Hoe zien wij de SGP-staat?

Lecram

Bericht door Lecram »

Het zou weleens interessant kunnen zijn om te kijken wat het gevolg is van het openstellen van de partij voor vrouwen. Zowel als lid als in bestuurlijke functies.
Veel SGPers zullen daar geen moeite mee hebben en het zelfs toejuichen. Maar ik denk dat een deel zich zal afsplitsen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ook over politieke zaken wordt heel verschillend gedacht. Denk maar eens aan de vrouwenkwestie, theocratie, mediagebruik enz.
Onder de mantel van de vrede wordt e.e.a. nu bedekt, maar juist bij de groei van een partij gaan dergelijke vraagstukken een grotere rol spelen. Bovengenoemde punten zijn ook aanleiding voor bepaalde personen om nét niet SGP, maar CU te stemmen.
De ontwikkelingen in de maatschappij staan niet stil. Een politieke partij die voortdurend op zoek is naar een anwtoord op de vraag hoe de Bijbelse beginselen in de huidige tijdspanne toe te passen, komt dus vrijwel onvermijdelijk in een interne discussie terecht. De aanvallen van buitenaf (Wiardi Beckmanstichting, kamerleden die Van der Staaij in een hoek proberen te drukken, jounalisten die politici steeds bevragen vanuit verschillende media) dwingen daartoe. In zo'n discussie wordne verschillende meningen gehoord, omdat Gods Woord (met eerbied gesproken) natuurlijk geen receptenboek is, waar je de antwoorden op alle moeileijk vragen die gesteld kunnen worden even uithaalt. Zolang die discussie maar waardig is en geschiedt met de intentie een gezamenlijke oplossing te vinden, is er met discussie niks mis.

[Aangepast op 9/3/05 door Adrianus]
Het probleem zit hem vaak in het schermen met het geweten. Als iemand iets als een gewetenskwestie betiteld, is er bijna geen discussie/gesprek meer mogelijk. Dat speelt dus een rol bij o.a. de vrouwenkwestie. Waar het voor de één heel vanzelfsprekend is dat vrouwen dezelfde rechten hebben, vindt de ander dat zijn geweten in gedrang is als dat gebeurt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Bij mijn weten is er op dit punt zeker geen gewetensdwang. Er is een partijstandpunt, waarvan bekend is dat verschillenden binnen de partij daar anders over denken. Die worden niet vanwege hun geweten daarom scheef aangekeken ofzo.
Het gaat niet over scheef aankijken. Maar dat het geen gewetensdwang is, ben ik het niet mee eens. Vooral die klup van behoud van staakundig gereformeerde beginselen ofzo kan er een houtje van.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Bij mijn weten is er op dit punt zeker geen gewetensdwang. Er is een partijstandpunt, waarvan bekend is dat verschillenden binnen de partij daar anders over denken. Die worden niet vanwege hun geweten daarom scheef aangekeken ofzo.
Het gaat niet over scheef aankijken. Maar dat het geen gewetensdwang is, ben ik het niet mee eens. Vooral die klup van behoud van staakundig gereformeerde beginselen ofzo kan er een houtje van.
Dat is een gemarginaliseerd clubje dat ik niet graag in verband wil brengen met gangbare partijstandpunten. Ze hebben de aansluiting gemist en zitten m.i een beetje op dood spoor :D

[Aangepast op 9/3/05 door Adrianus]
Ik zal het doorbrieven naar mijn buurman, die is zo'n beetje de clubidioloog. Zal hij niet leuk vinden. :ha
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Adorote

Bericht door Adorote »

Als de SGP totaal aan de macht zou komen , vervallen we in een verschrikkelijke dictatuur; trouwens dat zou ook voor een partij gelden als SP en D66(christenvervolging) en PvDA.

Mensen wordt wakker, zie wat er van dit land geworden is dankzij de partijpolitiek.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Als de SGP totaal aan de macht zou komen , vervallen we in een verschrikkelijke dictatuur; trouwens dat zou ook voor een partij gelden als SP en D66(christenvervolging) en PvDA.

Mensen wordt wakker, zie wat er van dit land geworden is dankzij de partijpolitiek.
Oftewel: gelukkig maar dat de hollanders een beetje verschillend denken. En dus verschillend stemmen.

Het is een beetje kip-ei verhaal. Wat komt eerst. Volgens mij komt er eerst een omslag in het denken bij de bevolking. Vervolgens stemt men massaal SGP. Eminence grise Van der Vlies (dan 97 jaar) wordt minister president. En dan wordt het prgram van de SGP uitgevoerd. Maar de meerderheid van de bevolking wil dat dan ook. Want er is dan een meerderheid.

Wat je hier in de discussie leest is hoe zou het zijn als de sgp de macht had in de contekst van nu. Dat zou wellicht naar dictatuur neigen, omdat maar 3% sgp is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Adorote

Oftewel: gelukkig maar dat de hollanders een beetje verschillend denken. En dus verschillend stemmen.

Het is een beetje kip-ei verhaal. Wat komt eerst. Volgens mij komt er eerst een omslag in het denken bij de bevolking. Vervolgens stemt men massaal SGP. Eminence grise Van der Vlies (dan 97 jaar) wordt minister president. En dan wordt het prgram van de SGP uitgevoerd. Maar de meerderheid van de bevolking wil dat dan ook. Want er is dan een meerderheid.

Wat je hier in de discussie leest is hoe zou het zijn als de sgp de macht had in de contekst van nu. Dat zou wellicht naar dictatuur neigen, omdat maar 3% sgp is.
Inderdaad. 'Democratie is de dictatuur van de meerderheid.'
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Rens
oftewel:

Democratie is de meest vriendelijke vorm van dictatuur

een dictatuur die stoelt op de optelsom van enkele op zichzelfstaande minderheden.
Ja, bij deze definitie van dictatuur is geen regering mogelijk zonder dictatuur.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De discipelen dachten ook aan een aards koninkrijk van Jezus. Daar moet ik aan denken als ik deze topic lees. Het gaat om het Koninkrijk der hemelen en dat wordt gebouwd over democratiën en dictaturen heen.
Plaats reactie