Rouwkleding bij begrafenissen

Mara

Re: Rouwkleding bij begrafenissen

Bericht door Mara »

Wordt er trouwens nog alom rouw in de kerk gebracht ?
De 1e zondag na de begrafenis brengt de gehele familie de rouw in de kerk, ze zitten dan gezamenlijk in de voorste banken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Volgens mij wordt de ernst van de dood niet verdoezeld... Maar overheerst dan de vreugde van de overwinning op de dood door Jezus Christus. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? De dood hoort niet bij het leven, is ook verdrietig. Maar tegelijkertijd hebben we hoop gekregen omdat Hij de dood heeft verslagen en christenen mogen opstaan in een beter leven. het is tweeledig.... Maar wat overheerst? De dood? Of Christus?
Maar wat als er gevreesd wordt dat overledene het geluk van Gods kinderen moet missen? Hoe moeten we ons dan kleden? Zijn er dan geen bloemen? Wat wordt er dan gezongen in de afscheidsdienst?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:Wordt er trouwens nog alom rouw in de kerk gebracht ?
De 1e zondag na de begrafenis brengt de gehele familie de rouw in de kerk, ze zitten dan gezamenlijk in de voorste banken.
bij ons maar zelden....
soms wanneer er bijvoorbeeld overlijden en begrafenis in 1 week vielen tussen de zondagen in, zodat er in de gemeente niets bekend gemaakt kon worden, dan gebeurt het nog wel eens.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Volgens mij wordt de ernst van de dood niet verdoezeld... Maar overheerst dan de vreugde van de overwinning op de dood door Jezus Christus. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? De dood hoort niet bij het leven, is ook verdrietig. Maar tegelijkertijd hebben we hoop gekregen omdat Hij de dood heeft verslagen en christenen mogen opstaan in een beter leven. het is tweeledig.... Maar wat overheerst? De dood? Of Christus?
Maar wat als er gevreesd wordt dat overledene het geluk van Gods kinderen moet missen? Hoe moeten we ons dan kleden? Zijn er dan geen bloemen? Wat wordt er dan gezongen in de afscheidsdienst?
Als daar geen zekerheid over is kunnen we denk ik het beste in de dienst op God en op de overwinning op de dood wijzen, de aanwezigen waarschuwen en op Christus wijzen, en over de bestemming van de overledene geen uitspraken doen.... of doen alsof het allemaal wel goed zal komen. Dan passen er ook geen symbolen van troost...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lourens

Bericht door Lourens »

artistiek schreef:

Ja, maar...
Waarom moet nu altijd die ernst van de dood worden verdoezelt? Ook voor gelovigen is de dood de straf op de zonde. Zeker, hun is een beter lot bereid maar een ruim sterven is niet voor elk van Gods kinderen weggelegd.
Daarnaast, voor hen die nog leven voor eigen rekening is de dood een prediking, ook de dood van Gods kinderen. Door het te 'verbloemen' halen we de ernst van die prediking af.
De dood hoort niet bij het leven maar het herinnert ons telkens aan onze diepe val in het paradijs.
En daarbij, moeten we niet met al onze rouw en verdriet aan de voeten van Hem komen? Het is toch vreselijk arm om in bloemen en allerlei andere ceremonie en rituelen onze troost te zoeken en onze rouw te verwerken?
We hoeven het niet te verdoezelen. Maar er moet een goede balans zijn tussen die ernst maar ook het verlossingswerk van Christus moet aan bod komen.
Ik zal nooit de begrafenis van mijn oma vergeten, een gelovige vrouw die zelf van Christus kon getuigen, maar in de dienst is de naam van Christus amper aan bod geweest.
Laat ik het anders zeggen: ellende, verlossing en dankbaarheid. ...... Het was alleen maar ellende.

Niet-gelovigen moeten we jaloers maken.............. wij mogen iets hebben wat ook voor jullie is, maar hiertoe is wel bekering nodig.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marc W

Bericht door Marc W »

Bij uitvaarten van niet-gelovigen mis ik heel erg de hoop. De dood is dan het absolute einde.
Natuurlijk is het erg om de overledene te missen. Een gemis dat niet kan worden opgevuld. Zeker bij een uitvaart van een jong iemand.
Bij christelijke uitvaarten komt door het verdriet de hoop naar voren. Ook de dankbaarheid.

Terug naar het onderwerp:

Tijdens uitvaarten ga ik niet altijd in het zwart maar vaak wel donker. Ik vind dat stemmig en netjes.
Ubi caritas et amor, Deus ibi est!
(Waar liefde is en vriendschap, daar is God)
Mara

Bericht door Mara »

Ik ben toch wel onder de indruk van de kleding die de leden van het koninklijk huis van België dragen bij de begrafenis van koning Fabiola, vandaag.
Afbeelding
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Ja en de kist op de grond is heel mooi
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja, het was een respectvolle dienst. Enkele punten in de dienst zelf vond ik moeilijk.

Wat mij opvalt is dat ze een vrouw was met een boodschap van liefde, en toch ook een pittige vrouw. Ze zullen haar erg missen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dipper schreef:Ja en de kist op de grond is heel mooi
Wat bedoel je?
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Is het je niet opgevallen dan dat de kist niet op een kar stond maar direct op de kerkvloer?
Mara

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Is het je niet opgevallen dan dat de kist niet op een kar stond maar direct op de kerkvloer?
Ik heb het net gezien op het nieuws.
Het was de wens van koningin Fabiola, om de kist gewoon op de grond te zetten en niet op schragen te plaatsen.
Ze wilde graag zo haar nederigheid uitdrukken.
Maar het leek of jij op de foto reageerde en dan is het onbegrijpelijk. ;)
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb de begrafenis vanwege allerlei afspraken helaas niet kunnen volgen, maar is het niet raar dat de familie tegen de uitdrukkelijke wens van Fabiola niet in het wit gekleed is? Dat was toch, als ik het me goed herinner, haar verzoek.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik heb de begrafenis vanwege allerlei afspraken helaas niet kunnen volgen, maar is het niet raar dat de familie tegen de uitdrukkelijke wens van Fabiola niet in het wit gekleed is? Dat was toch, als ik het me goed herinner, haar verzoek.
Ik heb dat niet gehoord, maar dat zou best kunnen.
Volgens mij is de kist ook "mooier" dan zij eigenlijk wilde. Al was hij betrekkelijk eenvoudig.
Maar beetje genant moment toen de kardinaal bijna op de grond kukelde. (hij had net een slok wijn genomen)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik heb de begrafenis vanwege allerlei afspraken helaas niet kunnen volgen, maar is het niet raar dat de familie tegen de uitdrukkelijke wens van Fabiola niet in het wit gekleed is? Dat was toch, als ik het me goed herinner, haar verzoek.
Ik heb dat niet gehoord, maar dat zou best kunnen.
Volgens mij is de kist ook "mooier" dan zij eigenlijk wilde. Al was hij betrekkelijk eenvoudig.
Maar beetje genant moment toen de kardinaal bijna op de grond kukelde. (hij had net een slok wijn genomen)
Ik ben toch echt benieuwd waarom dit volgt. Het lijkt wel refostory.
Plaats reactie