Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Luther
Contacteer:

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
ZWP schreef:
Wim Anker schreef: Voor alle discussies geld echter dat we allereerst bij de Schrift te rade moeten gaan. En de Schrift wel serieus moeten nemen. En met serieus nemen bedoel ik, bijvoorbeeld, dat als de Schrift zegt: "Wees niet bezorgd.." dat het niet bijbels is m.i. aan geboortebeperking te doen als het huis te weinig slaapkamers heeft.
Ik weet niet of je de schrift serieus neemt als je een tekst als "wees niet bezorgd" één op één overzet op geboorteperking hoor.
We waren het er toch juist over eens dat er nu eenmaal geen duidelijk handleiding voor in de Bijbel staat. Laat staan dat de medische stand van zaken ook nog een behoorlijk is veranderd.
Goed om door te denken of het gegeven Bijbelse argument valide is of niet. Ik zou zeggen dat deze tekst geld voor alle terreinen van het leven. En dat de Schrift zelf afbakent waar wij wel of niet ons druk over moeten maken.
ZWP schreef:Luther stelde hierboven een aantal vragen: Welke middelen zijn wel / niet geoorloofd en onder welke omstandigheden?

En "Hebben alle echtparen met minder dan 7 kinderen dan bewust ingegrepen?" Niet alle natuurlijk, maar als je beide gezond bent en niet laat bent getrouwd, zou > 7 kinderen geen uitzondering zijn, en dat is het nu wel...
Het probleem met deze vragen is dat niet de Schrift wordt genomen om te bezien wat deze, na zorgvuldig onderzoek, zegt maar dat er enkel vragen worden gesteld. Onduidelijk is vanuit welke optiek deze vragen worden gesteld en onduidelijk is aan wie deze vragen eigenlijk zijn gericht.
En juist deze methodiek is m.i. verkeerd. Dat is de methodiek: Is het ook dat God gezegd heeft.... enzovoort.
De bijbel is geen orakel waar wij onze vragen op kunnen afvuren en, bij een zwijgende Schrift, er stilzwijgend een akkoord komt op onze daden maar de Schrift is de Godsopenbaring die gelezen, onderzocht en geleefd wil worden.

Vandaar dat ik niet veel kan met deze vragen.
OK, rechtstreekse vraag dan - die toch wel samenhangt met dit topic: Wijs mij in de Schrift even aan hoe vaak een echtpaar gemeenschap mag/moet hebben per week/maand/jaar.
Ik denk dat je daar geen antwoord op kunt geven, omdat dat er niet staat. Daar begint dus al de interpretatie van alle Bijbelteksten die je kunt noemen in dit topic. En zo gaat het met elke onderdeel van deze discussie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Er staat wel duidelijk dat je je elkaar niet mag onttrekken zonder toestemming. Dus dat geeft wel een richting aan.
rekcor

Bericht door rekcor »

eilander schreef:
rekcor schreef:Met mijn eigen bedrijf voldoe ik denk ik ook aan het tweede deel van dat vers :huhu . Daarnaast vullen we ons tijd met kerkenwerk en werkt mijn vrouw met vluchtelingen.
Nou, als je al zoveel goede andere dingen doet, is het goed :bobo

Nu serieus: ik begrijp niet zo goed wat je met die laatste opmerkingen wil zeggen. (...) Los daarvan: je kunt niet twee delen van een Bijbeltekst tegen elkaar afwegen, zo van: je doet het één of het ander, of van allebei evenveel.
Laat dat laatste nu precies zijn wat ik met die opmerkingen wil zeggen :). Ik vind het juist verkeerd om op basis van een tekst verregaande uitspraken te doen.

Dat kinderen een zegen zijn beaam ik natuurlijk van harte!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

helma schreef:Wat ik hier eigenlijk mis is het verlangen wat de Puriteinen hadden; om kinderen te krijgen tot Gods eer.
Zij zagen elk kind wat ze kregen als een kind wat bestemd zou zijn voor het koninkrijk van God; en daar was de opvoeding ook helemaal op gericht. Het gezin was een kweekplaats. Voor de puriteinen was het gezin de hoeksteen van kerk en samenleving. Ook hun huwelijk was gericht op de opbouw van Gods Koninkrijk.

Ik heb daar een keer een lezing van Dr Beeke over gehoord en ik ben bang dat we dat helemaal zijn kwijtgeraakt. Elk kind wat geboren werd zagen zij als een zegen. Omdat ze ook dat kind aan de Heere zouden kunnen teruggeven.
De kinderen werden voorbereid op een leven als gelovige christenen in de maatschappij. En de dochters werden voorbereid op een taak als gelovige vrouw en moeder. Daar werd veel aandacht aan besteed. De huisgodsdienst werd serieus genomen.
Mooie bijdrage, helma. Dank! Ik ben het met je eens dat we dit (ik sluit mezelf erbij in) voor een groot deel kwijt zijn. Toch is dit wel wat bijvoorbeeld ds. J. Lohuis een tijdje terug ook heeft opgemerkt in het RD. Kinderen niet alleen van de Heere, maar ook voor de Heere. Zie: http://www.refdag.nl/opinie/kinderzegen ... d_1_844380
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Wat ik mij vooral afvraag is het volgende:
Velen van jullie hebben een gezin. Hoe lukt het jullie dan om toch zo actief te zijn in dit topic en zelfs nog allerlei nuttige en ter zake doende argumenten neer te pennen? Het lukt mij niet eens om alles te lezen, laat staan adequaat te reageren! Hebben jullie allemaal een cursus timemanagement gedaan?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:humhihi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Pimpelmees schreef:Het lukt mij niet eens om alles te lezen, (...)
Troost je, dan ben je niet de enige. :livre
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:Wat ik mij vooral afvraag is het volgende:
Velen van jullie hebben een gezin. Hoe lukt het jullie dan om toch zo actief te zijn in dit topic en zelfs nog allerlei nuttige en ter zake doende argumenten neer te pennen? Het lukt mij niet eens om alles te lezen, laat staan adequaat te reageren! Hebben jullie allemaal een cursus timemanagement gedaan?
Scherm open, werken achter de PC, of eventueel zelf alerts op smartphone, tussen de bedrijven door. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Wat ik mij vooral afvraag is het volgende:
Scherm open, werken achter de PC, of eventueel zelf alerts op smartphone, tussen de bedrijven door. :)
Ik zou dat willen proberen maar dan kijkt mijn vrouw me verdrietig aan met de vraag of ik verslaafd ben
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
helma schreef:Wat ik hier eigenlijk mis is het verlangen wat de Puriteinen hadden; om kinderen te krijgen tot Gods eer.
Zij zagen elk kind wat ze kregen als een kind wat bestemd zou zijn voor het koninkrijk van God; en daar was de opvoeding ook helemaal op gericht. Het gezin was een kweekplaats. Voor de puriteinen was het gezin de hoeksteen van kerk en samenleving. Ook hun huwelijk was gericht op de opbouw van Gods Koninkrijk.

