Gelukkig staat niemand iets in de weg om de studie van medemensen (mede) te bekostigen zodat ze niet zoveel hoeven te lenen. Omzien naar de naaste is een goed bijbels principe. Het neerleggen van deze verantwoordelijkheid bij de overheid is dat absoluut niet.huisman schreef:Wij gaven niet weg maar investeerden in de studie van jonge mensen. Maar goed jij bent van het liberale gedachtegoed dat de staat geen ondersteuning mag geven aan de zwakkeren in onze samenleving.
Verdiep je eens in de gevolgen van dit leenstelsel want ik ken je als een intelligent debater maar je praat nu wel erg populistisch (heeft iemand anders jouw nickname misschien gehackt ?(Bussemaker?? ) )
Het nieuwe leenstelsel
Re: Het nieuwe leenstelsel
Re: Het nieuwe leenstelsel
Waarom kunnen de kids hun studie niet gewoon zelf betalen? Heb ik ook moeten doen.
Lenen is toch niet erg? Bovendien zijn de voorwaarden nergens zo gunstig.
Lenen is toch niet erg? Bovendien zijn de voorwaarden nergens zo gunstig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ik ben het in dit topic behoorlijk, zo niet geheel eens met Tiberius! Laten we niet doen alsof er iets heel ernstigs is gebeurd.Tiberius schreef:Dan wordt het nieuwe leenstelstel alleen maar beter: wel de lusten, niet de lasten.ZWP schreef:Je betaalde wel mee, maar de 'profit' kwam ook (o.a. via hogere belastingafdrachten) weer bij de maatschappij terecht.Tiberius schreef:Dan is het toch logisch, dat hij/zij eerst zelf investeert? Of vind je het eerlijker, dat ik als belastingbetaler wel mee mag betalen aan die dure studie, maar dat de profit daarvan, die goedbetaalde baan, alleen bij hem zelf (en eventueel gezin) terecht komt?
Maar goed, als ik jouw redenering goed begrijp, kunnen de belastingen ook omlaag als gevolg van het nieuwe leenstelsel. Dat is dan een bijkomstig voordeel.
Verder helemaal eens wat Posthoorn bij punt 4 zegt: je kan nu eenmaal niet alles hebben, wat je wilt; zeker niet als je wat minder bedeeld bent; je moet altijd keuzes maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het nieuwe leenstelsel
(Naast alles wat de bijbel hier wellicht over zegt) Misschien omdat je het belangrijk vindt dat de "B.V. Nederland" concurrerend kan blijven met China, Indonesië, Brazilië?Tiberius schreef:Mijn vraag is juist: waarom moet ik aan de studie van arme gezinnen meebetalen? Terwijl ik niet meedeel met de opbrengsten van een goedbetaalde baan die dat op zal leveren.
Re: Het nieuwe leenstelsel
Inderdaad, helma!helma schreef:Ja, dat is zo. Dat gaan onze kinderen wel merken.huisman schreef:......en zo hoort het Maar de kinderen van wat armere gezinnen komen wel met een forse achterstand op de woningmarkt en op de arbeidsmarkt. Ik had gehoopt dat na de financiële crisis overheden voorzichtiger met leningen zouden omgaan. Mevr. Bussemaker draait de zaak om en zegt dat lenen geweldig is ......onbegrijpelijk .helma schreef:Nee hoor; je kinderen kunnen het geld voor hun studie lenen van de overheid.
Dan kan moeder gewoon in het gezin blijven.
(maar was het vroeger ook niet zo? Ik herinner me dat wij ook nog een heel aantal jaar een studieschuld hebben afgelost)
Aan de andere kant...als ik zie hoe veel jongeren nu doorgaans met hun geld omgaan en wat jonge stellen besteden aan huis en bruiloft dan zie ik daar ook een gevaar.
Dan vind ik het nog niet zo'n verlies als ze met weinig moeten beginnen. Het leert ze ook wel dat je met weinig geld en een sober leven ook gelukkig kan zijn.
Verder vind ik het een prima instelling dat jongeren zélf hun studie bekostigen. Al of niet met hulp van de overheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het nieuwe leenstelsel
Daarmee verschuif je de vraag alleen maar. Want waarom zou Nederland concurrerend moeten zijn met die landen? En in welk opzicht?rekcor schreef:(Naast alles wat de bijbel hier wellicht over zegt) Misschien omdat je het belangrijk vindt dat de "B.V. Nederland" concurrerend kan blijven met China, Indonesië, Brazilië?Tiberius schreef:Mijn vraag is juist: waarom moet ik aan de studie van arme gezinnen meebetalen? Terwijl ik niet meedeel met de opbrengsten van een goedbetaalde baan die dat op zal leveren.
Re: Het nieuwe leenstelsel
De bijbel is een behoorlijk socialistisch boek. Dat wordt vaak vergeten. Deze teksten worden eigenlijk niet serieus genomen. Worden dan altijd maar geestelijk geïnterpreteerd, alsof het enkel zou gaan om een 'geestelijk alles voor de Heere over te hebben.'Panny schreef:Er liggen wel mooie kansen voor de christelijke gemeenten.huisman schreef:Ik zie het al: Ik ben meer een socialistische SGP'er en jij bent meer een kapitalistische SGP'er. :hum
Ik vind het solidariteitsbeginsel in veel wetgeving erg belangrijk en dat zou zeker moeten gelden voor zorg en onderwijs.
Zie ook hoeveel de kerken, kloosters, etc. vroeger voor armen en zieken betekent hebben.
"En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had."
"Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had."
Aan de ene kant is de bijbel tegen revolutie. Aan de andere kant lijkt het alsof het ideale systeem van de bijbel toch een systeem van materiële gelijkheid is.. Het is aan de (christelijke) politiek om daar vorm aan te geven..
Kortom: voor de verandering eens helemaal eens met huisman :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ok, aan jou dan ook de vraag: waarom wel gelijkheid tijdens de studie en niet er na, in de periode van een goedbetaalde baan?Fjodor schreef:De bijbel is een behoorlijk socialistisch boek. Dat wordt vaak vergeten. Deze teksten worden eigenlijk niet serieus genomen. Worden dan altijd maar geestelijk geïnterpreteerd, alsof het enkel zou gaan om een 'geestelijk alles voor de Heere over te hebben.'Panny schreef:Er liggen wel mooie kansen voor de christelijke gemeenten.huisman schreef:Ik zie het al: Ik ben meer een socialistische SGP'er en jij bent meer een kapitalistische SGP'er.
Ik vind het solidariteitsbeginsel in veel wetgeving erg belangrijk en dat zou zeker moeten gelden voor zorg en onderwijs.
Zie ook hoeveel de kerken, kloosters, etc. vroeger voor armen en zieken betekent hebben.
"En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had."
"Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had."
Aan de ene kant is de bijbel tegen revolutie. Aan de andere kant lijkt het alsof het ideale systeem van de bijbel toch een systeem van materiële gelijkheid is.. Het is aan de (christelijke) politiek om daar vorm aan te geven..
Kortom: voor de verandering eens helemaal eens met huisman
Re: Het nieuwe leenstelsel
Dat is niet consequent dus. Je gaat of voor gelijkheid of niet.modesto schreef:Daar is de overheid niet voor. Als jij een goede baan hebt, belet niets jou om je rijkdom met anderen te delen. Ik ben het met Fjodor eens dat dit een Bijbelse opdracht is.Tiberius schreef:Ok, aan jou dan ook de vraag: waarom wel gelijkheid tijdens de studie en niet er na, in de periode van een goedbetaalde baan?
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ik ga altijd voor gelijkheid, maar soms staat de overheid mij in de weg.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ik weet het ook niet. Ik zou kunnen zeggen, beter iets dan niets aan gelijkheid.Tiberius schreef:Ok, aan jou dan ook de vraag: waarom wel gelijkheid tijdens de studie en niet er na, in de periode van een goedbetaalde baan?Fjodor schreef:De bijbel is een behoorlijk socialistisch boek. Dat wordt vaak vergeten. Deze teksten worden eigenlijk niet serieus genomen. Worden dan altijd maar geestelijk geïnterpreteerd, alsof het enkel zou gaan om een 'geestelijk alles voor de Heere over te hebben.'Panny schreef:Er liggen wel mooie kansen voor de christelijke gemeenten.huisman schreef:Ik zie het al: Ik ben meer een socialistische SGP'er en jij bent meer een kapitalistische SGP'er. :hum
Ik vind het solidariteitsbeginsel in veel wetgeving erg belangrijk en dat zou zeker moeten gelden voor zorg en onderwijs.
Zie ook hoeveel de kerken, kloosters, etc. vroeger voor armen en zieken betekent hebben.
"En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had."
"Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had."
Aan de ene kant is de bijbel tegen revolutie. Aan de andere kant lijkt het alsof het ideale systeem van de bijbel toch een systeem van materiële gelijkheid is.. Het is aan de (christelijke) politiek om daar vorm aan te geven..
Kortom: voor de verandering eens helemaal eens met huisman :)
Mijn punt is dat gelijkheid vanuit christelijk oogpunt uiterst serieus genomen moet worden. En dat wordt het vaak niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ik had het vorige idee overigens veel beter gevonden: als je te lang over je studie doet een flinke boete erop zetten: meteen naar de volle mep van 6000 of 10000 euro (al dan niet in een lening). Dat vind ik eerlijker.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ik denk dat het belangrijk is om in deze discussie de volgende twee dingen niet uit het oog te verliezen:
- In het oude en ook in het nieuwe stelsel levert een student een bijdrage aan de kosten van zijn eigen studie. De student betaalt niet de werkelijke kosten van een studie -- dat zou onbetaalbaar zijn. De overheid betaalt het grootste deel van de werkelijke kosten, uit de belastingopbrengsten. De belastingopbrengsten hangen in sterke mate af van de concurrentiepositie van Nederland. Die positie is dus niet geheel onbelangrijk.
- Tiberius en anderen menen dat zij niet delen in de goedbetaalde banen die een studie oplevert. Dat is niet geheel juist. Iedereen deelt mee in het algemene welvaartsniveau in Nederland. Dit welvaartsniveau hangt sterk samen met de goedbetaalde banen die voorhanden zijn.
Er is een onderscheid tussen economische wetmatigheden en politieke keuzen.
- In het oude en ook in het nieuwe stelsel levert een student een bijdrage aan de kosten van zijn eigen studie. De student betaalt niet de werkelijke kosten van een studie -- dat zou onbetaalbaar zijn. De overheid betaalt het grootste deel van de werkelijke kosten, uit de belastingopbrengsten. De belastingopbrengsten hangen in sterke mate af van de concurrentiepositie van Nederland. Die positie is dus niet geheel onbelangrijk.
- Tiberius en anderen menen dat zij niet delen in de goedbetaalde banen die een studie oplevert. Dat is niet geheel juist. Iedereen deelt mee in het algemene welvaartsniveau in Nederland. Dit welvaartsniveau hangt sterk samen met de goedbetaalde banen die voorhanden zijn.
Er is een onderscheid tussen economische wetmatigheden en politieke keuzen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Het nieuwe leenstelsel
Ja, inderdaad daar heb je ook een punt mee.modesto schreef:Ik denk dat het belangrijk is om in deze discussie de volgende twee dingen niet uit het oog te verliezen:
- In het oude en ook in het nieuwe stelsel levert een student een bijdrage aan de kosten van zijn eigen studie. De student betaalt niet de werkelijke kosten van een studie -- dat zou onbetaalbaar zijn. De overheid betaalt het grootste deel van de werkelijke kosten, uit de belastingopbrengsten. De belastingopbrengsten hangen in sterke mate af van de concurrentiepositie van Nederland. Die positie is dus niet geheel onbelangrijk.
- Tiberius en anderen menen dat zij niet delen in de goedbetaalde banen die een studie oplevert. Dat is niet geheel juist. Iedereen deelt mee in het algemene welvaartsniveau in Nederland. Dit welvaartsniveau hangt sterk samen met de goedbetaalde banen die voorhanden zijn.
Er is een onderscheid tussen economische wetmatigheden en politieke keuzen.
@ helma/ tiberias/ luther: Tuurlijk, prima als kinderen zelf (mee)betalen aan hun studie.
Maar wanneer je een goed stel hersens hebt gekregen, zeker als meisje, dan kun je je met dat nieuwe leenstelsel afvragen of je daar meisjes voor moet stimuleren. Ze steken zich in de schulden om te kunnen studeren, als de ouders geen geld hebben, vervolgens heb je een flink aflosbedrag,als je dan een leuke knul tegen het lijf loopt, kun je beter maar zeggen.. "Nee, ik studeer, dus geen knul.. trouwen komt ooit.. ". En ja, ook daar valt veel over te zeggen,
huren ( hoewel dat tegenwoordig niet goedkoper hoeft te zijn dan kopen), goedkope bruiloft etc. Maar vergeet de lasten niet die maand in maand uit terugkomen. Het is wel makkelijk gezegd allemaal.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Het nieuwe leenstelsel
Prachtige grafic. Het valt allemaal reuze mee!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)