Calvijn zegt niets anders dan @huisman en ondergetekende. Het woordje 'schenken' is hier een verbondsmatig schenken. Dat is wat anders dan daadwerkelijk toerekenen.Fjodor schreef:Mm, ja, ik zat denk ik teveel met Calvijn in mijn hoofd.Luther schreef:Uit deze post blijkt dat je de sacramenten echt anders waaardeert dan onze gereformeerde belijdenis dat doet. In het Avondmaal schenkt God niet daadwerkelijk Zijn genade. Het is een gedachtenis en pand van Gods heilswerk in Christus. Het heeft alleen verzegelende kracht door het oprecht geloof.Fjodor schreef:Het probleem is dat je zo twee flink verschillende sacramenten krijgt.
In het een schenkt God daadwerkelijk zijn genade (avondmaal),
In het ander biedt God enkel zijn genade aan (zet in verbondsbetrekking) (doop).
Dit kan niet.
In de doop biedt God niet Zijn genade aan (dat is wel het gevolg ervan), maar de doop zelf betekent en verzegelt de beloften; er wordt gedoopt niet op grond van iets in het kind of de ouders, maar op grond van het verbond.
Maar voor jou dan dezelfde vraag als aan huisman.
Denk je niet dat er volgens jou in het avondmaal meer gegeven wordt dan in de doop?
Nog even een citaat van Calvijn, die dus wel degelijk zegt dat God in het avondmaal zijn genade schenkt:Calvijn - korte verhandeling over het heilig avondmaal, paragraaf twee schreef:Hieruit moeten wij de gevolgtrekking maken, dat ons twee dingen in het Avondmaal worden geschonken: te weten Jezus Christus, als bron en inhoud van het heil [la matière et substance des sacraments]; daarna de vrucht en de uitwerking van Zijn dood en lijden.
En nee, ik denk niet dat de doop wezenlijk anders is dan het avondmaal. In beide sacramenten worden de beloften van het genadeverbond betekent en verzegeld; in beide sacramenten wordt de vrucht ervan genoten door het ware geloof. Beide sacramenten bevestigen dat Gods Woord waar is en dat Hij alles heeft aangebracht tot vergeving en verzoening.