"God heeft de Joden verstoten"
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55
"God heeft de Joden verstoten"
Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Re: "God heeft de Joden verstoten"
A-b-s-o-l-u-u-t niet!GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Deze oudvader had Romeinen 11 niet in zijn Bijbel staan ? Op grond van de Bijbel kun je dit absoluut niet stellen.GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Nee eilander ook niet tijdelijk. De discipelen moesten het Evangelie verkondigen beginnende bij Jeruzalem......eerst de Jood en dan de Griek.eilander schreef:Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:
"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"
Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Ik baseer dit ook op Romeinen 11, daarin spreekt Paulus toch duidelijk over "hun val", "hun verwerping", "enige der takken zijn afgebroken", "de verharding voor een deel over Israël", "een geest des diepen slaaps", etc.huisman schreef:Nee eilander ook niet tijdelijk. De discipelen moesten het Evangelie verkondigen beginnende bij Jeruzalem......eerst de Jood en dan de Griek.eilander schreef: Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.
Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Daarom zou ik nog wel kunnen leven met deze gedachte, als het tenminste niet voor altijd is bedoeld. Dan zijn er vele oudvaders te noemen die het tegendeel zeggen.
"Beginnende bij Jeruzalem", ja zeker! Daar zit een grote troost in, lees het boek van Bunyan hierover (De Jeruzalemse zondaar bekeerd). Maar je weet ook wel dat in Handelingen diverse keren beschreven wordt dat de apostelen zich eerst tot de Joden wenden, maar daarna tot de heidenen om de ongelovigheid van de Joden.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Zacharia 12:10
Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon. Al de overige geslachten elk geslacht bijzonder en hunlieder vrouwen bijzonder zullen rouwklagen.
Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon. Al de overige geslachten elk geslacht bijzonder en hunlieder vrouwen bijzonder zullen rouwklagen.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Ben het helemaal oneens met de stelling!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re:
Daar ben ik het ook van harte mee eens. Het verschil tussen huisman en mij is denk ik heel klein, maar het gaat over de vraag of je mag zeggen dat God TIJDELIJK Zijn volk heeft verstoten. Ik meen van wel, huisman beweert van niet. Beiden zijn we het niet eens met de hier aangehaalde (tot nog toe onbekende) oudvader.Luther schreef:Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Rom. 11:1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van de stam van Benjamin.
Re:
Is dit niet al vervuld bij de kruisiging?Vagari schreef:Zacharia 12:10
Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon. Al de overige geslachten elk geslacht bijzonder en hunlieder vrouwen bijzonder zullen rouwklagen.
Re: "God heeft de Joden verstoten"
Ik denk dat de stelling moet worden omgedraaid.
"De Joden hebben God verstoten"
"De Joden hebben God verstoten"
Re:
Daarom ben ik het ook eens met de bijdrage van eilander waarin, zoals hij zelf ook aangeeft, het woord 'tijdelijk' centraal staat.Luther schreef:Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
Je moet echter wel iets met deze teksten, die volgens mij zelfs één van de hoofdlijnen van Handelingen vormen (het evangelie gaat van Jeruzalem naar Rome en tegelijk van synagoge naar de heidenen - met Jesaja 6 als achtergrond). Dan ontkom je er bovendien niet aan dat er in deze teksten ook van Gods kant iets gebeurt (weliswaar als reactie op het ongeloof). De Bijbel noemt dat overigens wel verharding en geen verstoting.
Maar dat gedeelte van de Bijbel mis ik wel eens totaal in de Israël-opwinding van vandaag in de kerk.