Hoe zie je dat concreet voor je?Jongere schreef:Helemaal mee eens, zeker in zo'n grote stad.Curatorium schreef:Er weer een GG wordt opgeheven (Breda, 2014 nog 42 leden).
Ik bang ben dat in de GG veel te snel gemeenten worden opgeheven, aangezien we gewend zijn aan de grote -onpersoonlijke- megagemeenten.
Naar mijn idee kan je met 42 man een prima gemeente vormen. In het buitenland heb ik al een aantal keren een dienst bezocht met veel minder bezoekers, een keer een strict baptist kerkje met 2 gezinnen en wat ouderen + een keer een NRC dienst met ongeveer 20 man. Kon allemaal prima daar. Daar waren ze blij geweest met 42 man en dan zou men zelfs het beroepingswerk ter hand durven nemen.
Waarom hier niet vraag ik mezelf dan af.
Wat we ook eens meer zouden moeten overwegen, is een "injectie" vanuit de bible-belt. Zijn er nu echt nergens mensen te vinden in de grote gemeenten die met hun gezinnetje voor deze belangrijke reden willen verhuizen? Een paar van zulke gezinnen in één gemeente zijn echt goud waard.
Het is duidelijk dat niet iedereen dat wil, niet iedereen dat moet en niet iedereen dat aankan. Maar we hebben ook niet iedereen nodig..
Een oproep in de Saambinder: "leden voor onze gemeente gezocht?"
Zijn er voorbeelden dat in het verleden zoiets gedaan is?