compleet aan hoe je jezelf opstelt.
Precies, wederzijds ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
henriët schreef:

Janse schrijft over kritische geluiden die er kwamen uit de GG, en vervolgt:
CSL Janse in Saambinder 12-2-2015 schreef: Om de band met de Gereformeerde Gemeenten te verstevigen, werd in 1977 godsdienstdocent I.A. Kole in de directie benoemd. De bezwaren werden er niet minder door. Zijn godsdienst-pedagogische studie "Bij-tijds leren geloven", werd door Ds. A. Moerkerken in de Saambinder uiterst kritisch gerecenseerd. Geloven viel immers niet te leren. De noodzaak van de wedergeboorte ontbrak
Niet zo scheutig.. Kom, plaats dat artikel.. Anders op Facebook, daar kan je geen ban krijgen ;)
Plaats reactie