Ik heb daar een keer een lezing van Dr Beeke over gehoord en ik ben bang dat we dat helemaal zijn kwijtgeraakt. Elk kind wat geboren werd zagen zij als een zegen. Omdat ze ook dat kind aan de Heere zouden kunnen teruggeven.
De kinderen werden voorbereid op een leven als gelovige christenen in de maatschappij. En de dochters werden voorbereid op een taak als gelovige vrouw en moeder. Daar werd veel aandacht aan besteed. De huisgodsdienst werd serieus genomen.
Mooie bijdrage, helma. Dank! Ik ben het met je eens dat we dit (ik sluit mezelf erbij in) voor een groot deel kwijt zijn. Toch is dit wel wat bijvoorbeeld ds. J. Lohuis een tijdje terug ook heeft opgemerkt in het RD. Kinderen niet alleen van de Heere, maar ook voor de Heere. Zie: http://www.refdag.nl/opinie/kinderzegen ... d_1_844380
Daarom ook eerder deze opmerking vandaag van mij...
Dus de zegen moeten we niet aan onszelf toekennen maar aan de Heere toeschrijven...M.i. Heeft een zegen van de Heere de Heere Zelf op het oog. Door Zijn Zegen laat Hij zien wie Hij is.
Wanneer het een gelovig kind mag zijn, worden dan is dat enkel alleen tot Zijn Eer. Niet tot mijn eer omdat ik zo gelovige opvoeding heb gegeven. Het is Zijn Werk!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef: Het probleem met deze vragen is dat niet de Schrift wordt genomen om te bezien wat deze, na zorgvuldig onderzoek, zegt maar dat er enkel vragen worden gesteld. Onduidelijk is vanuit welke optiek deze vragen worden gesteld en onduidelijk is aan wie deze vragen eigenlijk zijn gericht.
En juist deze methodiek is m.i. verkeerd. Dat is de methodiek: Is het ook dat God gezegd heeft.... enzovoort.
De bijbel is geen orakel waar wij onze vragen op kunnen afvuren en, bij een zwijgende Schrift, er stilzwijgend een akkoord komt op onze daden maar de Schrift is de Godsopenbaring die gelezen, onderzocht en geleefd wil worden.

Vandaar dat ik niet veel kan met deze vragen.
OK, rechtstreekse vraag dan - die toch wel samenhangt met dit topic: Wijs mij in de Schrift even aan hoe vaak een echtpaar gemeenschap mag/moet hebben per week/maand/jaar.
Ik denk dat je daar geen antwoord op kunt geven, omdat dat er niet staat. Daar begint dus al de interpretatie van alle Bijbelteksten die je kunt noemen in dit topic. En zo gaat het met elke onderdeel van deze discussie.
Daar gaan we weer. :bobo Vragen. Vragen. en, naar mijn mening, zondige vragen.

Ik onderschrijf wat @Helma hierover opmerkte. En als gezinsplanning wordt gedaan vanuit die gezindte, wie ben ik om er kritiek op te leveren. De genoemde voorbeelden echter om te menen tot actieve geboortebeperking (men kan het wel gezinsplanning noemen maar dat vertroebeld alleen de discussie maar) over te gaan, genoemd is b.v. te klein huis, te weinig aandacht per kind kunnen geven, studie, wereldreis enz. hebben m.i gemeen dat ze te klein denken van God. Zou mijn God, die het leven schenkt, te zwak zijn om voor voldoende slaapkamers te zorgen waardoor mijn (Zijn) kinderen nadeel ondervinden?
Coosje

Bericht door Coosje »

Daar ben ik het helemaal mee eens Wim Anker!
En dat geldt voor alles.
"Heeft het U aan iets ontbroken?"
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ik ook.
ejvl

Bericht door ejvl »

Maar dat geldt ook voor gezondheid dan toch? Zou God niet weten of een vrouw nog een zwangerschap zou aankunnen, en het dus aan Hem overlaten?
henriët

Bericht door henriët »

ejvl schreef:Maar dat geldt ook voor gezondheid dan toch? Zou God niet weten of een vrouw nog een zwangerschap zou aankunnen, en het dus aan Hem overlaten?
Maar dat zou betekenen dat je ' niet meer hoeft na te denken als mens' ..God weet toch wel dat het wel/ niet kan.
De Heere heeft ons toch ook verstand gegeven?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie