Ambtskleding

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ambtskleding

Bericht door refo »

Die wijze bouwer is niet het voorbeeld van Godsvrucht.
Wie mijn woorden hoort en die doet is ALS een wijze bouwer. Door Jezus' woorden te doen krijg je HET fundament gratis.

De narigheid met deze discussie is dit: vernieuwingen vinden plaats in gemeenten die we als 'licht' of 'links' kenmerken. Bij onze gezindte heeft men de opvatting: als God nog ergens te vinden is is het bij ons. Wij houden alles bij het oude.
Niets veranderen is dus het kenmerk van het ware. .

Dit zo zijnde kun je door te katten op vernieuwingen je eigen degelijkheid bewijzen. Terwijl niet vernieuwen evengoed een kenmerk van de dood kan zijn. Dode mensen vernieuwen niets, omdat er geen leven in is.

De hele manier van kerkzijn zoals we die nu hebben is ook ooit door grotere of kleinere vernieuwingen tot stand gekomen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Vagari »

DDD schreef:
Vagari schreef:Zijn er hier mensen die verdrietig worden van donkere kleding?

Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord. Van mensen die verdrietig worden van fel gekleurde kleding heb ik echter wel gehoord. Waarom zou je dus die mensen pijn doen?
Als je dit draadje goed had gevolgd, dan had je al van één dominee geweten dat hij daar een hekel aan heeft.

Mijn oma stoorde zich ook aan zwarte kleren, ik zelf heb er ook een hekel aan, zeker als het buiten ook nog eens donker is. Het heeft een bijzonder deprimerende uitstraling. Het maakt wel uit wat voor stropdas erbij zit.

Maar voor mij maakt het uit of de ouderlingen in het zwart op huisbezoek komen. Ik vind dat niet prettig.
Ik heb het goed gelezen hoor. Die dominee zei dat hij het saai vondt. En zich ergens aan storen of een hekel aan hebben is niet zo erg als er verdrietig van worden.
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Ik zie het verschil niet. Ik word verdrietig van zwarte stropdassen. Nou en? In sommige gemeenten moet je daar tegen aan kijken.
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Inderdaad, nou en.
Als je verdrietig wordt van bepaalde kleding vind ik dat je maar moet zorgen dat je er niet verdrietig van wordt, of je er niets van aantrekken.
Anders ligt het als het aantoonbaar tegen Gods woord ingaat zoals bloot en dergelijk.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Ambtskleding

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik heb geen bezwaar tegen zwarte ambtskleding. Wat mij betreft mag een andere kleur ook.
Wit zou een optie zijn:

Prediker 9:8
Laat uw klederen te allen tijd wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

Ik vond wel een mooie reactie op refoweb van een zekere ds. H. Paul

Beste vraagstel(ler)ster,

Inderdaad geven de aangehaalde teksten geen enkele reden om te denken dat wanneer iemand bekeerd is, hij/zij voortaan in het zwart gekleed moet zijn. Deze teksten slaan op berouw en op diepe droefheid naar de omstandigheden: verdrukking enz. De Heere Jezus zegt Zelf: "Laat uw klederen te allen tijd wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken." Begrijpelijk is dat dat geen kledingvoorschrift is voor de ware christenen, maar plaats- en tijdgebonden blijft.

Wat geldt is dat men altijd netjes en onopvallend gekleed moet zijn en de mode van de tijd niet achternaholt. Dat men de kleding gebruikt waar ze ons voor gegeven is, zoals we in Genesis 3:21 lezen. Dus zedig en niet aanstootgevend. Draag die kleding waar je overal mee kan komen, ook in Gods huis.

Ds. H. Paul
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Ambtskleding

Bericht door Vagari »

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om verder over dit topic na te denken maar met mijn dwaze hoofd blijf ik steeds aan de gang. Dit gaat echt letterlijk over uiterlijkheden. Ik weet het ook allemaal niet. Als je het dan witte kleren wilt aan doen en je de tekst uit prediker daarvoor wilt gebruiken, fijn doe dat maar vergeet dan ook de olie op je voorhoofd niet. Dit geld net zo goed voor het as op het hoofd als je zo nodig moet laten zien dat je berouw hebt.

Een ding weet ik wel, als je geen vreugde hebt in je hart dan heb je helemaal geen zin om vrolijke kleuren te dragen. En lees de psalmen nog maar eens. Dat zijn de gevoelens toch van de verlosten? Zijn er alleen vrolijke psalmen? Zou Gods volk dan alleen maar vrolijk zijn de hele dag, zeker nu God eigenlijk helemaal verbannen is uit de maatschappij?

