-DIA- schreef:keesjanm schreef:-DIA- schreef:
Zo komen wel heel pijnlijk de interne verschillen aan het licht.
Als de verschillen niet erger zijn, dan valt het alles mee.
Ik vrees dat er toch een dieper liggend verschil achter ligt... Het zou in onze gemeente
echt niet bestaan kunnen om met de HSV aan te komen. Er wordt hier vanaf de kansel
ernstig voor gewaarschuwd. Dat dat op andere plaatsen blijkbaar niet gebeurt zegt toch
wel een en ander.
In gemeenten waar er 'ernstig tegen gewaarschuwd wordt' kan ik mij voorstellen dat kerkenraadsleden zelf ook niet de HSV gebruiken. Anders lijkt het me nogal vreemd.
Maar, ik denk dat u zich ook wel voorstellen kan dat niet alle (GG-) gemeenten zo zijn, er zijn er die een meer neutrale houding hebben tov de HSV en er zijn er ook waar de HSV positief is ontvangen. In de gemeente waar ik lid ben (geen GG overigens) wordt in officiele bijeenkomsten de SV gebruikt (eredienst vooral) en laat het de mensen over het algemeen volslagen koud welke vertaling er door de mensen wordt gelezen. Een houding die ik persoonlijk zeer goed vind.
Een nabijliggende conclusie is dat de GG niet een loepzuivere eenheid is in opvatting, zeker niet wat dit betreft. Dat maakt synodale uitspraken wat lastig.