Werkt de bijbel alleen in een schoon hartje?

Wittewrongel
Inactief

Re: Werkt de bijbel alleen in een schoon hartje?

Bericht door Wittewrongel »

Het is onmogelijk en hoe verbroken je ook ben … je kan niet meer zalig worden! Het is verloren, ja voor eeuwig verloren. MAAR … bij U is vergeving, altijd geweest! MAAR … wat bij de mens onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. Komt, want alle dingen zijn gereed! Het is volbracht … voor een schare die niemand tellen kan … de troon der genade, we mogen vrijmoedig toegaan … om ter bekwamer tijd te ontvangen: genade. Hij wil het geven en klopt op onze harten: “ Geef Mij je hart”.
Is het een optelsom? We mogen vrijmoedig toegaan... om ter bekwamer tijd te ontvangen: genade. Wat bedoel je precies?

@ Refocalvinist Ik heb dezelfde vraag?

[ Dit topic is best ingewikkeld geworden om te lezen maar volgens mij zitten we ondertussen wel bij de kern waar deze citaat voor geldt. -hoe verschijn ik rechtvaardig voor God? Hier kunnen verschillende gedachten over zijn. Maar als het goed is zijn we het allen eens met de drie punten van de H.C.. ]
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Ad Anker schreef:Kun je aanwijzen in welke posting je de verantwoordelijkheid mist?
Dat kan ik inderdaad, Ad Anker.

Reactie van PvS:
Ons vluchten tot Hem, vóórdat Hij tot ons is gekomen heeft geen enkele waarde. Ja, schuld.

Hier wordt het eenzijdig belicht. Natuurlijk komen wij niet tot God vanuit onszelf. Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. (Rom. 3:11-12)
Maar een mens moet getrokken worden tot Christus door God zelf. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. (Joh. 6:44) En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. (Joh. 6:65)

Dat is de ene kant, maar aan de andere kant staan er zoveel oproepen in de Bijbel om te komen tot Hem:
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. (Matth. 11:28)
O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! (Jes. 55:1)
Ook vele oproepen tot bekering en geloof. De eis wordt telkens neergelegd bij de mens. Dat is ook de Bijbel.

En als we deze twee nu samen nemen. Aan de ene kant het verantwoordelijke van de mens en de oproep om te komen, en aan de andere kant het volmaakte werk van God. Dan houden we de Schrift in evenwicht. Wij moeten, dat we niet kunnen is iets anders. Het moet, want God heeft er recht op. Ook al heeft het geen nut vanuit onszelf gezien, wij het verplicht aan onze Maker ons leven te geven aan Hem.

“En het zal zijn dat een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden”.

Die rijkdom en die krachtige beloftes in Gods Woord, moeten we niet uitspelen tegen het “Niemand zoekt God”. Ze vullen elkaar aan en spreken elkaar niet tegen. “Bid en u zal gegeven worden”, moeten we niet ontkrachten met “alleen de ware bidder wordt verhoord”.
Als we bidden, dan ZAL Hij verhoren. Niet als rechthebbende, maar als rechteloze wijzend op het Woord van God. Want als we bij elke belofte van God in het Woord het gaan ontkrachten met “er moet wat gekend zijn” of “het moet wel echt zijn”. Wat houden we dan nog over? In mijn ogen niks.
Nee, de eis ligt er. Waarom? Omdat we goed geschapen zijn, niet omdat we nog iets kunnen.
De eis ligt niet in het “goed geschapen” zijn, maar dat we geschapen zijn naar het “evenbeeld van God”. We zijn naar Zijn beeld geschapen door Hem. En omdat Hij onze Maker is heeft Hij recht op ons leven.

Ik beweer dan ook niet dat de eis er ligt omdat we nog iets zouden kunnen. Waar je dat uit dit stukje tekst haalt is mij een vraag?:
Maar wie komen er dan tot Hem? Dan kunnen we heel dogmatisch en rechtzinnig deze vraag gaan beantwoorden. De Heere heeft in de volle Raad des Vredes een volk ten eeuwige leven verkoren, die Hij in de tijd toeroepen zal…. Weg verantwoordelijkheid van de mens. Het is een waarheid, maar is het DE waarheid? Is er niet meer dan dat? Moeten we dan echt alleen maar de onmogelijkheid van de mens benadrukken?
Wanneer mag je weten dat Christus ook jouw Zaligmaker is. Altijd? Of moet er dan wat gebeuren.
Lees Johannes 1:12-13

Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Wanneer mag of kan iemand zich een kind van God noemen?

Alleen de mensen die door Woord en Geest wedergeboren en vernieuwd zijn. Hoe weet je dat dan? Dat komt openbaar in het gelovig aannemen van Christus.

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef. 2:8)
Is het een optelsom? We mogen vrijmoedig toegaan... om ter bekwamer tijd te ontvangen: genade. Wat bedoel je precies?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)
hetgeen wij in Christus hebben, dat wil Hij.... Wat hebben we in Christus?
Wat wij in Christus hebben? Zie de rijkdom van de doop: Ik, de HEERE, wil je Vader zijn. Ik wil in ontferming op je neerzien.
Nu besef ik dat de visie op de doop een gevoelig en teer onderwerp is. Waar ook verschillende visies op bestaan wat de waarde van de doop betreft. Maar voor mij is het meer dan alleen ‘een apart zetten van de wereld’.
Maar het Woord sluit de dogmatiek niet uit. Zie de dogmatiek als een leeswijzer van Gods Woord. Vind je dat verkeerd?
Ja. Het is geen leeswijzer voor het Woord van God. De leeswijzer is de Heilige Geest. Die alleen kan ons de Schriften doen verstaan. Dogmatiek staat niet aan de basis van het Woord, maar komt eruit op. Dan kan het nooit functioneren als de leeswijzer ervan. Dogmatiek is ‘uitleg van de leer van de Schrift’.
Waar komt dat zoeken, hunkeren en worstelen vandaan?
Ik citeer mezelf maar: "dan hoeven wij niet onze dogmatiek te leggen op het zielenleven van een mens … maar laten wij het dan maar over aan God. Want wie God zoekt, Die wordt door de Vader tot Hem getrokken”.
De onderbouwing heb ik al gegeven. Daarnaast heb ik geen Bijbelteksten, althans de vindt plaatsten, genoemd ja, maar het komt wel vanuit de Schrift. Als jij iets mist, dan hoor ik het graag. Als ik het fout zie, dan laat ik mij graag corrigeren.
RefoCalvinist

Mara schreef:Dan heb ik een vraag.
Een willekeurig iemand, komt op een hotelkamer en ziet een Bijbel liggen.
Hij gaat er in lezen en wordt gegrepen door hetgeen hij leest.
Begrijpen doet hij het niet, maar hij voelt wel dat zijn leven zo niet verder kan.
Werkt die Bijbel dan op zo'n moment niet juist in een vuil hart?
En wanneer is ons hart dan schoon?

Moet Bijbel in de topictitel niet met een hoofdletter?
Dogmatiek is niet de leeswijzer van het Woord. Dat is de Heilige Geest.
Als iemand geraakt wordt door het Woord, is dat niet de Dogmatiek.
Maar juist de werking van Gods Geest.
Dan werkt de Heere door Zijn Woord en door Zijn Geest in een vuil hart.
En dat is het schoon als Christus door het geloof omhelst mag worden als Borg en Middelaar.
Mara

Bericht door Mara »

Dit: maar een verbrijzelde, nederige, arme en verslagene van geest/hart zegt Gods Woord!!
en dit: En dat is het schoon als Christus door het geloof omhelst mag worden als Borg en Middelaar.
wordt niet begrepen door een buitenkerkelijke.
Met deze taal moet je dus niet aankomen, bij het evangeliseren, noch bij de mensen die in termen als "schoon hartje" spreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist

Mara schreef:Dit: maar een verbrijzelde, nederige, arme en verslagene van geest/hart zegt Gods Woord!!
en dit: En dat is het schoon als Christus door het geloof omhelst mag worden als Borg en Middelaar.
Met deze taal moet je dus niet aankomen, bij het evangeliseren, noch bij de mensen die in termen als "schoon hartje" spreken.
O, sorry Mara. Dan had ik je vragen verkeerd begrepen.
Ik wist niet dat je doelde op het aangaan van een gesprek met een buitenkerkelijke.

Inderdaad zal ik de door jouw genoemde terminologie niet gebruiken dan, maar de inhoud zal voor mij wel hetzelfde zijn.
De Boodschap zal en moet hetzelfde blijven, maar wel in andere bewoording. Ben ik met je eens.
Ook niet te kinderlijk worden, gewoon op dezelfde golflengte gaan zitten.
Al kom je met deze terminologie ook ver, als je het maar uitlegt. Zelf waardevolle gesprekken gehad waar ik het niet geschud had. En waar niet de minste onderwerpen op tafel kwamen. Bijv. Als God dan bestaat, waarom zit mijn broer dan in een rolstoel? Dat zijn moeilijke vragen.
Mara

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:Dit: maar een verbrijzelde, nederige, arme en verslagene van geest/hart zegt Gods Woord!!
O, sorry Mara. Dan had ik je vragen verkeerd begrepen.
Ik wist niet dat je doelde op het aangaan van een gesprek met een buitenkerkelijke.
Nou, niet persé eigenlijk. Deze genoemde termen zegt onze kinderen ook weinig, omdat er in onze kerk nauwelijks nog zo wordt gepreekt. Af en toe als er een BhP predikant te gast is.
RefoCalvinist schreef:Inderdaad zal ik de door jouw genoemde terminologie niet gebruiken dan, maar de inhoud zal voor mij wel hetzelfde zijn.
Je mag die terminologie best gebruiken, het andere voorbeeld was door Huisman gebruikt. De meesten op dit forum zullen het wel begrijpen, maar het ging over een voorbeeld dat ik noemde, een willekeurig iemand gaat de Bijbel lezen en wordt op een bepaalde manier gegrepen. Dan werkt die Bijbel toch niet enkel in een schoon hartje? En wanneer is dat schoon (genoeg) eigenlijk, kan dat wel?
RefoCalvinist schreef:Ook niet te kinderlijk worden, gewoon op dezelfde golflengte gaan zitten.
Al kom je met deze terminologie ook ver, als je het maar uitlegt. Zelf waardevolle gesprekken gehad waar ik het niet geschud had. En waar niet de minste onderwerpen op tafel kwamen. Bijv. Als God dan bestaat, waarom zit mijn broer dan in een rolstoel? Dat zijn moeilijke vragen.
Probeer het eens uit te leggen aan gevluchte Koerden, of vrouwen die verkracht zijn in een ver buitenland.
En misschien moeten we wel eens te kinderlijk worden.
We worden niet allemaal geboren in een gezin waar men de Heere vreest en kent en dan blijf je ook onbekend met de bevindelijke termen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie