Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Dat blijkt inderdaad uit de reactie. Er wordt gemakkelijk even bij de buren gekeken om vervolgens te oordelen.
.
Denk je echt dat dominee op basis van "even bij de buren kijken" dit antwoord gegeven heeft?
Gelet op het ontbreken van argumenten heb ik dat vermoeden wel.
Mara schreef:In Vlaardingen, waar hij woont, is ook een GGiN, dus grote kans dat hij die wel eens bezocht heeft.
Ik ken de situatie daar onvoldoende om de statische kans op dit gebeuren met een redelijke mate van betrouwbaarheid te kunnen bepalen.
Meestal geven argumenten de informatie in hoeverre men op de hoogte is. En die ontbreken helaas.

Overigens, ongeacht of zijn opmerking waar is of niet, het vermelden als predikant van zo'n conclusie zonder argumenten is onfatsoenlijk.
Wim Anker schreef:
Mara schreef:Ik vraag het hier.
Dit is niet de juiste plek, daar hij hier geen account heeft, noch een woordvoerder heeft.
Dit is een prima plek. Ik vraag het hier. Weet iemand wat hij bedoeld? Weet jij waar hij op doelt?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: Weet jij waar hij op doelt?
Volgens de forumregels dient hier met respect over voorgangers gesproken te worden en niet hun leer - en al zeker niet op basis van vermoedens(!) - en een antwoord in twijfel getrokken te worden.
Voor een antwoord verwijs ik je naar zijn mailadres, DAT is de Bijbelse weg.
::salut
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Weet jij waar hij op doelt?
Volgens de forumregels dient hier met respect over voorgangers gesproken te worden en niet hun leer - en al zeker niet op basis van vermoedens(!) - en een antwoord in twijfel getrokken te worden.
Voor een antwoord verwijs ik je naar zijn mailadres, DAT is de Bijbelse weg.
::salut
Maar de dominee heeft op een openbaar forum e.e.a. naar voren gebracht. Volgens de Posthoorn-regel op dit forum mag het dan ook in het openbaar besproken worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

Je kan ook gewoon een reactie onder dat antwoord op RefoWeb zetten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
1. Ik vind het een uiterst onverstandig en hoogmoedig antwoord van deze predikant.
2. Ik denk dat hij bv doelt op het dragen van zwarte kleding.
3. Laat elke predikant zich eerst zorgen maken over zijn eigen kudde voordat hij onrust gaat zaaien in een andere kudde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door helma »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
Als er één dominee is die gemakkelijk over de kerkmuren kijkt, is het deze dominee wel, weet ik!
Dit moet je dus absoluut niet zien als een steek onder water of verborgen boodschap.
Als je zeker wilt weten wat hij bedoeld heeft, moet je dat aan hem vragen.
precies!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
1. Ik vind het een uiterst onverstandig en hoogmoedig antwoord van deze predikant.
2. Ik denk dat hij bv doelt op het dragen van zwarte kleding.
3. Laat elke predikant zich eerst zorgen maken over zijn eigen kudde voordat hij onrust gaat zaaien in een andere kudde.
:tilt
Het was een slip of the pen. Jammer en een gemiste kans. Een moedig antwoord van huisman, dat mag ik ook wel eens zeggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
1. Ik vind het een uiterst onverstandig en hoogmoedig antwoord van deze predikant.
2. Ik denk dat hij bv doelt op het dragen van zwarte kleding.
3. Laat elke predikant zich eerst zorgen maken over zijn eigen kudde voordat hij onrust gaat zaaien in een andere kudde.
Toch je maar eens losmaken van je boekenkast Huisman!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marieke schreef:
Isala schreef:
Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Met alle respect voor de ds, maar ik vind dit (over het verlaten van die kerk waartoe de vragensteller behoort), een bijzonder eenzijdig advies. Dit gaat mij te gemakkelijk. Je moet er een gebedszaak van maken, maar hij geeft al wel vast aan dat het een vrij eenzijdig kerkverband is.
Dat kan toch zijn ondervinding zijn. Er worden door andere predikanten wel veel scherpere uitspraken gedaan en bewoordingen gebruikt. (Juist vanuit de GG in Ned) Hij wijst de weg naar God, niet overhaast keuze maken, maar gebedszaak dat lijkt mij een goed advies.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Marieke schreef:
Isala schreef:
Albert1987 schreef:Het ging hier over kerken, en of je mag veranderen van kerk. Nu las ik op refoweb een vraag daar over, die dominee zegt dat het wel mag.
De dominee zegt ook dat je hiervan een gebedszaak moet maken.
Met alle respect voor de ds, maar ik vind dit (over het verlaten van die kerk waartoe de vragensteller behoort), een bijzonder eenzijdig advies. Dit gaat mij te gemakkelijk. Je moet er een gebedszaak van maken, maar hij geeft al wel vast aan dat het een vrij eenzijdig kerkverband is.
Dat kan toch zijn ondervinding zijn. Er worden door andere predikanten wel veel scherpere uitspraken gedaan en bewoordingen gebruikt. (Juist vanuit de GG in Ned) Hij wijst de weg naar God, niet overhaast keuze maken, maar gebedszaak dat lijkt mij een goed advies.
natuurlijk, natuurlijk. Hij zegt ook zeker goede dingen. En het feit dat er vanuit de GGiN scherpe uitspraken gedaan worden is geen vrijbrief om het ook maar te doen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Wim Anker schreef:Afgezien van het inhoudelijke, overigens niet beargumenteerde, verwijt van eenzijdigheid vroeg ik me af wat ds. Droger nu bedoelde met dit zinnetje:
of het nu echt de bedoeling is om zo te leven, ook als kind van God, zoals in dat kerkverband wordt voorgestaan.
Waar wordt op gedoeld?
1. Ik vind het een uiterst onverstandig en hoogmoedig antwoord van deze predikant.
2. Ik denk dat hij bv doelt op het dragen van zwarte kleding.
3. Laat elke predikant zich eerst zorgen maken over zijn eigen kudde voordat hij onrust gaat zaaien in een andere kudde.
Toch je maar eens losmaken van je boekenkast Huisman!
No way ....maar wat is er inhoudelijk mis met mijn reactie ? Omdat deze predikant CGK is mag ik zijn antwoord toch wel uiterst onverstandig vinden ?
Predikanten moeten voorzichtig zijn om op het www pastorale adviezen te geven die ook nog over andere kerkverbanden gaan. Van die voorzichtigheid merk ik niets in dit antwoord.
Ook legt deze predikant direct de handen op en verklaard de vraagsteller tot waar gelovige.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Curatorium »

Wanneer een kerkverband on-Bijbels bezig is mag daar gerust voor gewaarschuwd worden. Dat gebeurt in onze gezindte zondag na zondag ook als het de RK-kerk betreft. Terwijl er in de eigen gezindte ook genoeg dwalingen zijn op te lossen.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Wanneer een kerkverband on-Bijbels bezig is mag daar gerust voor gewaarschuwd worden. Dat gebeurt in onze gezindte zondag na zondag ook als het de RK-kerk betreft. Terwijl er in de eigen gezindte ook genoeg dwalingen zijn op te lossen.
Dat is ook niet meer dan onze dure plicht als we onze naaste liefhebben, toch?
We kunnen, zoals onze predikant het vaak uitdrukt 'elkaar zo makkelijk verloren laten gaan'.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:Wanneer een kerkverband on-Bijbels bezig is mag daar gerust voor gewaarschuwd worden. Dat gebeurt in onze gezindte zondag na zondag ook als het de RK-kerk betreft. Terwijl er in de eigen gezindte ook genoeg dwalingen zijn op te lossen.
Dat is ook zo.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Marieke »

@mara, helma: ik twijfel niet aan de integriteit van deze ds, het gaat mij hier puur om zijn antwoord. Het maakt me niet uit wie dit zegt, ik vind het gewoon geen verstandig antwoord. Ten diepste om dezelfde redenen als Huisman verwoordt, hoewel ik het wat minder scherp zou willen verwoorden.
@jgw: natuurlijk kan hij dit vinden, maar het ging me om de combinatie gebedszaak/uitkomst wordt vast aangeboden...en juist als je vindt dat ds van de ggin dingen te scherp of eenzijdig verwoorden, lijkt me dat een reden te meer om het zelf niet te doen.
@curatorium: waarschuwen mag, maar dan graag onderbouwd.
Plaats reactie