Refomeisje

Erik
Verbannen

Re: Refomeisje

Bericht door Erik »

DDD schreef:
Hendrien schreef:Nooit geen moeite gehad met schaatsen in een rok.
Ik ook niet.
Ik wel. :haha

Dit onderwerp raakt ook de “schuivende panelen”. En dat we binnen 10 reacties al weer bij de broek voor vrouwen zitten zegt wellicht ook iets?
De discussie speelt denk ik enkel in de “refozuil” in Nederland. Wereldwijd zullen veel christen niet begrijpen waar dit over gaat.
Als gereformeerd jochie heb ik in Amerika toch gezien dat het geloof ook heel anders vorm wordt gegeven. En ik twijfel geen moment aan de toewijding en oprechtheid van christenen in andere werelddelen.
We mogen gerust weer eens achter ons oren krabben over de exclusieve claims m.b.t. levensheiliging.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erik schreef:
DDD schreef:
Ik ook niet.

Dit onderwerp raakt ook de “schuivende panelen”. En dat we binnen 10 reacties al weer bij de broek voor vrouwen zitten zegt wellicht ook iets?
De discussie speelt denk ik enkel in de “refozuil” in Nederland. Wereldwijd zullen veel christen niet begrijpen waar dit over gaat.
Als gereformeerd jochie heb ik in Amerika toch gezien dat het geloof ook heel anders vorm wordt gegeven. En ik twijfel geen moment aan de toewijding en oprechtheid van christenen in andere werelddelen.
We mogen gerust weer eens achter ons oren krabben over de exclusieve claims m.b.t. levensheiliging.
Laten we die broek even liggen....

Het gaat om het smalle spoor tussen anti-nomianisme en wetticisme, het smalle spoor tussen enerzijds het welmenend en onvoorwaardelijk aanbod van genade en anderzijds het mensen aan het werk zetten om t.a.v. hun eigen zaligheid de beslissende stap te zetten. je ziet in Nederland in dat opzicht een groot verval, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Of ben je wel positief over het bijbels, schriftondervindelijk, gereformeerd volksdeel?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Luther schreef: Ze kennen God niet persoonlijk, want dan gaat die broek wel uit.
:oO Te gek voor woorden, zo'n gedachtegang!
Ik herinner me hele discussies over wel of geen broek aan als je gaat schaatsen. Eens lag er ijs en gingen we met de hele klas schaatsen. Uiteindelijk heeft mijn mentor geprobeerd om elk meisje ervan te overtuigen dat er in een rok geschaatst moest worden, vanwege die enkele meisjes die absoluut geen broek aan mochten. Uiteindelijk ging het hele feest niet door....
Heel vreemd!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat ik dat refomeisje ergens wel vat. Maar het is erg moeilijk om onder woorden te brengen, ook
om dan niet met de vinger naar onszelf, naar de Gereformeerde Gemeenten en allerlei 'reformatorische media' te wijzen.
Ik denk dat dit een beeld is wat zich wellicht in duizendvoud afspeelt.

Je kunt in het algemeen een paar dingen noemen.
Haar opvoeden in de geloofsleer wekt de indruk dat ze in 'kerkverbanden' denkt. Het is niet verkeerd
om van je kerkverband te houden. Maar laten we tevens beseffen dat kerkverbanden mensenwerk zijn
en dat het niet zo hoeft te zijn dat de Gereformeerde Gemeente een veilige middenweg is.
De term middenweg is sowieso een term die niet zou mogen gebruikt worden. Zelf de Evangelische
beweging sprak vroeger al over 'One Way!' Laten we die term voor wat het is, het exclusief in
kerkverbanden denken doet me huiveren en denken aan de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
Dat is mensenwerk.

Verder, zoals ik zei: Hier ligt schuld. Bij ons als ouderen, bij ouders, bij de kerk, bij allerlei media,
bij leeftijdgenoten, die net zo zijn gaan denken. Heeft dat meisje dan recht van spreken? Of...
hebben de mensen rond haar recht van spreken? Je ziet hier hoe er op jongeren, en niet alleen
jongeren wordt ingewerkt. Dat kan van twee kanten komen: Is dat uit God, of van de andere kant?
Ik denk dat het met name een verschijnsel van deze tijd is. Het beslag wordt in de prediking
minder, en daaruit vloeit dat men leraars, kerkenraden, leidinggevenden, etc. niet meer serieus
neemt. Men gaat voor zichzelf denken, en dat is vanzelf een natuurlijke gang. Maar de conclusies
waar ze toe komt verraden een gemis aan goede leiding. (Niet dat ik het zou kunnen, maar een
nabij leven met God valt de mens eerder voor dan voor 'regeltjes'). Zie ook voorbeeld: Het plaatje wat
haar in Koers onder ogen kwam. Dat is een valse voorstelling.

