Stad en land

Ik woon in een plaats...

met meer dan 200.000 inwoners
8
21%
met tussen 100.000 en 200.000 inwoners
4
11%
met tussen 50.000 en 100.000 inwoners
8
21%
met minder dan 50.000 inwoners
18
47%

Totaal aantal stemmen: 38

huisman

Re: Stad en land

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er is in ieder geval volgens internet het buurtschap Benedeneind.

't Hoorntje en De Pol zijn inmiddels waarschijnlijk als buurtschap ingelijfd in de nieuwbouw, althans, speeltuin De Pol ligt in Veenendaal zelf.

Maar het kan goed zijn dat Veenendaal groter is dan 50.000, het ging mij erom dat de CBS-statistiek over de gemeenten niet bepalend is.
Dat zijn gewoon wijken die midden in Veenendaal liggen. Veenendaal is tot aan zijn gemeentegrenzen volgebouwd daarom hebben ze aan de oostkant grond van Ede gekregen.

@Luther wat is er stads aan Veenendaal ? Ik vind het erg dorps....maar ja ik kom oorspronkelijk zelf uit de mooiste stad van Nederland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

En hoe zit het met voormalige deelgemeenten? Dat zijn geen zelfstandige plaatsen maar om nou te zeggen dat bv Rozenburg of Pernis gewoon maar Rotterdam zijn?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

In elk geval woon ik in een 'heel forse plaats'. :hum
parsifal

Bericht door parsifal »

Voor mij is het ook onduidelijk. Tegen iedereen zeg ik dat ik in Stockholm woon, terwijl mijn adres een klein plaatsje van nog geen 10.000 inwoners is. Het openbaar vervoernet van Stockholm gaat echter naar deze plaats enz. Misschien inderdaad een soort Pernis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:En hoe zit het met voormalige deelgemeenten? Dat zijn geen zelfstandige plaatsen maar om nou te zeggen dat bv Rozenburg of Pernis gewoon maar Rotterdam zijn?
Stel je woont in het immer winderige Hoek van Holland, voelt nogal westlands, maar is een stukje Rotterdam, al ligt dit ruim 30 kilometer verderop.
Wat vul je dan in :quoi
Ik zie nog wel eens gebeuren dat het van Hoek van Holland tot en met Nieuwerkerk, één grote supergemeente wordt. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Nou eh.... Ik woon in een plaats met 6 coffeeshops. :oO

Daar kan je vandaag de dag de grootte van een plaats aan aflezen toch???
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:Nou eh.... Ik woon in een plaats met 6 coffeeshops. :oO

Klopt, het aantal coffeeshops, die een stad mag hebben, is gerelateerd aan het aantal inwoners van de stad.

Bij ons is dat 9 ;)
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Vagari schreef:

Klopt, het aantal coffeeshops, die een stad mag hebben, is gerelateerd aan het aantal inwoners van de stad.

Bij ons is dat 9 ;)
In Amsterdam waren er bijna 300 coffeeshops! Maar in de afgelopen jaren moesten er vanwege nieuw beleid veel coffeeshops sluiten (o.a. omdat ze te dicht bij middelbare scholen stonden). Het doel is nu 150 coffeeshops. Nog steeds een flink aantal natuurlijk.
Mara

Bericht door Mara »

In de Visstraat hebben ze vanmorgen 4700 wietplanten geruimd! (meestal vinden ze 1000 - 1300 planten)
Opbrengst zou 700.000 euro zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat denk je hoeveel illegale coffeeshops er staan in Lunteren, Barneveld, Staphorst, Urk, Genemuiden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:Naar aanleiding van verschillende discussies op dit forum over wonen in de stad, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de omvang van de plaatsen waar de forummers wonen -- vandaar dit polletje. (Je kunt het inwonertal van je eigen woonplaats makkelijk verifieren op Wikipedia.)
Het aantal inwoners van een gemeente zegt niet alles. Beter is uitgaan van de kerncijfers, zoals die door
het CBS ook wel worden gebruikt. Een gemeente als Rijssen-Holten heeft 37.848 inwoners (2015).
Maar daar worden ook de inwoners van de dorpen Holten en Dijkerhoek bij inbegrepen.

Rijssen (kern) telt +/- 28.800 inwoners (2014)
Holten (kern) heeft ongeveer 9.000 inwoners
De kleine kern Dijkerhoek: 480

Dan de verspreide bewoning in de buurtschappen:
Espelo telt 370 inwoners
Neerdorp 320 inwoners
En van de andere buurtschappen heb ik zo geen inwoneraantallen:
* Borkeld
* Look
* Beuseberg
* Look
* Holterbroek
Deze worden bij de kern Holten geteld

De buurtschap Lichtenberg wordt deels bij de kern Rijssen, deels bij Holten geteld.
Ik vind het zelf een juister beeld geven als je de inwoners per woonkern telt.

De kerncijfers moeten wel ergens te vinden zijn bij het CBS. Dan krijg je heel andere verhoudingen als dat je
per gemeente rekent. De inwonertallen die Wikipedia noemt zijn meestal per gemeente. Soms zijn ook kerncijfers
vermeld, maar lang niet altijd en zeker niet voor alle buurtschappen en anders plaatsen die een gemeente kan
omvatten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie