Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- Bonny
- Contacteer:
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Mijn vraag is ook weggemodderd....
Onthouden jullie altijd de tekst van de preek en de gezongen psalmen *inclusief de verzen, of schrijven jullie dat op, om het vervolgens hier te vermelden?
Onthouden jullie altijd de tekst van de preek en de gezongen psalmen *inclusief de verzen, of schrijven jullie dat op, om het vervolgens hier te vermelden?
The Groom's still waiting at the altar
Ik houd al vele jaren een overzicht bij van alle preken, kort:Bonny schreef:Mijn vraag is ook weggemodderd....
a. Datum,
b. Predikant,
c. Tijdstip, morgen, middag- of avonddienst,
d. Gelezen Schriftgedeelte,
e. Tekst,
f. Thema,
g. Punten,
en h. Psalmen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat heb ik ook zo'n twintig jaar gedaan (behalve h.) Ik ben er helaas enkele jaren geleden mee opgehouden. Je kon zo goed zien of bv alle Bijbelboeken bepreekt werden. (op den duur miste ik alleen Ezra)-DIA- schreef:Ik houd al vele jaren een overzicht bij van alle preken, kort:Bonny schreef:Mijn vraag is ook weggemodderd....
a. Datum,
b. Predikant,
e. Tekst,
f. Thema,
g. Punten,
en h. Psalmen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan heb ik nog wat langer gedaan: de oudste aantekeningen dateren uit 1978.huisman schreef:Dat heb ik ook zo'n twintig jaar gedaan (behalve h.) Ik ben er helaas enkele jaren geleden mee opgehouden. Je kon zo goed zien of bv alle Bijbelboeken bepreekt werden. (op den duur miste ik alleen Ezra)-DIA- schreef:Ik houd al vele jaren een overzicht bij van alle preken, kort:Bonny schreef:Mijn vraag is ook weggemodderd....
a. Datum,
b. Predikant,
e. Tekst,
f. Thema,
g. Punten,
en h. Psalmen.
-
Maar de vraag van Bonny is volgens mij:
schrijven jullie tijdens de dienst mee (in een notitieboekje bv) of onthouden jullie alles en noteren jullie het achteraf?
schrijven jullie tijdens de dienst mee (in een notitieboekje bv) of onthouden jullie alles en noteren jullie het achteraf?
Ik heb altijd een kladje bij me voor de tekst, thema en punten en evt. treffende uitleg / toepassing. Schrijf ik thuis in een schriftje. Ik heb het hier liggen sinds 1998, en ik mis geen enkel bijbelboek meer. Wel wordt er twee keer zoveel uit het Nieuwe Testament gepreekt t.o.v. het Oude Testament, terwijl het OT toch echt drie keer zo dik is...Pimpelmees schreef:Maar de vraag van Bonny is volgens mij:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bonny
- Contacteer:
@Pimpelmees: dat was inderdaad de vraag die bij me bovenkwam.
@Luther: mooi dat je dit allemaal dan bewaard. Zo kun je een interessant statistisch naslagwerk opbouwen.
@Luther: mooi dat je dit allemaal dan bewaard. Zo kun je een interessant statistisch naslagwerk opbouwen.
The Groom's still waiting at the altar
- Johann Gottfried Walther
Bij mij is het beperkt tot: datum, predikant (van wie de gelezen preek was), schriftlezing, tekst voor de preek.
Gewoon thuis na de dienst opschrijven. Soms een opmerking erbij.
Gewoon thuis na de dienst opschrijven. Soms een opmerking erbij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
En hou jij ook bij hoe vaak uit een bijbelboek gepreekt is ?-DIA- schreef:Dan heb ik nog wat langer gedaan: de oudste aantekeningen dateren uit 1978.huisman schreef:Dat heb ik ook zo'n twintig jaar gedaan (behalve h.) Ik ben er helaas enkele jaren geleden mee opgehouden. Je kon zo goed zien of bv alle Bijbelboeken bepreekt werden. (op den duur miste ik alleen Ezra)-DIA- schreef:Ik houd al vele jaren een overzicht bij van alle preken, kort:Bonny schreef:Mijn vraag is ook weggemodderd....
a. Datum,
b. Predikant,
e. Tekst,
f. Thema,
g. Punten,
en h. Psalmen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nou, statistisch is niet helemaal de bedoeling; door de loop van de jaren zie je wel dat bepaalde teksten erg vaak bepreekt worden, met soms heel verschillende uitleg. Soms ook geen uitleg...Bonny schreef:@Pimpelmees: dat was inderdaad de vraag die bij me bovenkwam.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb er nog nooit statistische gegevens uitgefilterd, maar dat zal niet zo moeilijk zijn. Ik ben van wel plan, als ik er zin in heb en kracht voor krijg, om het in Excel te zetten. Op die manier kun je makkelijk filteren. Maar de meeste staan nog in schriften, nog weinig op de pc.huisman schreef:En hou jij ook bij hoe vaak uit een bijbelboek gepreekt is ?-DIA- schreef: Dan heb ik nog wat langer gedaan: de oudste aantekeningen dateren uit 1978.
Ik maak wel onderscheid tussen preken die ik live hoor en preken die ik op een bandje of cd hoor. Anders zouden de gegevens wel wat te veel werk vergen. Het gaat dus om de zondagse diensten en weekdiensten in omliggende plaatsen als Wierden, Enter en de inmiddels opgeheven gemeente van Almelo. Verder weekdiensten in de (V)OGG en de (O)GGiN en enkele weekdiensten in de HHK, en van vroeger, toen de Hervormde Gemeente hier nog tijdredes en dergelijke hield, ook nog wat oude Hervormde weekdiensten.
Dat is mijn ervaring ook.Luther schreef:Ik heb altijd een kladje bij me voor de tekst, thema en punten en evt. treffende uitleg / toepassing. Schrijf ik thuis in een schriftje. Ik heb het hier liggen sinds 1998, en ik mis geen enkel bijbelboek meer. Wel wordt er twee keer zoveel uit het Nieuwe Testament gepreekt t.o.v. het Oude Testament, terwijl het OT toch echt drie keer zo dik is...Pimpelmees schreef:Maar de vraag van Bonny is volgens mij:
Er zijn Bijbelboeken waar ik bijna nooit uit hoor preken. Bijvoorbeeld uit de profetische boeken: Amos, Obadja, Nahum, Zacharia.
Ook Openbaring komt relatief weinig voor.
Daarentegen heb ik de gelijkenis van het verloren schaap al tig keer voorbij horen komen en ook preken over Paulus zijn nogal populair.
Het gaat niet zozeer om een tekst, maar wat een dominee er uit weet te halen.
De ene predikant noemt 5 verzen als tekst en lijkt er dan niet meer zo uit te komen, terwijl de andere 1 of 2 woordjes uit een tekst neemt en daar echt een boeiende
preek over houdt. (Deze hebben dan ook geen I pad nodig, maar slechts een briefje met aantekeningen).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hm, je doet het voorkomen alsof een dominee die met een briefje met aantekeningen de preekstoel opgaat per definitie een goede preek houdt en een dominee die z'n preek uitschrijft niet boeiend kan zijn.Mara schreef:De ene predikant noemt 5 verzen als tekst en lijkt er dan niet meer zo uit te komen, terwijl de andere 1 of 2 woordjes uit een tekst neemt en daar echt een boeiendepreek over houdt. (Deze hebben dan ook geen I pad nodig, maar slechts een briefje met aantekeningen)
Nogal suggestief, en geenszins terecht.
En "het gaat erom wat een dominee eruit weet te halen": soms lijkt het meer "het gaat erom wat de dominee erin weet te leggen".
Ik heb in het verleden wat preken gehoord die vol inlegkunde zaten...
Overigens: uit Amos en Zacharia hebben we in onze gemeente hele prekenseries gehad.
~~Soli Deo Gloria~~
Amos en Zacharia komen veel voor. Openbaring ook wel.
Een I-pad is hetzelfde als papier. Over een jaar of tien heeft iedere dominee er één, of wat dan weer uitgevonden is.
Een I-pad is hetzelfde als papier. Over een jaar of tien heeft iedere dominee er één, of wat dan weer uitgevonden is.
Nee, niet per definitie!Hendrikus schreef:Hm, je doet het voorkomen alsof een dominee die met een briefje met aantekeningen de preekstoel opgaat per definitie een goede preek houdt en een dominee die z'n preek uitschrijft niet boeiend kan zijn.Mara schreef:De ene predikant noemt 5 verzen als tekst en lijkt er dan niet meer zo uit te komen, terwijl de andere 1 of 2 woordjes uit een tekst neemt en daar echt een boeiendepreek over houdt. (Deze hebben dan ook geen I pad nodig, maar slechts een briefje met aantekeningen)
Nogal suggestief, en geenszins terecht.
En "het gaat erom wat een dominee eruit weet te halen": soms lijkt het meer "het gaat erom wat de dominee erin weet te leggen".
Ik heb in het verleden wat preken gehoord die vol inlegkunde zaten...
En het woord inlegkunde heb ik pas leren kennen op het forum.

Sorry, maar een predikant die een preek staat op te lezen van een schermpje, vind ik in de regel niet zo boeiend, dan kun je net zo goed een ouderling laten preeklezen.
Jullie hebben waarschijnlijk dan een vaste predikant.Hendrikus schreef:Overigens: uit Amos en Zacharia hebben we in onze gemeente hele prekenseries gehad.
Als een predikant ergens een preekbeurt vervult, is dat anders, alhoewel hij soms dan ook een "verrassende tekst" heeft, dan zegt hij er meestal bij dat hij momenteel
in zijn eigen gemeente een serie preken daarover houdt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon