Protestantenbonbons

Orchidee

Re: Protestantenbonbons

Bericht door Orchidee »

Onze ds wacht altijd even :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Misschien tip voor organisten: speel na de laatste gezongen noot nog ff door, dan kan iedereen rustig zijn snoep pakken, uit het cellofaan halen en in den mond steken, zonder dat dominee gehinderd wordt door ritselen en weinig aandacht. :OO3
Nou, @Hendrikus, aan de bak! Speciale zoet-zuur-voorspelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Nee hoor, niks verplicht, ik weiger zo vaak. Alleen neeschudden, wel met een vriendelijke blik.
Dat deed ik ook eens toen ik midden in een rij zat.
Ik kreeg boze blikken, want ik moest hem doorgeven, misschien willen de andere mensen naast mij wel.
Echt, wat een onzin dat snoepgedeel.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Nee hoor, niks verplicht, ik weiger zo vaak. Alleen neeschudden, wel met een vriendelijke blik.
Dat deed ik ook eens toen ik midden in een rij zat.
Ik kreeg boze blikken, want ik moest hem doorgeven, misschien willen de andere mensen naast mij wel.
Echt, wat een onzin dat snoepgedeel.
O ja, dan ben je de sjaak :D maar ik zit meestal op een hoekje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:- Ik houd niet van dat geprik in mijn zij, terwijl ik nog bezig ben om de laatste regel van de collectezang te zingen.
Jouw virtuele naamgenoot was het toch die zei dat zingen tweemaal bidden was?
Dus tijdens het (aan)bidden snoep delen?
Of tijdens het (aan)bidden geld in het zakje doen?
refo

Bericht door refo »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
ejvl schreef:Gewoon afschaffen die rare gewoonte.
Dat zal niet gaan.
Waarom niet dan? Een kerkdienst duurt gemiddeld zo'n 1.5 uur. Mensen die vroeg in de kerk zitten, zijn misschien 2 uur in de kerk.
Tijdens een normale werkdag eet je in 2 uur toch ook niet 2 of 3 snoepjes?
Ik wel. Meer zelfs.
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:Mag ik hier even wat kwijt.....

Kan iedereen die ter kerke gaat eens ophouden met het doorgeven van snoep en snoeprollen naar anderen dan hun eigen gezin!
- Als ik wat wil snoepen, neem ik zelf wel wat mee.
- Ik word half verplicht om vieze snoepjes te eten. (Als daar zijn: Dropmentos, allerlei vieze varianten van mentos die men de laatste jaren op de markt gooit, snoepjes met kraakcellofaantjes, Italiano.)
- Ik houd niet van dat geprik in mijn zij, terwijl ik nog bezig ben om de laatste regel van de collectezang te zingen.
Dat moet je dan zeggen tegen degene die in je bank zit. Ik snap niet dat je je daar aan ergert. Fijn toch als mensen willen delen. Gewoon een gemeenschappelijk gevoel in de kerk, prima toch :tilt
En niemand verplicht je tot het eten van in jouw smaakbeleving vieze snoepjes, geef dan de rol terug of door zonder er een uit te nemen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:Mag ik hier even wat kwijt.....

Kan iedereen die ter kerke gaat eens ophouden met het doorgeven van snoep en snoeprollen naar anderen dan hun eigen gezin!
- Als ik wat wil snoepen, neem ik zelf wel wat mee.
- Ik word half verplicht om vieze snoepjes te eten. (Als daar zijn: Dropmentos, allerlei vieze varianten van mentos die men de laatste jaren op de markt gooit, snoepjes met kraakcellofaantjes, Italiano.)
- Ik houd niet van dat geprik in mijn zij, terwijl ik nog bezig ben om de laatste regel van de collectezang te zingen.
Dat moet je dan zeggen tegen degene die in je bank zit. Ik snap niet dat je je daar aan ergert. Fijn toch als mensen willen delen. Gewoon een gemeenschappelijk gevoel in de kerk, prima toch :tilt
En niemand verplicht je tot het eten van in jouw smaakbeleving vieze snoepjes, geef dan de rol terug of door zonder er een uit te nemen.
Dat laatste is nog onbeleefder dan gewoon aan het begin weigeren.
Nee, ik vind het helemaal niet fijn als mensen willen delen. Gemeenschappelijke gevoelens in de kerk laat ik liever niet via mijn slokdarm lopen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik stel voor dat je e.e.a in de kerk, bij die mensen, ter sprake brengt. Op RF speelt dit - vermeende - probleem niet m.i.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik stel voor dat je e.e.a in de kerk, bij die mensen, ter sprake brengt. Op RF speelt dit - vermeende - probleem niet m.i.
Hier heb ik een groter bereik...:D
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:Nee, ik vind het helemaal niet fijn als mensen willen delen. Gemeenschappelijke gevoelens in de kerk laat ik liever niet via mijn slokdarm lopen.
Een nogal pijnlijke opmerking, L@ther. Sociologisch gezien is het delen van een maaltijd belangrijk voor het ontwikkelen en onderhouden van banden met elkaar. In die zin valt het te betreuren dat de "maaltijd des Heren" bij ons in de kerk verworden is tot een abstract ritueel (maar dat is weer een hele andere discussie).

Het delen van een rol pepermunt is natuurlijk wat anders dan het delen van een maaltijd, maar ook hier geldt dat het niet gaat om de zaak zelf (een lekker danwel onlekker snoepje), maar zoals henriet al zegt, om de gemeenschapszin waaruit dit gebaar voortvloeit.

Het doel van de kerk is juist delen: onze zorgen en vreugden met elkaar en het evangelie met iedereen.

Dit soort opmerkingen, hoe nonchalant ook bedoeld, verschaffen de opmerkzame lezer soms een verrassend inzicht in je manier van denken, L@ther!
Wat een prachtige exegese, maar die slaat nergens op.
Ik wil alleen maar zeggen dat mensen hun snoep bij zich moeten houden, omdat het feitelijk een rare gewoonte is (dat snoepen) die dan bijna normaal gevonden gaat worden, als mensen ook nog eens hun snoep doorgeven. Snoepen in de kerk is gênant, toch doen we het, maar laten we het dan nog steeds proberen om het zo onopmerkelijk mogelijk te doen.

P.S.: Wat je sociologische punten over de maaltijd betreft, die volg ik niet.
henriët

Bericht door henriët »

Om de aandacht erbij te houden kan een snoepje zeer nuttig zijn. Bij ons in de gemeente worden snoepjes gewoon gedeeld ... Wil je niet... Prima.. Dan sla je af of geef je door. Niemand die daar een probleem van maakt. Maar waar hebben we t eigenlijk over?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik dacht dat een snoepje goed zou zijn voor de concentraties, aangezien je hersenen werken op suiker.

Blijkens http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en- ... examentijd is het beter om een tros bananen rond te delen :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

- Wees fatsoenlijk en respectvol tegen elkaar.
Daarom hier wat berichten + reacties weggehaald.
Ezen

Bericht door Ezen »

Luther schreef: Wat een prachtige exegese, maar die slaat nergens op.
Ik wil alleen maar zeggen dat mensen hun snoep bij zich moeten houden, omdat het feitelijk een rare gewoonte is (dat snoepen) die dan bijna normaal gevonden gaat worden, als mensen ook nog eens hun snoep doorgeven. Snoepen in de kerk is gênant, toch doen we het, maar laten we het dan nog steeds proberen om het zo onopmerkelijk mogelijk te doen.

P.S.: Wat je sociologische punten over de maaltijd betreft, die volg ik niet.
Hier moet op sommige plekken nog iets tussen namelijk IMHO.
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie