Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

huisman schreef:Gisteravond weer eens in dit boek gelezen en gekeken...wat kun je je helemaal verliezen in de schilderijen van de gouden eeuw.

Afbeelding

Een tijd naar dit schilderij zitten kijken:Nicolaes Maes - Oude vrouw in gebed. Hangt in het Rijksmuseum. Prachtig prachtig prachtig prachtig echt geweldig (sorry maar ik ben een beetje enthousiast als het over de schilderkunst gaat.)

Afbeelding
Me too!

Dat spelen met licht en schaduw, formidable :D
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
huisman schreef:Gisteravond weer eens in dit boek gelezen en gekeken...wat kun je je helemaal verliezen in de schilderijen van de gouden eeuw.

Afbeelding

Een tijd naar dit schilderij zitten kijken:Nicolaes Maes - Oude vrouw in gebed. Hangt in het Rijksmuseum. Prachtig prachtig prachtig prachtig echt geweldig (sorry maar ik ben een beetje enthousiast als het over de schilderkunst gaat.)

Afbeelding
Echt pareltjes!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door ejvl »

De bovenste schijnt geen parel te zijn ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:De bovenste schijnt geen parel te zijn ;)
Inderdaad, ik heb dat ook gelezen in de krant.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

De gereformeerden, van Agnes Amelink.
Vlot geschreven, fascinerend, herkenning ook, schokkend soms.
Net als in De eeuw van mijn vader, lees je hier ook over de glijdende schaal.
Oma is godvruchtig, schrijft daar over, haar kleindochter laat haar kinderen niet meer dopen.
Soms doet de kerkverlating er een generatie korter over.
Wat ik bijvoorbeeld niet wist was dat kinderen al in de jaren 70 aan het H.A. mochten deelnemen, op sommige plaatsen in Nederland.
Ik dacht dat dit begin jaren 80 in opkomst kwam, toen hoorde ik er voor het eerst van bij gereformeerde familieleden (die er toen fel op tegen waren, later waren hun argumenten uit handen geslagen blijkbaar)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Afbeelding
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:De gereformeerden, van Agnes Amelink.
Vlot geschreven, fascinerend, herkenning ook, schokkend soms.
Net als in De eeuw van mijn vader, lees je hier ook over de glijdende schaal.
Oma is godvruchtig, schrijft daar over, haar kleindochter laat haar kinderen niet meer dopen.
Soms doet de kerkverlating er een generatie korter over.
Wat ik bijvoorbeeld niet wist was dat kinderen al in de jaren 70 aan het H.A. mochten deelnemen, op sommige plaatsen in Nederland.
Ik dacht dat dit begin jaren 80 in opkomst kwam, toen hoorde ik er voor het eerst van bij gereformeerde familieleden (die er toen fel op tegen waren, later waren hun argumenten uit handen geslagen blijkbaar)
Klinkt interessant. De secularisatie binnen de Gereformeerde Kerken is zo snel gegaan! Gaat het trouwens specifiek over de "gewone" gereformeerden of komen de bevindelijk-gereformeerden ook aan bod?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:
Mara schreef:De gereformeerden, van Agnes Amelink.
Vlot geschreven, fascinerend, herkenning ook, schokkend soms.
Net als in De eeuw van mijn vader, lees je hier ook over de glijdende schaal.
Oma is godvruchtig, schrijft daar over, haar kleindochter laat haar kinderen niet meer dopen.
Soms doet de kerkverlating er een generatie korter over.
Wat ik bijvoorbeeld niet wist was dat kinderen al in de jaren 70 aan het H.A. mochten deelnemen, op sommige plaatsen in Nederland.
Ik dacht dat dit begin jaren 80 in opkomst kwam, toen hoorde ik er voor het eerst van bij gereformeerde familieleden (die er toen fel op tegen waren, later waren hun argumenten uit handen geslagen blijkbaar)
Klinkt interessant. De secularisatie binnen de Gereformeerde Kerken is zo snel gegaan! Gaat het trouwens specifiek over de "gewone" gereformeerden of komen de bevindelijk-gereformeerden ook aan bod?
Als je de inleiding leest:
Velen denken als ze over gereformeerden horen aan manesen die op zondag uren in de kerk zitten, op die dag niet mogen zwemmen, breien of schaatsen en die zich vanwege hun geloof niet laten inenten.
gaat dit slechts over "gewone" gereformeerden.
Aan het begin van de vorige eeuw, viel dat ook nog onder het bevindelijk gedachtegoed.

Het begint met aantekeningen van een jonge moeder. (Moge de vreze des Heeren vroeg in je harten wonen waar het kwade reeds van de vroege jeugd in woont en zo spoedig tot openbaring komt.
Neen, kinderen zijn geen onschuldige engeltjes, maar verloren en doemwaardig in zichzelve en geneigd tot alle kwaad. )
Voorts gaat het over Hendrik de Cock, Abraham Kuyper, K. Schilder, de jongelingsverenigingen komen aan bod.
Het is leerzaam, veel wist ik niet, af en toe komen herinneringen boven terwijl je leest.
Maar wat is er dan in een eeuw veel veranderd in kerkelijk Nederland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door PvS »

Maria Monk, de zwarte non.


Afbeelding
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

PvS schreef:Maria Monk, de zwarte non.

een verboden boek in de RK kerk...
Laatst gewijzigd door helma op 21 jan 2015, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door PvS »

helma schreef:
PvS schreef:Maria Monk, de zwarte non.

een verboden boek in de RK kerk...
Je schrijft hier elders dat het een verzonnen verhaal is.
Weet je dat zeker? Of wordt dat gezegd omdat het 'een verboden boek' is?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Vagari »

PvS schreef:
helma schreef:
PvS schreef:Maria Monk, de zwarte non.

een verboden boek in de RK kerk...
Je schrijft hier elders dat het een verzonnen verhaal is.
Weet je dat zeker? Of wordt dat gezegd omdat het 'een verboden boek' is?
Maria
Maria, een Canadese non, publiceerde in 1936 (moet zijn 1836) een sensationeel en onthullend boek, "De zwarte non". Maria schreef dat er tussen het nonnenklooster in Montréal en het nabijgelegen monnikenklooster een ondergrondse tunnel zou bestaan, waardoor nonnen en monniken elkaar heimelijk konden ontmoeten, om vervolgens alles te doen wat ze vanwege hun professie hadden afgezworen. Ze onthulde bovendien dat deze onkuise contacten regelmatig in een zwangerschap eindigden. Dat was al zeer schokkend voor die tijd. Het gruwelijkste van alles was echter dat de gebaarde baby's vervolgens werden gedoopt, gedood, en in een kalkput gedumpt. Volgens het boek !

Zeven jaar na toetreding tot het klooster raakte ook Maria Monk naar eigen zeggen in verwachting. Om haar kind voor een gruwelijke moord te behoeden, besloot zij te vluchten en haar ervaringen op papier te zetten. Na de verschijning van haar boek ontstond grote publieke verontwaardiging, ook al gevoed door een antikatholieke stemming in die dagen. De katholieke bisschop van Montréal stemde uiteindelijk - voornamelijk onder druk van protestante leiders – in met een onafhankelijk onderzoek. Kolonel William Leet Stone, hoofdredacteur van een voorname krant uit New York City, werd aangezocht om het onderzoek te leiden. Dat hield in dat Stone onder meer in Montréal met het boek in de hand de omgeving van kloosters vergeleek met de beschrijvingen uit het boek van Maria. Stone kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de onthullingen in het boek van Maria Monk niet op waarheid berustte. Er was volgens Stone geen bewijs te vinden dat Maria ooit binnen de muren van het klooster geweest was. Hij publiceerde het boek: "Maria Monk en het klooster van Mon Dieu". Van het 'waargebeurde' boek werden 300.000 exemplaren verkocht. Het boek werd in 1984 heruitgegeven door een uitgever van puzzelboeken ! Het gerucht ging dat Maria het aantal jaren dat ze beweerde in het klooster te hebben geleefd het beroep van prostituee uitoefende in Montréal. Maria Monk overleed in 1849 in de gevangenis op Welfare Island, New York City.
In het licht van de onthullingen van afgelopen jaren durf ik wel te denken dat er flink wat geld tegenaan is gegaan en er smerige leugens zijn verzonnen om dit onderzoek en deze geruchten naar buiten te brengen. Maarja, er is niets nieuws onder de zon.

Wat ook bijzonder is, is dat je zelfs nu nog, heel hard moet zoeken op internet om ook maar een 'recensie' te vinden.
Laatst gewijzigd door Vagari op 21 jan 2015, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Vagari schreef:
PvS schreef:
helma schreef:
PvS schreef:Maria Monk, de zwarte non.

een verboden boek in de RK kerk...
Je schrijft hier elders dat het een verzonnen verhaal is.
Weet je dat zeker? Of wordt dat gezegd omdat het 'een verboden boek' is?
Maria
Maria, een Canadese non, publiceerde in 1936 een sensationeel en onthullend boek, "De zwarte non". Maria schreef dat er tussen het nonnenklooster in Montréal en het nabijgelegen monnikenklooster een ondergrondse tunnel zou bestaan, waardoor nonnen en monniken elkaar heimelijk konden ontmoeten, om vervolgens alles te doen wat ze vanwege hun professie hadden afgezworen. Ze onthulde bovendien dat deze onkuise contacten regelmatig in een zwangerschap eindigden. Dat was al zeer schokkend voor die tijd. Het gruwelijkste van alles was echter dat de gebaarde baby's vervolgens werden gedoopt, gedood, en in een kalkput gedumpt. Volgens het boek !

Zeven jaar na toetreding tot het klooster raakte ook Maria Monk naar eigen zeggen in verwachting. Om haar kind voor een gruwelijke moord te behoeden, besloot zij te vluchten en haar ervaringen op papier te zetten. Na de verschijning van haar boek ontstond grote publieke verontwaardiging, ook al gevoed door een antikatholieke stemming in die dagen. De katholieke bisschop van Montréal stemde uiteindelijk - voornamelijk onder druk van protestante leiders – in met een onafhankelijk onderzoek. Kolonel William Leet Stone, hoofdredacteur van een voorname krant uit New York City, werd aangezocht om het onderzoek te leiden. Dat hield in dat Stone onder meer in Montréal met het boek in de hand de omgeving van kloosters vergeleek met de beschrijvingen uit het boek van Maria. Stone kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de onthullingen in het boek van Maria Monk niet op waarheid berustte. Er was volgens Stone geen bewijs te vinden dat Maria ooit binnen de muren van het klooster geweest was. Hij publiceerde het boek: "Maria Monk en het klooster van Mon Dieu". Van het 'waargebeurde' boek werden 300.000 exemplaren verkocht. Het boek werd in 1984 heruitgegeven door een uitgever van puzzelboeken ! Het gerucht ging dat Maria het aantal jaren dat ze beweerde in het klooster te hebben geleefd het beroep van prostituee uitoefende in Montréal. Maria Monk overleed in 1849 in de gevangenis op Welfare Island, New York City.
In het licht van de onthullingen van afgelopen jaren durf ik wel te denken dat er flink wat geld tegenaan is gegaan en er smerige leugens zijn verzonnen om dit onderzoek en deze geruchten naar buiten te brengen. Maarja, er is niets nieuws onder de zon.

Wat ook bijzonder is, is dat je zelfs nu nog, heel hard moet zoeken op internet om ook maar een 'recensie' te vinden.
Dat zijn behoorlijk krasse uitspraken. Heb je er ook bewijs voor, behalve dat er meer schandalen boven zijn gekomen?
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door PvS »

Kwam het ook tegen op het web. Misschien zijn er meer die het willen lezen?

http://eco.canadiana.ca/view/oocihm.64528/3?r=0&s=1
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

PvS schreef:
helma schreef:
PvS schreef:Maria Monk, de zwarte non.

een verboden boek in de RK kerk...
Je schrijft hier elders dat het een verzonnen verhaal is.
Weet je dat zeker? Of wordt dat gezegd omdat het 'een verboden boek' is?
nee, ik heb even teruggekeken; ik schrijf dat ik dat gehoord heb. Ik kan me nu niet meer herinneren hoe of wat.
Ik zal het eens aan mijn moeder vragen; die zal het wel gezegd hebben; ik weet verder niemand die het boek heeft.
Plaats reactie