Oplossingen zouden alleen een ware bekering. Dan smelt alle kritiek en vooringenomenheid weg.
Dan wordt het het grootste wonder dat we nog leven, dat God nog niet heeft gedaan naar wat we ons
hebben waard gemaakt. Ik vrees dat er teveel met een belerende vinger en een naar dat kind is gewezen,
naar regeltjes, zonder de inhoud ervan recht te verklaren. Regeltjes waar het wezen van het geloof niet
in was. Dat komt in de citaten ook wel naar voren.
Het is naar mijn gevoelen een beeld van deze tijd. En als we alle achterliggende zaken gaan bestuderen
zouden we wel eens weer het hetzelfde punt kunnen uitkomen: Waar begon het? Thuis aan de keukentafel?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Erik schreef:
DDD schreef:
Ik ook niet.

Laten we die broek even liggen....

Het gaat om het smalle spoor tussen anti-nomianisme en wetticisme, het smalle spoor tussen enerzijds het welmenend en onvoorwaardelijk aanbod van genade en anderzijds het mensen aan het werk zetten om t.a.v. hun eigen zaligheid de beslissende stap te zetten. je ziet in Nederland in dat opzicht een groot verval, zowel ter rechter- als ter linkerzijde. Of ben je wel positief over het bijbels, schriftondervindelijk, gereformeerd volksdeel?
Ja, daar zou het om moeten gaan inderdaad.
Maar neemt niet weg dat er nu volwassen mensen zijn, opgegroeid in een bevindelijk nest, die nu met frustraties en boosheid zitten.
Waarom mocht ik dit niet en waarom moest ik dat. De zondagen liggen in hun herinnering opgeslagen als een sombere, lange dag, waarop van alles moest, 2 x kerkgang, zondagsschool, op visite bij opa en oma en niks mocht (ijsje kopen, fietsen, muziek maken, hobby's)
Toch was dat vaak niet zo en zien ze de leuke en gezellige dingen - die er ook waren - over het hoofd.
Of hebben dat geskipt. En het was ook een tijdsbeeld!
Ik was kind in de jaren 60, toen mocht mijn hervormde vriendinnetje ook niet buiten spelen en stond de tv daar uit.
Mijn gereformeerde vriendinnetje mocht iets meer, maar zeker niet alles, ook geen ijsje kopen en moest 2 x mee naar de kerk.

Ik begrijp nooit waar die frustraties vandaan komen en dat daar zo op terug wordt gezien. Zeker als je zelf ouder wordt, kinderen krijgt, moet je dat in het perspectief van die tijd kunnen plaatsen. Je kent je ouders toch en weet dat zij wellicht ook in een keurslijf zaten geperst.
Er was veel meer sociale controle en benoemde ook alles naar elkaar!

Als mijn moeder op zaterdagavond laat nog een stofzuiger door de kamer haalde en dat werd gezien door iemand die toevallig langskwam, kreeg ze een reprimande van diegene.
Als ik in een lange broek was gezien, geheid dat mijn pa dat binnen een uur al wist.
Nu hoef je je nergens meer mee te bemoeien, want dan "leg je iemand langs de meetlat".

Dit zal bij de ouders van Annemarie waarschijnlijk net zo gegaan zijn. Misschien dat haar moeder bij zichzelf dacht, ach, zo'n roze broek voor haar, van mij mag het. Maar dat vader en de rest van de familie en de gemeenteleden dit absoluut not done vonden.
En dan deed men het gewoon niet, want dan kreeg je een hoop gezeur. Mijn vader werd ook ter verantwoording geroepen omdat hij zijn dochters wel in een broek liet schaatsen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Charles schreef:Ze verstaat iig de kunst om echte columns te schrijven, en geen verhaaltjes wat je vaak ziet.

Afbeelding
Deze column raakte mij echt toen ik hem op facebook voorbij zag komen.
En ik ben het niet altijd met haar eens maar ze legt wel vaak de vinger op de zere plek. Of het nu rechts of links is..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
Luther schreef: Ze kennen God niet persoonlijk, want dan gaat die broek wel uit.
:oO Te gek voor woorden, zo'n gedachtegang!
Ik herinner me hele discussies over wel of geen broek aan als je gaat schaatsen. Eens lag er ijs en gingen we met de hele klas schaatsen. Uiteindelijk heeft mijn mentor geprobeerd om elk meisje ervan te overtuigen dat er in een rok geschaatst moest worden, vanwege die enkele meisjes die absoluut geen broek aan mochten. Uiteindelijk ging het hele feest niet door....
Heel vreemd!
Nee het is dus NIET vreemd... Het is wel de realiteit van nu!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
BJD

Bericht door BJD »

helma schreef:
Charles schreef:Ze verstaat iig de kunst om echte columns te schrijven, en geen verhaaltjes wat je vaak ziet.

Afbeelding
Deze column raakte mij echt toen ik hem op facebook voorbij zag komen.
En ik ben het niet altijd met haar eens maar ze legt wel vaak de vinger op de zere plek. Of het nu rechts of links is..
Hij is geniaal!
Hoe herkenbaar.. Nep nederigheid en ijdel zelf-kietelarij
Panny

Bericht door Panny »

Luther schreef:Er is (opnieuw) een boek uit van een jonge vrouw uit de gereformeerde gezindte, die haar jeugd in de GG beschrijft. Dit keer niet met de afloop zoals bij Franca Treur, maar desondanks met nogal wat overeenkomsten.
Zie hier enkele fragmenten: http://www.refoweb.nl/nieuws/1423/Worst ... um=twitter
Zie hier de uitgever: http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=24930

Ik ben mezelf aan het afvragen, hoe het komt dat ik (ik las de fragmenten) hier meer moeite mee heb dan met 'Dorsvloer vol confetti' van Treur? Ik ben er nog niet achter...
Ik heb er helemaal geen moeite mee als mensen vanuit hun eigen ervaring zo'n boek schrijven.

Waar zulke ervaringen vandaan komen is denk ik de schijnheiligheid van een godsdienst zonder God.
De Wet draait om liefde: liefde tot God en liefde tot de naaste.
Haal je de liefde eruit dan blijven er dode regeltjes over. En draait het vooral om jezelf: Wat een nette serieuze christen je bent, stiekem veel beter dan bijvoorbeeld al die lichte christenen die het niet zo nauw nemen...etc.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Panny schreef:
Luther schreef:Er is (opnieuw) een boek uit van een jonge vrouw uit de gereformeerde gezindte, die haar jeugd in de GG beschrijft. Dit keer niet met de afloop zoals bij Franca Treur, maar desondanks met nogal wat overeenkomsten.
Zie hier enkele fragmenten: http://www.refoweb.nl/nieuws/1423/Worst ... um=twitter
Zie hier de uitgever: http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=24930

Ik ben mezelf aan het afvragen, hoe het komt dat ik (ik las de fragmenten) hier meer moeite mee heb dan met 'Dorsvloer vol confetti' van Treur? Ik ben er nog niet achter...
Ik heb er helemaal geen moeite mee als mensen vanuit hun eigen ervaring zo'n boek schrijven.

Waar zulke ervaringen vandaan komen is denk ik de schijnheiligheid van een godsdienst zonder God.
De Wet draait om liefde: liefde tot God en liefde tot de naaste.
Haal je de liefde eruit dan blijven er dode regeltjes over. En draait het vooral om jezelf: Wat een nette serieuze christen je bent, stiekem veel beter dan bijvoorbeeld al die lichte christenen die het niet zo nauw nemen...etc.
Ja, dat kan ik volgen. Toch heb ik het gevoel dat de schrijfster méér onder kritiek stelt dan de regeltjes-zonder-liefde. Juist dat laatste veel minder, heb ik het idee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Maar het is toch apart dat een ongelovige schrijver je in dit opzicht beter bevalt dan een gelovige schrijver? Als je hou vond dat de ene beter schrijftalenten heeft dan de andere, kon ik het me nog beter indenken.
helma

Bericht door helma »

Ik waardeer de schrijfster wel; ze is kritisch maar wel eerlijk. Haar afkomst is niet het enige wat ze onder de loep legt. Ook evangelisch christendom krijgt een beurt.
Vaak is ze ook heel eerlijk over haar eigen fouten.

Haar stukjes zijn voor mij vaak pijnlijk herkenbaar. (en dan met name als het over mijn fouten gaat)
Desiree

Bericht door Desiree »

Mooi artikel in het RD. Helder en liefdevol.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Auto

Bericht door Auto »

Desiree schreef:Mooi artikel in het RD. Helder en liefdevol.
Kan je aangeven waarom je het 'helder en liefdevol' vindt?
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik heb het boek niet gelezen. Maar je ziet de schrijfster als het ware voor je, van kind tot nu. Ze heeft de liefde tot haar broeders en zusters (gekregen en/of) gehouden en gaat daar respectvol mee om in dit artikel.

Dit is een waardevol artikel.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie