Een vriend van onze zoon heeft in het afgelopen voorjaar belijdenis des geloofs afgelegd.
Nu is er in hun kerkelijke gemeente een catechisatie speciaal voor leden die kortgeleden belijdenis hebben gedaan.
Hij gaat er ook heen en vindt het heel leerzaam en fijn.
Nu is mijn vraag, wordt dit in meer gemeentes zo gedaan? Al langer?
Ik kende deze vorm van catechisatie helemaal niet en in mijn familie, in hun gemeentes, wordt dit evenmin gedaan.
Catechisatie voor belijdende leden
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Catechisatie voor belijdende leden
Ik ken het wel bij andere gemeenten, ook huwelijkscatechese bijv. bij ons is het (nog) niet maar er zijn wel mensen die na hun belijdenis samenkomen in een bijbelstudie om beurten bij elkaar thuis, 1x p/14dg bijv.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ja, dat ken ik ook Orchidee, maar dat is toch anders.Orchidee schreef:Ik ken het wel bij andere gemeenten, ook huwelijkscatechese bijv. bij ons is het (nog) niet maar er zijn wel mensen die na hun belijdenis samenkomen in een bijbelstudie om beurten bij elkaar thuis, 1x p/14dg bijv.
Dit betreft hier catechisatie in een zaaltje van de kerk, met uitsluitend (meestal jonge) leden die net hun belijdenis hebben gedaan, o.l.v. een ouderling of predikant. Daarnaast is er ook de huwelijkscatechese inderdaad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In mijn vorige gemeente heette het Jonge Lidmatenkring. Meestal voelt de belijdenisgroep zich nauw verbonden, en vinden ze het prettig na het intensieve jaar nog samen door te gaan. De kring heeft een leerelement, en staat onder leiding van de predikant. Het is de bedoeling dat de leden na enkele jaren doorstromen naar mannenvereniging, vrouwenvereniging en Bijbelkring.Mara schreef:Een vriend van onze zoon heeft in het afgelopen voorjaar belijdenis des geloofs afgelegd.
Nu is er in hun kerkelijke gemeente een catechisatie speciaal voor leden die kortgeleden belijdenis hebben gedaan.
Ik kende deze vorm van catechisatie helemaal niet en in mijn familie, in hun gemeentes, wordt dit evenmin gedaan.
Ik ken het ook wel als 'vervolgcatechese'. Daar is iedereen welkom die belijdenis gedaan heeft. Ook dat wordt als zeer leerzaam ervaren.Mara schreef:Een vriend van onze zoon heeft in het afgelopen voorjaar belijdenis des geloofs afgelegd.
In onze gemeente is er ook vervolgcatechese erg leerzaam veel ruimte voor gesprek
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik ga zelf ook naar de 4 oud-belijdeniscatechisantenavonden per jaar. Wij behandelen momenteel De Christenreis. Ik denk dat onze dominee deze avonden ingesteld heeft om nog wat extra contact te houden met de 'nieuwe' lidmaten.
Noem het Bijbelkring en iedereen kan aanschuiven.
Tsja, op zondag in de dienst kan ook iedereen aanschuiven maar dat is echt wat anders dan een vorm van catechese. Zo is ook een bijbelkring heel iets anders een vorm van vervolgcatechese. Om die reden kennen we in onze gemeente beiden.eilander schreef:Noem het Bijbelkring en iedereen kan aanschuiven.