Vraag en Antwoord

PvS
Inactief

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door PvS »

McCheyne schreef:over de volgende tekst: http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... d=1#vers25
In onze tekst is er sprake van dat de deur gesloten zal worden. In dit Bijbelgedeelte wordt het Evangelie vergeleken met een bruiloftsfeest, dat God heeft bereid. De poort staat wijd open en de dienaren worden tot eenieder gezonden met de boodschap: 'Alle dingen zijn gereed.' Maar de tijd is nabij dat de heer van het huis zal opstaan en de deur zal sluiten. Dan zal er niemand meer tot de bruiloft ingaan. Zo was het ook bij de zondvloed. De deur van de ark stond 120 jaar lang wijd open en nodigde zondaren uit in de ark beschutting te zoeken tegen de toekomende toorn. Maar toen de bestemde tijd gekomen was, sloot God Noach in de ark en deed Hij de deur toe.
Zo is het ook met de schaapskooi waarvan Christus de Deur is. Als de gehele kudde zal zijn ingezameld, dan zal de overste Herder verschijnen en de deur sluiten.
Sommigen zeggen: Ik vrees dat de deur voor mij al gesloten is. Ik antwoord: 'Nee, pas als de Heere des huizes zal zijn opgestaan, zal de deur gesloten worden. Christus zit nu nog aan de rechterhand van God. De deur staat nog steeds wijd open. Pas als Christus opstaat, zal de deur van het Koninkrijk worden gesloten.'
'Gij dan zijt ook bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen!'

Hoe moeten wij het bovenstaande dan lezen in het licht van Hebreeën 6:4?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

PvS schreef:Hoe moeten wij het bovenstaande dan lezen in het licht van Hebreeën 6:4?
Mensen die dit vrezen, hoeven er niet voor te vrezen denk ik. En zeker hoeven zij de duivel niet te geloven, die hen dit maar al te graag influistert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
PvS schreef:Hoe moeten wij het bovenstaande dan lezen in het licht van Hebreeën 6:4?
Mensen die dit vrezen, hoeven er niet voor te vrezen denk ik. En zeker hoeven zij de duivel niet te geloven, die hen dit maar al te graag influistert.
Dat zal zeker kunnen. Toch stelt men op zo'n manier vrezende mensen soms gerust. Het is volgens
mij een soort pastorale benadering van deze tijd. Er is ook een tijd geweest dat het meer geoefende
volk zulke antwoorden niet gaf. Dan 'liet men het aan de Heere over', maar vreesde als men zoiets
zou zeggen dat men er gerust op zou worden. Nu zal het zeker waar zijn, maar zulke antwoorden
kunnen een rusteloze ziel een zekere rust geven waar de rust niet is. Een heilige onrust is dan wel
eens beter, tot God het behaagt dit op te lossen. Ik meen een dergelijke ontwikkeling in het
pastoraat in onze gemeenten te zien groeien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vagari

Vraag en Antwoord

Bericht door Vagari »

Ik heb een hele lange tijd gedacht dat het hier, in Hebreeën 6, om zelfmoord ging. Vooral omdat ik een dominee eens heb horen zeggen dat Judas het offer van Christus niet genoeg achtte voor zijn zonden.

- Als welke zichzelven den Zone Gods wederom kruisigen en openlijk te schande maken.-

Maar ik denk dat God je ook helemaal kan loslaten zonder dat je zelfmoord pleegt. Want via de kanttekeningen kom ik ook uit bij:
26 Want zo wij willens zondigen,29 nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over30 voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders31 zal verslinden.28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan,32 die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft,33 en het bloed des testaments34 onrein geacht heeft,35 waardoor hij geheiligd was,36 en den Geest der genade37 smaadheid heeft aangedaan?
28 En de priester zal de verzoening doen over de dwalende ziel, als zij gezondigd heeft door afdwaling, voor het aangezicht des HEEREN, doende de verzoening over haar; en het zal haar vergeven worden.
29 Den inboorling der kinderen Israels, en den vreemdeling, die in hunlieder midden als vreemdeling verkeert, enerlei wet zal ulieden zijn, dengene, die het door afdwaling doet.
30 Maar de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, hetzij van inboorlingen of van vreemdelingen, die smaadt den HEERE; en diezelve ziel zal uitgeroeid worden uit het midden van haar volk;
31 Want zij heeft het woord des HEEREN veracht en Zijn gebod vernietigd; diezelve ziel zal ganselijk uitgeroeid worden; haar ongerechtigheid is op haar.
- En de gelijkenis van de zaaier. Eigenlijk is die heel duidelijk.