Dan sluit ik maar weer af met de uitspraak van Pascal die ik in een ander topic ook heb geplaatst:'Het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent'
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ambtskleding

Bericht door Posthoorn »

Vagari schreef:Dan sluit ik maar weer af met de uitspraak van Pascal die ik in een ander topic ook heb geplaatst:'Het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent'
Ik vraag me af of die uitspraak hier op zijn plaats is. Oftewel: wat bedoel je er in dit verband mee te zeggen?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ambtskleding

Bericht door Jongere »

Vagari schreef:Een ding weet ik wel, als je geen vreugde hebt in je hart dan heb je helemaal geen zin om vrolijke kleuren te dragen.
Één ding weet ik wel, dat is dat je dit soort uitspraken niet als algemene regel moet willen uitspreken. Het is gewoon niet waar namelijk. Mogelijk dat jij dit zo voelt. Als ik zelf geen vreugde in mijn hart heb, trek ik echter net zo makkelijk mijn groene of paarse trui aan als gisteren. Het enige wat dit soort algemene uitspraken doen, is een ander vertellen hoe hij zijn verdriet moet beleven en uiten.

Bovendien is er ook nog wel een keerzijde te bedenken van zulke uitspraken. Dit las ik onlangs bij Spurgeon, bijvoorbeeld:
Spurgeon schreef:Zing, christen, waar u ook gaat. Als u kunt, probeer dan iedere morgen uw gezicht te wassen in een bad van lofprijzing. Als u vanuit uw kamer naar beneden gaat, zie dan nooit eerst op naar mensen, voordat u hebt opgezien naar uw God. En als u naar Hem hebt opgezien, probeer dan beneden te komen met een gezicht dat straalt van vreugde. Draag een glimlach. U zult er vele, arme, weerspannige pelgrims mee bemoedigen. En als u vast, christen, of als u een pijnlijk hart hebt, verschijn dan niet voor de mensen. Verschijn opgewekt en vrolijk. Zalf uw hoofd en was uw aangezicht. Wees blij omwille van uw broeder. Het zal hem bemoedigen en hem door de vallei heen helpen.
Je zou de discussie ook vanuit deze oproep kunnen lezen.

Maar eigenlijk maken we natuurlijk erg veel woorden vuil aan iets van ondergeschikt belang. Ik sluit me helemaal aan bij de laatste post van Zita hierover.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Ambtskleding

Bericht door Vagari »

Posthoorn schreef:
Vagari schreef:Dan sluit ik maar weer af met de uitspraak van Pascal die ik in een ander topic ook heb geplaatst:'Het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent'
Ik vraag me af of die uitspraak hier op zijn plaats is. Oftewel: wat bedoel je er in dit verband mee te zeggen?
Je hebt gelijk, je kunt deze uitspraak op verschillende manieren uitleggen. Ik bedoel hier: Dat er hier vaak naar het IQ wordt gekeken en je moet alles direct vanuit de Bijbel kunnen uitleggen. Maar er is ook nog zoiets als het EQ dat vaak afgedaan wordt als onzin maar wel degelijk waarde heeft.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Ik ben blij dat bij ons niemand zwarte kleding draagt, alleen de ambtsdragers dragen allemaal een zwart pak, met ieder een eigen smaak stropdas en de ds als dienaar van het Woord een toga en verder is hij altijd wel stemmig gekleed maar niet altijd in een zwart pak.
Is dit verkeerd, zegt dit iets over de zaligheid van mensen of over het gepredikte Woord?
Niemand zwarte kleding? Kom nou, het overkomt me regelmatig dat ik er doorheen moet en 't wordt me dikwijls zwart voor ogen.

Maar: nee, de kleur van de kleding zegt niets over de prediking, althans niet in die zin dat alleen zwarte pakken een goede preek kunnen brengen.
Nee, niemand loopt bij ons "in het zwart" is daar iets mis mee dan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Ambtskleding

Bericht door StAndrews »

Sheba schreef:@stAndrew

Uitstraling? Van deftigheid? Bedoel je dat? Of bedoel je het anders?

Geeft kleding in de kerk gezag? Of geeft het gesproken Woord van God gezag?

Jezus sprak met gezag... Staat er. En Hij droeg geen priesterkleding of andere ambtskleding.
Zo ook de apostelen. Dus dan zou je misschien kunnen concluderen dat de kleding dat gezag uitstraalt door ons mensen bedacht is? Ook schrijft de auteur in dat gelinkte artikeltje dat er pas later een theologische betekenis is gehangen... Ook in de traditie van de protestanten. Vanaf reformatie tot 18 e eeuw was er geen speciale ambtskleding in de protestantse kerken...

Ook in de tijd van de apostelen was het een verwarrende tijd. De boodschap die zij brachten ging rechtstreeks tegen het Joodse gezag in. En toch spraken zij ( de apostelen) met gezag... En hadden zij geen speciale ambtskleding nodig...

Je opmerking over profeet en profetenmantel. Is een ambtsdrager een profeet? Dat is OT, alleen de overgangsfiguur Johannes de Doper. Maar de rest niet. Is dat een hint?
Behalve de profeten hadden ook de oud-testamentische priesters hadden ook ambtsgewaad. Nu weet ik wel dat we nu in de tijd van het Nieuwe Testament leven, maar het dragen van ambtskleding is niet afkeurenswaardig, als we dat in de lijn van het gehele Woord van God zien. Uiteraard is dit cultureel gebonden en is daar een zekere vrijheid in. Ik besef ook dat de hedendaagse ambtskleding in onze kerken niet rechtsstreeks op de Bijbel te gronden is, maar er is ook geen reden om er radicaal stelling tegen te nemen. Zowel voor- als tegenstanders dienen een zekere mildheid te betrachten.

Edit: Overigens werk ik zelf in een branche waar veel wordt gebruik gemaakt van toga's. De toga symboliseert de academische opleiding en daarmee de waardigheid en het gezag waarmee iemand spreekt. Ook buiten de kerk wordt er dus op vergelijkbare wijze gedacht over kleding. Nogmaals aan iedereen: wees mild. Uitwassen aan beide zijden zijn afkeurenswaardig.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ambtskleding

Bericht door Zeemeeuw »

Een leerzaam voorval uit de 'kleine kerkgeschiedenis':

http://www.digibron.nl/search/detail/2e ... boeriaan/0
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ambtskleding

Bericht door Ditbenik »

StAndrews schreef:
Sheba schreef:@stAndrew

Uitstraling? Van deftigheid? Bedoel je dat? Of bedoel je het anders?

Geeft kleding in de kerk gezag? Of geeft het gesproken Woord van God gezag?

Jezus sprak met gezag... Staat er. En Hij droeg geen priesterkleding of andere ambtskleding.
Zo ook de apostelen. Dus dan zou je misschien kunnen concluderen dat de kleding dat gezag uitstraalt door ons mensen bedacht is? Ook schrijft de auteur in dat gelinkte artikeltje dat er pas later een theologische betekenis is gehangen... Ook in de traditie van de protestanten. Vanaf reformatie tot 18 e eeuw was er geen speciale ambtskleding in de protestantse kerken...

Ook in de tijd van de apostelen was het een verwarrende tijd. De boodschap die zij brachten ging rechtstreeks tegen het Joodse gezag in. En toch spraken zij ( de apostelen) met gezag... En hadden zij geen speciale ambtskleding nodig...

Je opmerking over profeet en profetenmantel. Is een ambtsdrager een profeet? Dat is OT, alleen de overgangsfiguur Johannes de Doper. Maar de rest niet. Is dat een hint?
Behalve de profeten hadden ook de oud-testamentische priesters hadden ook ambtsgewaad. Nu weet ik wel dat we nu in de tijd van het Nieuwe Testament leven, maar het dragen van ambtskleding is niet afkeurenswaardig, als we dat in de lijn van het gehele Woord van God zien. Uiteraard is dit cultureel gebonden en is daar een zekere vrijheid in. Ik besef ook dat de hedendaagse ambtskleding in onze kerken niet rechtsstreeks op de Bijbel te gronden is, maar er is ook geen reden om er radicaal stelling tegen te nemen. Zowel voor- als tegenstanders dienen een zekere mildheid te betrachten.

Edit: Overigens werk ik zelf in een branche waar veel wordt gebruik gemaakt van toga's. De toga symboliseert de academische opleiding en daarmee de waardigheid en het gezag waarmee iemand spreekt. Ook buiten de kerk wordt er dus op vergelijkbare wijze gedacht over kleding. Nogmaals aan iedereen: wees mild. Uitwassen aan beide zijden zijn afkeurenswaardig.
De priesterdienst heeft afgedaan. Het voorhangsel is gescheurd. De apostelen dragen dan ook geen ambtskleding. Dat het in de kerken wel gebeurd is ontstaan vanuit de reactie op het dragen van toga's door de wereldlijke en rechterlijke macht. Een zekere mildheid is zeker geboden. Probleem is vaak dat die mildheid wel gevraagd wordt als het gaat om het accepteren van het onbijbels ambtsgewaad maar vaak totaal ontbreekt als het gaat over mensen die juist niet in het zwart gaan.
Als ambtsdrager heb je de kleding niet nodig om waarheid en gezag te verkrijgen. Een ambtsdrager komt met het gezag van het Woord en van zijn Zender.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ambtskleding

Bericht door Mara »

Ik zag een paar foto's van een doopdienst in de PKN, predikant droeg een lang wit gewaad, met om zijn schouders een groene "stola".

Deze vond ik op een open site, nl op cvandaag:
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ambtskleding

Bericht door ejvl »

Dit is volgens mij geen Nederlandse kerk.

Edit: Inderdaad, een kerk uit Oekraine.

http://www.shutterstock.com/nl/pic-2234 ... ZmQ1g-1-96
Plaats reactie