Na afgelopen zondag?keesjanm schreef:Ik blijf rustig glimlachen, mocht het weer eens gebeuren. Maar gezien de namen van de komende gastpredikanten zal het niet vaak meer voorkomen.

Na afgelopen zondag?keesjanm schreef:Ik blijf rustig glimlachen, mocht het weer eens gebeuren. Maar gezien de namen van de komende gastpredikanten zal het niet vaak meer voorkomen.
Dat is toch al uitentreuren behandeld op dit forum en in de kerkelijke pers?Floppy schreef:U refereerde aan theologische verschillen tussen SV en HSV; om weer on-topic te komen, kunt u daarvan een voorbeeld noemen?-DIA- schreef:Volgens mij gaan we hier inderdaad behoorlijk off-topic.
Mag ik dan refereren aan al de antwoorden die op dit forum en in de kerkelijke pers zijn gegeven op de vermeende theologische verschillen?-DIA- schreef:Dat is toch al uitentreuren behandeld op dit forum en in de kerkelijke pers?Floppy schreef:U refereerde aan theologische verschillen tussen SV en HSV; om weer on-topic te komen, kunt u daarvan een voorbeeld noemen?-DIA- schreef:Volgens mij gaan we hier inderdaad behoorlijk off-topic.
Misschien mag ik daar naar verwijzen?
Gelijk. Ik heb t hier aangepast.Tiberius schreef:Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt van wat je schrijft.Luther schreef:(Evenzo vind ik het laakbaar dat mensen het licht schijnen gezien te hebben, nu bijna bij de HSV zweren en iedereen die de SV wil v asthouden, als achterlijk wegzet.)
Daar ben ik het helemaal mee eens. Die houding tref je inderdaad erg vaak aan, ook hier op het forum.
Beste DIA, zou je willen terugnemen dat er theologische verschillen zijn tussen de SV en de HSV, want die zijn er niet. Of je zou ze op basis van de grondtekst even aan moeten wijzen.-DIA- schreef:Als er niets gezegd wordt, en dus de theologische verschillen verzwegen worden, is het ook niet vreemd dat de gemeente het 'normaal' gaat vinden om de HSV te gebruiken. Blijkbaar ziet men in die gemeentes niet het verschil met de Statenvertaling.
Dat mag uiteraard, maar als je bijvoorbeeld de artikelen van ds. Sonnevelt bedoelt, dan moet ik je helaas teleurstellen. Daar stonden wel vermeende theologische verschillen in, maar niet t.a.v. de HSV-tekst zelf. Wel t.a.v. sommige delen uit de Jongerenbijbel (de toegevoegde stukjes dus); op dat punt had ds. Sonnevelt gelijk. Maar dat is wat anders dan de HSV-tekst zelf. De vermeende theologische verschillen die hij in dat opzicht noemde, waren zaken die helaas op de spits gedreven werden, maar vanuit de grondtekst zo niet te stellen zijn.-DIA- schreef:Dat is toch al uitentreuren behandeld op dit forum en in de kerkelijke pers?Floppy schreef:U refereerde aan theologische verschillen tussen SV en HSV; om weer on-topic te komen, kunt u daarvan een voorbeeld noemen?-DIA- schreef:Volgens mij gaan we hier inderdaad behoorlijk off-topic.
Is het mogelijk om deze kwalificatie anders te verwoorden? Het klopt namelijk niet wat je zegt. De HSV is even betrouwbaar als de SV. Dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen mogelijk zijn, maar dat is op de SV ook mogelijk. Denk alleen maar aan de bekende tekst: Wie Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. (SV).Tiberius schreef:...tegen een minder betrouwbare vertaling...
Tiberius schreef:Na afgelopen zondag?keesjanm schreef:Ik blijf rustig glimlachen, mocht het weer eens gebeuren. Maar gezien de namen van de komende gastpredikanten zal het niet vaak meer voorkomen.
Dat mag gerust, maar heeft niet zoveel zin, omdat dat niet overtuigend is.Floppy schreef:Dat is toch al uitentreuren behandeld op dit forum en in de kerkelijke pers?
Mag ik dan refereren aan al de antwoorden die op dit forum en in de kerkelijke pers zijn gegeven op de vermeende theologische verschillen?
Dus de mening van Jehovah getuigen vind je doorslaggevend?Floppy schreef:Mocht iemand overigens de illusie hebben dat theologische dwalingen niet mogelijk zijn met de SV: decennialang, voordat ze met hun eigen vertaling kwamen, gebruikten de Jehovah's Getuigen de King James Version.
Even betrouwbaar? Nee, dat is beslist onjuist. Laten we het beestje maar gewoon bij zijn naampje noemen.Luther schreef:Is het mogelijk om deze kwalificatie anders te verwoorden? Het klopt namelijk niet wat je zegt. De HSV is even betrouwbaar als de SV.Tiberius schreef:...tegen een minder betrouwbare vertaling...
Dat niet, maar constructies horen vaak zo onverbrekelijk bij elkaar dat je ze wel als één zin moet beschouwen.ZWP schreef:Dat is afhankelijk van de aanwezigheid van leestekens in de grondtekst. Waren er altijd al punten, komma's etc.?