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Jongere

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Ik meen een dergelijke ontwikkeling in het pastoraat in onze gemeenten te zien groeien.
Ik ook en ik ben er blij mee. Als het gaat om de vraag waar eilander op doelt, geeft hij voluit 'gereformeerd pastoraat'. Zo mag en moet mensen de weg gewezen worden uit Gods Woord.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Ik heb een hele lange tijd gedacht dat het hier, in Hebreeën 6, om zelfmoord ging. Vooral omdat ik een dominee eens heb horen zeggen dat Judas het offer van Christus niet genoeg achtte voor zijn zonden.

- Als welke zichzelven den Zone Gods wederom kruisigen en openlijk te schande maken.-

Maar ik denk dat God je ook helemaal kan loslaten zonder dat je zelfmoord pleegt. Want via de kanttekeningen kom ik ook uit bij:
26 Want zo wij willens zondigen,29 nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over30 voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders31 zal verslinden.28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan,32 die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft,33 en het bloed des testaments34 onrein geacht heeft,35 waardoor hij geheiligd was,36 en den Geest der genade37 smaadheid heeft aangedaan?
28 En de priester zal de verzoening doen over de dwalende ziel, als zij gezondigd heeft door afdwaling, voor het aangezicht des HEEREN, doende de verzoening over haar; en het zal haar vergeven worden.
29 Den inboorling der kinderen Israels, en den vreemdeling, die in hunlieder midden als vreemdeling verkeert, enerlei wet zal ulieden zijn, dengene, die het door afdwaling doet.
30 Maar de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, hetzij van inboorlingen of van vreemdelingen, die smaadt den HEERE; en diezelve ziel zal uitgeroeid worden uit het midden van haar volk;
31 Want zij heeft het woord des HEEREN veracht en Zijn gebod vernietigd; diezelve ziel zal ganselijk uitgeroeid worden; haar ongerechtigheid is op haar.
- En de gelijkenis van de zaaier. Eigenlijk is die heel duidelijk.

13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; 14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Denk ook aan Kaïn en Ezau. Deze waren opgevoed in wat we zouden kunnen noemen 'de kerk'.
Ze geraakten in angst, wanhoop, maar niet tot een droefheid. Er was wel een algemene overtuiging
dat ze hadden gezondigd. Maar voor God was dat niet een onvergeeflijke zonde, maar een mens kan
inderdaad, (en daar mogen we echt wel voor vrezen) aan zichzelf worden overgegeven. In de verharding
doorgaande.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Ik meen een dergelijke ontwikkeling in het pastoraat in onze gemeenten te zien groeien.
Ik ook en ik ben er blij mee. Als het gaat om de vraag waar eilander op doelt, geeft hij voluit 'gereformeerd pastoraat'. Zo mag en moet mensen de weg gewezen worden uit Gods Woord.
Maar het is wel een nieuwerwetse methode van 'bakeren' om zo te spreken. Vroeger werd de kerk
toch iets anders gebakerd, en was er meer doorbrekende genade.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
Maar het is wel een nieuwerwetse methode van 'bakeren' om zo te spreken. Vroeger werd de kerk
Als Luther en Kohlbrugge ook nieuwerwets zijn, heb je gelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Jongere schreef:
Als Luther en Kohlbrugge ook nieuwerwets zijn, heb je gelijk.
Het lust me niet om hierop in te gaan. Je begrijpt heel goed wat ik bedoel, hoop ik toch.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef: Toch stelt men op zo'n manier vrezende mensen soms gerust.
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen.
Je mag iemand die bang is dat hij onvergeeflijk gezondigd heeft, geruststellen, in die zin dat wie daar bang voor is, deze zonde niet gedaan heeft.
Dat betekent niet dat je hem de handen op moet leggen en hem geruststellen wat zijn staat voor de eeuwigheid betreft.

Overigens heeft ds. Rietdijk hier een heel mooi boekje over geschreven, dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Ik geloof dat je een kopie kunt opvragen bij de Bibliotheek van de Theologische School in Rotterdam.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef: Toch stelt men op zo'n manier vrezende mensen soms gerust.
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen.
Je mag iemand die bang is dat hij onvergeeflijk gezondigd heeft, geruststellen, in die zin dat wie daar bang voor is, deze zonde niet gedaan heeft.
Dat betekent niet dat je hem de handen op moet leggen en hem geruststellen wat zijn staat voor de eeuwigheid betreft.

Overigens heeft ds. Rietdijk hier een heel mooi boekje over geschreven, dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Ik geloof dat je een kopie kunt opvragen bij de Bibliotheek van de Theologische School in Rotterdam.
Ja dat is waar, maar ik sprak meer in het algemeen. Een geoefende kind van God wist vaak wel of hij/zij spreken moest dan wel zwijgen. Dat had namelijk veel met de situatie te maken en de omstandigheden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nee @DIA, zo kom je er niet van af. Natuurlijk is het je goed recht om af te zien van beantwoording, daar gaat het mij niet om. Maar iets beargumenteren met "je begrijpt me wel" vind ik wel erg mager.

Lees Luther en Kohlbrugge, hoe die met dit soort vragen omgingen: zij wezen altijd op het Woord. Dat je dat nu bestempelt als "nieuwerwets" en het "gerust stellen van mensen", kun je dus niet op zo'n manier afdoen. Dat wilde ik in elk geval wel opmerken.
Panny

Bericht door Panny »

Je kunt tegen mensen die denken dat hun zonden niet meer vergeven kunnen worden toch niet zeggen dat dit inderdaad het geval zou kunnen zijn?
Dat is toch niet Bijbels?
Als iemand zich deze vraag stelt moet je altijd wijzen op Christus en dat geen zondaar voor Christus te zondig is.
Ik denk niet dat mensen die verhard zijn zich druk maken over de grootheid van hun zonden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Nee @DIA, zo kom je er niet van af. Natuurlijk is het je goed recht om af te zien van beantwoording, daar gaat het mij niet om. Maar iets beargumenteren met "je begrijpt me wel" vind ik wel erg mager.

Lees Luther en Kohlbrugge, hoe die met dit soort vragen omgingen: zij wezen altijd op het Woord. Dat je dat nu bestempelt als "nieuwerwets" en het "gerust stellen van mensen", kun je dus niet op zo'n manier afdoen. Dat wilde ik in elk geval wel opmerken.
Zo is onze generatie hier ter plaatse over het algemeen niet gebakerd. Laat ik het dan zo zeggen.
Men was hier voorzichtig, en meen ook dat men bij zoiets zowel van de persoon als de situatie liet meebepalen om te spreken dan wel te zwijgen. Vanzelf liet men hier nooit een mens bewust en onnodig in het onzekere, maar het ging er juist om dat de mens
werd gegrond en geworteld in het geloof.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Zo is onze generatie hier ter plaatse over het algemeen niet gebakerd. Laat ik het dan zo zeggen.
Men was hier voorzichtig, en meen ook dat men bij zoiets zowel van de persoon als de situatie liet meebepalen om te spreken dan wel te zwijgen. Vanzelf liet men hier nooit een mens bewust en onnodig in het onzekere, maar het ging er juist om dat de mens
werd gegrond en geworteld in het geloof.
Hoe is jouw generatie niet gebakerd? Ik kan je niet helemaal volgen, eerlijk gezegd. En je steeds beroepen op wat een 'geoefend kind van God' zou zeggen, vind ik ook nogal vermoeiend. Spreek voor je zelf.
Plaats reactie