Lesgeld 16– en 17–jarigen verdwijnt in september

refo

Lesgeld 16– en 17–jarigen verdwijnt in september

Bericht door refo »

Het kabinet schaft per 1 september dit jaar het lesgeld voor 16– en 17–jarige scholieren af. Minister Zalm (Financiën) zegde donderdag de Tweede Kamer toe dat hij het benodigde geld daarvoor zal zoeken.
.
Hij stemde ermee in dat als de ongeveer 140 miljoen euro niet binnen de huidige begroting te vinden is, het kabinet een beroep zal doen op het zogenoemde FES–fonds, waaruit investeringen in wegen en bruggen worden betaald. Omdat de overheid extra aardgasbaten heeft, is dat fonds goedgevuld. Hoewel daaruit eigenlijk geen onderwijsuitgaven mogen worden betaald, kan het kabinet er via een begrotingstruc toch gebruik van maken voor het afschaffen van het lesgeld.
.
Die truc is eenmaal eerder toegepast, in 2000 op initiatief van D66’er De Graaf.
.
Vrijwel de hele Kamer drong de afgelopen dagen tijdens de behandeling van de voorjaarsnota aan op het schrappen van het lesgeld. Op die manier hoopt ze vooral middeninkomens tegemoet te komen, lagere inkomens worden al gecompenseerd voor deze schoolkosten.
.
Aanvankelijk zag Zalm geen mogelijkheden om geld vrij te maken voor het schrappen van het lesgeld. Donderdag zegde hij vervolgens wel toe dat de begroting nog eens nauwgezet zou doorpluizen. PvdA’er Crone zette Zalm en de collega–fracties op het spoor van het ’FES–bruggetje’.
Dit is wel heel erg goed nieuws.
De 1000 euro boete omdat je kind in Havo 5 of VWO 5 of 6 zit is vervallen!!

Nu het collegegeld van 1445 euro nog.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het kabinet schaft per 1 september dit jaar het lesgeld voor 16– en 17–jarige scholieren af. Minister Zalm (Financiën) zegde donderdag de Tweede Kamer toe dat hij het benodigde geld daarvoor zal zoeken.
.
Hij stemde ermee in dat als de ongeveer 140 miljoen euro niet binnen de huidige begroting te vinden is, het kabinet een beroep zal doen op het zogenoemde FES–fonds, waaruit investeringen in wegen en bruggen worden betaald. Omdat de overheid extra aardgasbaten heeft, is dat fonds goedgevuld. Hoewel daaruit eigenlijk geen onderwijsuitgaven mogen worden betaald, kan het kabinet er via een begrotingstruc toch gebruik van maken voor het afschaffen van het lesgeld.
.
Die truc is eenmaal eerder toegepast, in 2000 op initiatief van D66’er De Graaf.
.
Vrijwel de hele Kamer drong de afgelopen dagen tijdens de behandeling van de voorjaarsnota aan op het schrappen van het lesgeld. Op die manier hoopt ze vooral middeninkomens tegemoet te komen, lagere inkomens worden al gecompenseerd voor deze schoolkosten.
.
Aanvankelijk zag Zalm geen mogelijkheden om geld vrij te maken voor het schrappen van het lesgeld. Donderdag zegde hij vervolgens wel toe dat de begroting nog eens nauwgezet zou doorpluizen. PvdA’er Crone zette Zalm en de collega–fracties op het spoor van het ’FES–bruggetje’.
Dit is wel heel erg goed nieuws.
De 1000 euro boete omdat je kind in Havo 5 of VWO 5 of 6 zit is vervallen!!

Nu het collegegeld van 1445 euro nog.
Geen last van :D:D:D:D (komende 10 jaar):D:D
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Mijn zusje is net 16.
Ik hoorde het op het nieuws.

Mooizo.
Jelle

Bericht door Jelle »

Die kosten heb ik gelukkig niet meer
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Mijn zusje is net 16.
Ik hoorde het op het nieuws.

Mooizo.

Heb geen zusjes, helaas
Jelle

Bericht door Jelle »

Dit zal voor gezinnen met studerende kinderen een hele opluchting zijn.
Marjan

Bericht door Marjan »

Een nieuw gat in de ozonlaag... boven mijn hoofd! :bou:

voor wie het niet snapt: ik sprong een gat in de lucht!
Be yourself, there are plenty of others.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

zou de kinderbijslag ook omhoog gaan ?
dan kan ik ook profiteren :D:eur
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
zou de kinderbijslag ook omhoog gaan ?
dan kan ik ook profiteren :D:eur
Huh, kleine kinderen kosten bijna niks. Ze worden pas duur als ze zestien zijn, tenminste, dat was totnogtoe zo.
Be yourself, there are plenty of others.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Een nieuw gat in de ozonlaag... boven mijn hoofd! :bou:

voor wie het niet snapt: ik sprong een gat in de lucht!
Anders ik wel.

Op kantoor hebben we ook een (klein)feestje gebouwd toen het bericht doorkwam. Heeft me tot nu toe bijna 4000 euro gekost. Daar kun je toch een hoop noodzakelijke en leuke dingen voor doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MW

Bericht door MW »

hadden ze wel 2 jaar eerder mogen verzinnen... had ik er ook nog wat aan gehad....
of ze moeten er nu ook nog de 18 jarigen bij tellen... dan scheelt het mij weer veel geld...
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik vrees dat het proefballonnetjes zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
refo

Bericht door refo »

Proefballonnetjes? De hele 2e kamer wilde het en Zalm zegde het toe.
--------------
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door refo
Proefballonnetjes? De hele 2e kamer wilde het en Zalm zegde het toe.
zei, zei, Zalm ZEI het toe :sne:stu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Plaats reactie