Wist je dat...

Est

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Est »

Jongere schreef:
Curatorium schreef:Er weer een GG wordt opgeheven (Breda, 2014 nog 42 leden).
Ik bang ben dat in de GG veel te snel gemeenten worden opgeheven, aangezien we gewend zijn aan de grote -onpersoonlijke- megagemeenten.
Naar mijn idee kan je met 42 man een prima gemeente vormen. In het buitenland heb ik al een aantal keren een dienst bezocht met veel minder bezoekers, een keer een strict baptist kerkje met 2 gezinnen en wat ouderen + een keer een NRC dienst met ongeveer 20 man. Kon allemaal prima daar. Daar waren ze blij geweest met 42 man en dan zou men zelfs het beroepingswerk ter hand durven nemen.

Waarom hier niet vraag ik mezelf dan af.
Helemaal mee eens, zeker in zo'n grote stad.
Wat we ook eens meer zouden moeten overwegen, is een "injectie" vanuit de bible-belt. Zijn er nu echt nergens mensen te vinden in de grote gemeenten die met hun gezinnetje voor deze belangrijke reden willen verhuizen? Een paar van zulke gezinnen in één gemeente zijn echt goud waard.
Het is duidelijk dat niet iedereen dat wil, niet iedereen dat moet en niet iedereen dat aankan. Maar we hebben ook niet iedereen nodig..
Hoe zie je dat concreet voor je?
Een oproep in de Saambinder: "leden voor onze gemeente gezocht?"
Zijn er voorbeelden dat in het verleden zoiets gedaan is?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Est schreef:
Jongere schreef:
Ik bang ben dat in de GG veel te snel gemeenten worden opgeheven, aangezien we gewend zijn aan de grote -onpersoonlijke- megagemeenten.
Naar mijn idee kan je met 42 man een prima gemeente vormen. In het buitenland heb ik al een aantal keren een dienst bezocht met veel minder bezoekers, een keer een strict baptist kerkje met 2 gezinnen en wat ouderen + een keer een NRC dienst met ongeveer 20 man. Kon allemaal prima daar. Daar waren ze blij geweest met 42 man en dan zou men zelfs het beroepingswerk ter hand durven nemen.

Helemaal mee eens, zeker in zo'n grote stad.
Wat we ook eens meer zouden moeten overwegen, is een "injectie" vanuit de bible-belt. Zijn er nu echt nergens mensen te vinden in de grote gemeenten die met hun gezinnetje voor deze belangrijke reden willen verhuizen? Een paar van zulke gezinnen in één gemeente zijn echt goud waard.
Het is duidelijk dat niet iedereen dat wil, niet iedereen dat moet en niet iedereen dat aankan. Maar we hebben ook niet iedereen nodig..
Hoe zie je dat concreet voor je?
Ik ken geen voorbeelden vanuit de GG, maar daarvoor ken ik de GG niet genoeg van binnenuit. Ik weet dat het in de PKN wel gebeurt. Een gezin verliet mijn toenmalige gemeente omdat zij zich geroepen voelden in een grote stad als gezin betrokken te zijn bij een kerkplantingsproject.
Jongere

Bericht door Jongere »

Zita schreef:
Est schreef:Hoe zie je dat concreet voor je?
Ik ken geen voorbeelden vanuit de GG, maar daarvoor ken ik de GG niet genoeg van binnenuit. Ik weet dat het in de PKN wel gebeurt. Een gezin verliet mijn toenmalige gemeente omdat zij zich geroepen voelden in een grote stad als gezin betrokken te zijn bij een kerkplantingsproject.
Ik ken het ook niet in GG-context, maar ken ook voorbeelden vanuit de PKN. Daar ging het om een bestaande, traditionele gemeente (dus geen kerkplantingsproject) waarin enkele jonge gezinnen zijn komen kerken.

Maar, Est, een oproep zou misschien niet verkeerd zijn. Er worden mensen ook wel geroepen en aangesproken door vacatures voor evangelisten en zendelingen. Dit is weer een heel ander soort nood en een ander soort werk. Ik kan me voorstellen dat de Heere in dit geval ook via zo'n oproep mensen daarvoor zou kunnen roepen.

Laten we niet onderschatten hoe ingrijpend het is als de kerk verdwijnt uit een stad. Al is de kerk uiteraard breder dan de GG, maar toch.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bij ons zijn veel nieuwe gezinnen die bewust in de stad gaan/blijven wonen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Is wel een rijtje ja: Wemeldinge (2004, 51 leden) Almelo (2009, 57 leden) Andijk (2011, 68 leden) Zaandam (2012; 55 leden, Hellevoetssluis (2013 samenvoeging met Oostvoorne) en komt Breda dan bij...

De gemeente van Waupun (V.S.) (61 leden) had zich ook op kunnen heffen, maar wordt nu gediend door een predikant.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Wow, goed idee!
Est

Bericht door Est »

Jo-Ann schreef:Wow, goed idee!
Was zelf niet op het idee gekomen. Maar misschien kan dit inderdaad uitgewerkt worden. In het geval van Breda misschien weinig zin meer. Maar wellicht voor andere kleine gemeenten wel.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vind het wel heel geestig al die nieuwe avatars.
Nog wat suggesties... (Indien gewenst kan ik technische ondersteuning bieden per PB.)

@Curatorium:
Afbeelding

@Wilhelm:
Afbeelding

@Hendrikus:
Afbeelding

@WimAnker:
Afbeelding

@eilander:
Afbeelding

@henriët:
Afbeelding

@Mara:
Afbeelding

@Orchidee:
Afbeelding

@Posthoorn:
Afbeelding

@Mister:
Afbeelding

@huisman:
Afbeelding
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vagari

Wist je dat........[7]

Bericht door Vagari »

Hahaha, Playmobil schrikt zich naar bij de enorme googlesearch-piek. De productie wordt meteen opgeschroeft. ;)

Ik heb er ook nog een paar gevonden suggesties a.u.b. voor wie ze geschikt zijn ;) :
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
huisman

Bericht door huisman »

...de nieuwe avatar van jongere vind ik grandioos .

....huisman is te conservatief om van avatar te veranderen...de oude avatar toegedaan :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Luther schreef:Ik vind het wel heel geestig al die nieuwe avatars.
Nog wat suggesties... (Indien gewenst kan ik technische ondersteuning bieden per PB.)

@Curatorium:
Afbeelding

@Wilhelm:
Afbeelding

@Hendrikus:
Afbeelding

@WimAnker:
Afbeelding

@eilander:
Afbeelding

@henriët:
Afbeelding

@Mara:
Afbeelding

@Orchidee:
Afbeelding

@Posthoorn:
Afbeelding

@Mister:
Afbeelding

@huisman:
Afbeelding
Geweldig! :humhihi
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Est schreef:
Jo-Ann schreef:Wow, goed idee!
Was zelf niet op het idee gekomen. Maar misschien kan dit inderdaad uitgewerkt worden. In het geval van Breda misschien weinig zin meer. Maar wellicht voor andere kleine gemeenten wel.
Sorry Est, door jouw reactie merkte ik dat ik het gesprek verstoorde :blush
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp er ook niets van. En dat terwijl pas nog in De Wekker stond dat de CGK in Breda sterk groeit. Dat zal mogelijk met elkaar te maken hebben. Het is natuurlijk mooi dat het de CGK ter plaatse goed gaat, maar erg jammer dat de GG verdwijnt, hoewel het misschien nog wel meer jammer is dat er geen samenwerkingsgemeente GG/CGK mogelijk is.

Tien jaar geleden stonden in het ND regelmatig GKV die adverteerden met huizen, om nieuwe leden te trekken.

En idd is het ontzettend zonde dat er nu weer zo'n gemeente verdwijnt. Terwijl kleine gemeenten vaak heel plezierig zijn om in te kerken, althans, dat vind ik.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik begrijp er ook niets van. En dat terwijl pas nog in De Wekker stond dat de CGK in Breda sterk groeit. Dat zal mogelijk met elkaar te maken hebben. Het is natuurlijk mooi dat het de CGK ter plaatse goed gaat, maar erg jammer dat de GG verdwijnt, hoewel het misschien nog wel meer jammer is dat er geen samenwerkingsgemeente GG/CGK mogelijk is.

Tien jaar geleden stonden in het ND regelmatig GKV die adverteerden met huizen, om nieuwe leden te trekken.

En idd is het ontzettend zonde dat er nu weer zo'n gemeente verdwijnt. Terwijl kleine gemeenten vaak heel plezierig zijn om in te kerken, althans, dat vind ik.
Ik denk niet dat de GG Breda leden verliest aan de CGK Breda.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Waarom niet?

Ik geloof dat je echt een wat eenzijdig beeld van de GG hebt.
Plaats reactie