OK, rechtstreekse vraag dan - die toch wel samenhangt met dit topic: Wijs mij in de Schrift even aan hoe vaak een echtpaar gemeenschap mag/moet hebben per week/maand/jaar.Wim Anker schreef:Goed om door te denken of het gegeven Bijbelse argument valide is of niet. Ik zou zeggen dat deze tekst geld voor alle terreinen van het leven. En dat de Schrift zelf afbakent waar wij wel of niet ons druk over moeten maken.ZWP schreef:Ik weet niet of je de schrift serieus neemt als je een tekst als "wees niet bezorgd" één op één overzet op geboorteperking hoor.Wim Anker schreef: Voor alle discussies geld echter dat we allereerst bij de Schrift te rade moeten gaan. En de Schrift wel serieus moeten nemen. En met serieus nemen bedoel ik, bijvoorbeeld, dat als de Schrift zegt: "Wees niet bezorgd.." dat het niet bijbels is m.i. aan geboortebeperking te doen als het huis te weinig slaapkamers heeft.
We waren het er toch juist over eens dat er nu eenmaal geen duidelijk handleiding voor in de Bijbel staat. Laat staan dat de medische stand van zaken ook nog een behoorlijk is veranderd.
Het probleem met deze vragen is dat niet de Schrift wordt genomen om te bezien wat deze, na zorgvuldig onderzoek, zegt maar dat er enkel vragen worden gesteld. Onduidelijk is vanuit welke optiek deze vragen worden gesteld en onduidelijk is aan wie deze vragen eigenlijk zijn gericht.ZWP schreef:Luther stelde hierboven een aantal vragen: Welke middelen zijn wel / niet geoorloofd en onder welke omstandigheden?
En "Hebben alle echtparen met minder dan 7 kinderen dan bewust ingegrepen?" Niet alle natuurlijk, maar als je beide gezond bent en niet laat bent getrouwd, zou > 7 kinderen geen uitzondering zijn, en dat is het nu wel...
En juist deze methodiek is m.i. verkeerd. Dat is de methodiek: Is het ook dat God gezegd heeft.... enzovoort.
De bijbel is geen orakel waar wij onze vragen op kunnen afvuren en, bij een zwijgende Schrift, er stilzwijgend een akkoord komt op onze daden maar de Schrift is de Godsopenbaring die gelezen, onderzocht en geleefd wil worden.
Vandaar dat ik niet veel kan met deze vragen.
Ik denk dat je daar geen antwoord op kunt geven, omdat dat er niet staat. Daar begint dus al de interpretatie van alle Bijbelteksten die je kunt noemen in dit topic. En zo gaat het met elke onderdeel van deze discussie.