Preken beluisteren op internet

Vagari

Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Vagari »

eilander schreef:
Ik heb deze preek in z'n geheel geluisterd. De preektrant ben ik wel gewend, maar is behoorlijk vermoeiend door heel vaak op een verhoogde toon en met heel harde stem te praten. En sommige zinnen lopen niet erg helder. Dat je er "niks" van kan verstaan, lijkt me iets overdreven, maar goed ik ben wel wat gewend. Overigens weet ik dat er ook in de OGGiN met een logopediste wordt gewerkt. Of iedereen daar gebruik van maakt en of effecten merkbaar zijn, is een tweede.
Mee eens. Je moet je wel concentreren maar dan kun zo goed als alles volgen. Ik moet wel zeggen dat ik enorme hoofdpijn had aan het einde van de preek.

Ik las ergens dat ds. Kort steeds zijn eigen stem hoort echoën in zijn hoofd. Waardoor hij steeds harder en sneller ging praten omdat maar niet te horen.
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar ik zou hartstikke gek worden als ik dat had. Dus ik weet niet of een logopediste iets kan betekenen in dit geval.
RefoCalvinist

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door RefoCalvinist »

Vagari schreef:
eilander schreef:
Ik heb deze preek in z'n geheel geluisterd. De preektrant ben ik wel gewend, maar is behoorlijk vermoeiend door heel vaak op een verhoogde toon en met heel harde stem te praten. En sommige zinnen lopen niet erg helder. Dat je er "niks" van kan verstaan, lijkt me iets overdreven, maar goed ik ben wel wat gewend. Overigens weet ik dat er ook in de OGGiN met een logopediste wordt gewerkt. Of iedereen daar gebruik van maakt en of effecten merkbaar zijn, is een tweede.
Mee eens. Je moet je wel concentreren maar dan kun zo goed als alles volgen. Ik moet wel zeggen dat ik enorme hoofdpijn had aan het einde van de preek.

Ik las ergens dat ds. Kort steeds zijn eigen stem hoort echoën in zijn hoofd. Waardoor hij steeds harder en sneller ging praten omdat maar niet te horen.
Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar ik zou hartstikke gek worden als ik dat had. Dus ik weet niet of een logopediste iets kan betekenen in dit geval.
Het komt nu net over alsof deze predikant de hele dienst snoeihard staat te schreeuwen in rattelsnelheid, verre van dat!
Zullen we het maar gewoon over de boodschap hebben? Lijkt mij een nuttiger en heiligere bezigheid!
DDD

Bericht door DDD »

Waarom is dat heiliger?
RefoCalvinist

DDD schreef:Waarom is dat heiliger?
Iets met respect voor predikanten?
Daarnaast is het qua inhoud geheel overeenkomstig met de Bijbel en ligt er wezenlijk onderwijs in.
Nu wordt dat overschaduwd door pietluttigheden, zoals preekstijl.
Ja Ds. Kort heeft een spraakgebrek, kan hij ook niks aan doen.
Maar moet je daarover urenlang doorzeuren? Het gaat om de boodschap!
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet of dat nu is wat ik onder heiliger versta.

Maar in ieder geval is bij een preek ook van wezenlijk belang hoe hij Gods woorden overdraagt. Je kunt ook overgeestelijk zijn.

Ik vind misschien wel dat de heiligheid van de stijl belangrijker is dan de heiligheid van de boodschap.

Ik zeur graag, maar dit was mijn eerste bijdrage, dus verder zal ik me niet aangesproken voelen.
RefoCalvinist

DDD schreef:Ik weet niet of dat nu is wat ik onder heiliger versta.

Maar in ieder geval is bij een preek ook van wezenlijk belang hoe hij Gods woorden overdraagt. Je kunt ook overgeestelijk zijn.

Ik vind misschien wel dat de heiligheid van de stijl belangrijker is dan de heiligheid van de boodschap.

Ik zeur graag, maar dit was mijn eerste bijdrage, dus verder zal ik me niet aangesproken voelen.
Het woord heilig heb ik gebruikt met de bedoeling van heilzamer of iets dergelijks.
Niet om er heilige waarden aan te hangen, dat zou naar de Roomse Kerk rieken.

Maar om enig misverstand uit de lucht te halen. Ds. Kort heeft een 1 of ander spraakgebrek.
Hij heeft hier, naar mijn weten, ook hulp voor gehad. Alleen heeft dat niet geholpen.
Het gaat overigens wel beter, dan voorheen.
Misschien denken mensen dus dat hij dit expres doet, maar dat is dus niet zo!
DDD

Bericht door DDD »

Juist. Dat lijkt me belangrijk om te weten, inderdaad.

En onder heilig versta ik iets anders, dus dat is dan ook opgehelderd. Hoewel de preekstijl in de RKK soms wel heiliger is dan in de OGGiN. Maar dat lijkt off-topic.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Een serie leerzame preken over de Dordtse leerregels. In begrijpelijke taal worden wezenlijke zaken uitgelegd: http://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?SerieId=101
Blade_Straight

Bericht door Blade_Straight »

Link lijkt niet langer te werken. Jammer, na het commentaar hier was ik wel benieuwd.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Blade_Straight schreef:Link lijkt niet langer te werken. Jammer, na het commentaar hier was ik wel benieuwd.
Heb jij het over de link in de post van Wilhelm? Want bij mij doet die link het gewoon.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
Blade_Straight schreef:Link lijkt niet langer te werken. Jammer, na het commentaar hier was ik wel benieuwd.
Heb jij het over de link in de post van Wilhelm? Want bij mij doet die link het gewoon.
Bij mij niet, maar als je het vinkje aanzet bij 'luisteren', doet-ie het wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny

Bericht door Panny »

"Wees mij, farizeeër, genadig"

Een preek van Ds. Eckeveld
Lukas 5:30 "En hun Schriftgeleerden en de Farizeën murmureerden tegen Zijn discipelen, zeggende: Waarom eet en drinkt gij met tollenaren en zondaren?"
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17276

Leespreek van Ds. IJsselstein
Een tollenaarsgebed uit het hart van een farizeeër
Handelingen 9:11b "Want zie, hij bidt."

http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downlo ... line=False
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik de link mag plaatsen, wellicht mag deze site ook niet gelinkt worden.
Daarom dan maar zo:
Ik zou de preek over Genesis 24 van ds. J. Catsburg graag willen linken op de site van hetgekrookteriet.com
Ik hoop dat mensen de moeite willen nemen om de preek op te zoeken, want deze is heel helder in
zaken die niet zo vaak gehoord worden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RefoCalvinist

Op kerkdienstgemist.nl staat er een preek van Ds. P. Blok bij de Hersteld Hervormde Gemeente te Gameren (GBS-dienst).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

RefoCalvinist schreef:Op kerkdienstgemist.nl staat er een preek van Ds. P. Blok bij de Hersteld Hervormde Gemeente te Gameren (GBS-dienst).
Dank voor de tip!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie