Wist je dat...

Luther
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

DDD schreef:Waarom niet?

Ik geloof dat je echt een wat eenzijdig beeld van de GG hebt.
:) Humor!
Ik denk dat jij de CGK Breda niet kent.

Verder is de laatste 10 jaar weinig gebeurd qua ledenaantal, dus ook feitelijk klopt je suggestie niet: http://gergeminfo.nl/nederland/gemeente ... echt/breda
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Dat klopt.

Maar het is een gewone CGK, iets links van het midden, maar waar JMJ Kievit en R. Kok preken.

En verder weet ik het ook niet, maar ik vind de suggestie dat leden van de GG niet naar de GKV of CGK overgaan een beetje vreemd. Ik zie dat in Zuid- en Noord-Holland helaas regelmatig gebeuren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Zit nog bij te komen van de avatar-storm.... :haha
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:Zit nog bij te komen van de avatar-storm.... :haha
Nou, en Luther heeft zijn zinvolle tijdsbesteding ook weer gehad, op z'n vrije zaterdag.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
Nou, en Luther heeft zijn zinvolle tijdsbesteding ook weer gehad, op z'n vrije zaterdag.
Jouw avatar is mij ook niet onbekend. ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Jouw avatar is mij ook niet onbekend. ;)
Mooi hè. 't Is wel veranderd, inmiddels een kleiner orgel, kroonluchters en een kleiner doopvont. Maar zo was het vroeger.
Bij dat doopvont denk ik aan die biddagmiddag, ik was een jaar of 13. Ds. v.d. Berg stond op het punt een kind te dopen, bleek er geen water in het doopvont te zitten. Dat was nog dat zwarte doopvont. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Dat gaat in enkele seconden tussen de bedrijven door...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Mooi hè. 't Is wel veranderd, inmiddels een kleiner orgel, kroonluchters en een kleiner doopvont. Maar zo was het vroeger.
Bij dat doopvont denk ik aan die biddagmiddag, ik was een jaar of 13. Ds. v.d. Berg stond op het punt een kind te dopen, bleek er geen water in het doopvont te zitten. Dat was nog dat zwarte doopvont. ;)
Oei, dat was een pijnlijk moment, denk ik. Ik heb het doopvont niet meer zo voor de geest, 't is alweer een tijdje geleden dat ik er geweest ben.
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Bij dat doopvont denk ik aan die biddagmiddag, ik was een jaar of 13. Ds. v.d. Berg stond op het punt een kind te dopen, bleek er geen water in het doopvont te zitten. Dat was nog dat zwarte doopvont. ;)
Even een vraag tussendoor, wat was de reden dat de doopdienst op een doordeweekse dag was?
Daar is hier een discussie over gevoerd nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Ad Anker schreef: Bij dat doopvont denk ik aan die biddagmiddag, ik was een jaar of 13. Ds. v.d. Berg stond op het punt een kind te dopen, bleek er geen water in het doopvont te zitten. Dat was nog dat zwarte doopvont. ;)
Even een vraag tussendoor, wat was de reden dat de doopdienst op een doordeweekse dag was?
Doopdiensten zijn in de OGG en GGiN heel vaak doordeweeks.
De oorzaak is het predikantentekort.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Even een vraag tussendoor, wat was de reden dat de doopdienst op een doordeweekse dag was?
Nee hoor, wij hadden een eigen predikant. Er was op bid- en dankdag drie keer kerk en in de middagdienst altijd dopen. In die tijd vooral was het nog zo dat er in onze kring niet gereisd werd maar op bid- en dankdag was dat minder een probleem. Vandaar denk ik.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Even een vraag tussendoor, wat was de reden dat de doopdienst op een doordeweekse dag was?
Nee hoor, wij hadden een eigen predikant. Er was op bid- en dankdag drie keer kerk en in de middagdienst altijd dopen. In die tijd vooral was het nog zo dat er in onze kring niet gereisd werd maar op bid- en dankdag was dat minder een probleem. Vandaar denk ik.
In de GG's van Barneveld-Centrum, Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Kootwijkerbroek is dat nog steeds het geval. (Allen gemeente voortgekomen uit Barneveld-Centrum.)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
In de GG's van Barneveld-Centrum, Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Kootwijkerbroek is dat nog steeds het geval. (Allen gemeente voortgekomen uit Barneveld-Centrum.)
Ik heb in 2011 een topic over dit onderwerp geopend: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10148

Toen werd er nogal verbaasd gereageerd, alsof het niet of nauwelijks voorkomt nog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:Nee hoor, wij hadden een eigen predikant. Er was op bid- en dankdag drie keer kerk en in de middagdienst altijd dopen. In die tijd vooral was het nog zo dat er in onze kring niet gereisd werd maar op bid- en dankdag was dat minder een probleem. Vandaar denk ik.
Ik heb in 2011 een topic over dit onderwerp geopend: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10148

Toen werd er nogal verbaasd gereageerd, alsof het niet of nauwelijks voorkomt nog.
Dat klopt nog steeds. De vier genoemde GG's, inclusief de GGiN en de OGG zijn bij elkaar nog steeds een zeer kleine minderheid van het wereldwijze gereformeerde protestantisme...:)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Johann Gottfried Walther schreef:Is wel een rijtje ja: Wemeldinge (2004, 51 leden) Almelo (2009, 57 leden) Andijk (2011, 68 leden) Zaandam (2012; 55 leden, Hellevoetssluis (2013 samenvoeging met Oostvoorne) en komt Breda dan bij...

De gemeente van Waupun (V.S.) (61 leden) had zich ook op kunnen heffen, maar wordt nu gediend door een predikant.
Precies. In de PKN wordt een gemeente vaak opgeheven wanneer het geld op is, of het gebouw te duur wordt (en natuurlijk de diensten bijna niet meer levensvatbaar zijn).

In de GG wordt een gemeente (die dan al afdeling is) opgeheven wanneer er geen ambtsdragers meer zijn, terwijl er vaak geld in overvloed is en de diensten ook (qua ledenaantal) redelijk bezocht worden.
Kan de moedergemeente dan niet iets langer ondersteuning bieden bij bijv. leesdiensten vraag ik me dan af? Zijn we niet teveel gewend geraakt aan de refodomes?
Plaats reactie