Stad en land

Ik woon in een plaats...

met meer dan 200.000 inwoners
8
21%
met tussen 100.000 en 200.000 inwoners
4
11%
met tussen 50.000 en 100.000 inwoners
8
21%
met minder dan 50.000 inwoners
18
47%

Totaal aantal stemmen: 38

modesto
Inactief

Stad en land

Bericht door modesto »

Naar aanleiding van verschillende discussies op dit forum over wonen in de stad, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de omvang van de plaatsen waar de forummers wonen -- vandaar dit polletje. (Je kunt het inwonertal van je eigen woonplaats makkelijk verifieren op Wikipedia.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD

Re: Stad en land

Bericht door DDD »

Doel je hier op de burgerlijke gemeente, of op de woonplaats?
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Het gaat om de woonplaats, niet om de gemeente, want een gemeente kan meer dan 1 stad of dorp omvatten, terwijl je natuurlijk maar in 1 stad of dorp binnen een gemeente woont.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD

Bericht door DDD »

In dat geval is de aantallenverdeling wel vreemd, want er de overgrote meerderheid van alle woonplaatsen heeft minder dan 50.000 inwoners, natuurlijk. Je moet al een heel forse plaats zijn, wil je daar aan komen.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:In dat geval is de aantallenverdeling wel vreemd, want er de overgrote meerderheid van alle woonplaatsen heeft minder dan 50.000 inwoners, natuurlijk. Je moet al een heel forse plaats zijn, wil je daar aan komen.
Pardon ... noem jij een stad van meer dan 50.000 inwoners een "heel forse plaats"? Dat vind ik grappig.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De categorieen zijn inderdaad nogal subjectief. (Persoonlijk trek ik mijn benedengrens bij 250.000.)

Volgens mijn grove berekening woont zo'n 35% van de Nederlandse bevolking in een woonplaats van 100.000 of meer inwoners. Mijn verwachting is dat dit percentage in reformatorische kring een stuk lager ligt.

Helaas is dit polletje niet echt valide, want er doen hier ook mensen mee die in het buitenland wonen, waardoor het uitgangspunt van 35% waarschijnlijk niet meer klopt.
DDD

Bericht door DDD »

Jazeker. Wassenaar heeft maar de helft van de inwoners, Woerden heeft 36.000 inwoners, Zeist heeft ook minder dan 50.000 inwoners. Dat zijn toch allemaal redelijke plaatsen, geen grote steden, natuurlijk.

Het overgrote deel van de plaatsen is kleiner.

Overigens is het lastig het inwoneraantal van de woonplaats te bepalen. Op wikikpedia wordt voor de hoofdwoonplaats van een gemeente vaak geen afzonderlijk inwoneraantal genoemd. Voor Dordrecht kan ik dat bijvoorbeeld niet vinden. In alle cijfers zitten de toegevoegde dorpen inbegrepen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

In de Nederlandse situatie is wat mij betreft de onderverdeling in steden en dorpen niet adequaat. Onze hoofdstad telt slechts 850.000 inwoners. Op wereldschaal is dat weinig voor een stad. In de Randstad zou ik willen spreken over steden (+100.000) en verstedelijkte gemeenten (40.000-100.000). Bovendien is een dorp in de Randstad veel meer te vergelijken met een stad dan een grotere gemeente buiten de Randstad. Concreet: Woerden (36.000) inwoners heeft veel meer weg van een stad dan Kampen (51.000).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Kampen en Woerden zijn even groot wat betreft aantal inwoners. Allebei rond de 35000.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:In de Nederlandse situatie is wat mij betreft de onderverdeling in steden en dorpen niet adequaat. Onze hoofdstad telt slechts 850.000 inwoners. Op wereldschaal is dat weinig voor een stad. In de Randstad zou ik willen spreken over steden (+100.000) en verstedelijkte gemeenten (40.000-100.000). Bovendien is een dorp in de Randstad veel meer te vergelijken met een stad dan een grotere gemeente buiten de Randstad. Concreet: Woerden (36.000) inwoners heeft veel meer weg van een stad dan Kampen (51.000).
Veenendaal heeft 63.322 inwoners (1 mei 2014, bron: CBS) maar is in geen enkel opzicht een stad te noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Pimpelmees schreef:
DDD schreef:In dat geval is de aantallenverdeling wel vreemd, want er de overgrote meerderheid van alle woonplaatsen heeft minder dan 50.000 inwoners, natuurlijk. Je moet al een heel forse plaats zijn, wil je daar aan komen.
Pardon ... noem jij een stad van meer dan 50.000 inwoners een "heel forse plaats"? Dat vind ik grappig.
Het was even zoeken, maar goed. Inmiddels heb ik de gegevens.

Er zijn in Nederland 54 woonplaatsen met meer dan 50.000 inwoners. Als je daarvan de grote steden afhaalt (zeg de G24) dan zijn er nog 30 forse plaatsen in Nederland.

Dat is niet heel raar gesteld, lijkt me.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Luther schreef:In de Nederlandse situatie is wat mij betreft de onderverdeling in steden en dorpen niet adequaat. Onze hoofdstad telt slechts 850.000 inwoners. Op wereldschaal is dat weinig voor een stad. In de Randstad zou ik willen spreken over steden (+100.000) en verstedelijkte gemeenten (40.000-100.000). Bovendien is een dorp in de Randstad veel meer te vergelijken met een stad dan een grotere gemeente buiten de Randstad. Concreet: Woerden (36.000) inwoners heeft veel meer weg van een stad dan Kampen (51.000).
Veenendaal heeft 63.322 inwoners (1 mei 2014, bron: CBS) maar is in geen enkel opzicht een stad te noemen.
We hebben het hier niet over de gemeente Veenendaal, maar over de woonplaats Veenendaal, zie de openingspost. En dan hoort De Klomp er bijvoorbeeld niet bij, net als de andere buurtschappen en dorpen die onder Veenendaal vallen.

Volgens de website van de gemeente Veenendaal zijn die er wel, maar ik kan niet precies achterhalen hoeveel inwoners er nu buiten de woonplaats Veenendaal vallen. Een aantal buurtschappen in de richting van Lunteren is samen 9000 inwoners, maar de andere kanten van Veenendaal kan ik niet goed lokaliseren. Maar als de woonplaats Veenendaal al meer dan 50.000 inwoners zou hebben, dan scheelt het niet veel.

Overigens heeft Kampen, zoals al opgemerkt, maar 35.000 inwoners en geen 51.000
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
We hebben het hier niet over de gemeente Veenendaal, maar over de woonplaats Veenendaal, zie de openingspost. En dan hoort De Klomp er bijvoorbeeld niet bij, net als de andere buurtschappen en dorpen die onder Veenendaal vallen. Of zijn die er niet?
De Klomp is Ede, Veenendaal heeft geen buurtschappen of dorpen heel anders dan de buurgemeente Ede die is zeer groot met veel dorpskernen.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Dat lijkt me niet geheel juist. Veenendaal heeft veel stedelijke trekken, maar akkoord: een randgevalletje...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Er is in ieder geval volgens internet het buurtschap Benedeneind.

't Hoorntje en De Pol zijn inmiddels waarschijnlijk als buurtschap ingelijfd in de nieuwbouw, althans, speeltuin De Pol ligt in Veenendaal zelf.

Maar het kan goed zijn dat Veenendaal groter is dan 50.000, het ging mij erom dat de CBS-statistiek over de gemeenten niet bepalend is.
Plaats reactie